• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har jag köpt?

David

Bödeln
Ping, Ariste? :)

130523-T1_zpsb5a8028c.jpg


130523-T2_zps1f66a0d0.jpg


130523-T3_zps99bad97b.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Den där är ju lyxig juh ;-) Skulle inte du ge bort den?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
C

China

Guest
Svenskt "private label" från Schweiziska AUSAG, Tärnan är väl lite av en klassiker från 1950-60talet, och finns även i nytappning. Kanske inte så upphetsande, men Svensk anknytning och bra kvalité.

http://www.taernan.com
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Du har köpt ett stycke historia, en stilig klocka som gått välbevarad genom 6 decennier. Den ser inte ut att ha upplevt mycket mer än insidan på en klockbox, fullt tillräckligt om du frågar mig. Snygg tavla med passande visare, lite småmullig boett som tål tuffa tag. Tycker det ser ut som en AS-verk kaliber 13xx. Inte kattskit, finns delar fortfarande och med detta köp bidrar du till återanvändning och är en sann miljöhjälte! :)
Grattis!
 

David

Bödeln
Hur original ser den ut att vara? Tavlan måste väl vara kraftigt "rengjord", om inte ommålad? Verket ser väldigt blankt och fint ut, är det sannolikt att det blivit bytt senare? Borde det inte finnas en packning eftersom den gör anspråk på att vara vattentålig?

EDIT: Tack Ariste, precis vad jag ville höra. :) Förhoppningsvis pryder den snart armen på en vän i Australien.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Hur original ser den ut att vara? Tavlan måste väl vara kraftigt "rengjord", om inte ommålad? Verket ser väldigt blankt och fint ut, är det sannolikt att det blivit bytt senare? Borde det inte finnas en packning eftersom den gör anspråk på att vara vattentålig?

EDIT: Tack Ariste, precis vad jag ville höra. :) Förhoppningsvis pryder den snart armen på en vän i Australien.
Jag tycker den ser ut att vara original, har den förvarats rätt så är det inte ovanligt med så krispiga tavlor från 50-talet. Vem skulle kosta på en ommålning till en Tärnan...:)
Verket är från 50-talet så jag tror det är original, packningen har säkert torkat och tagits bort då boetten öppnats under åren. En pärla på väg att förgylla landet down under!
 

David

Bödeln
Fantastiskt trevligt att höra, tack för hjälpen! Nu kan jag ge bort den med gott samvete. :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor

Adolph Schild - en tillverkare av urverk. That's all I know. :) Här skulle det vara kul att höra vad China vet om AS. Den urmakare jag pratat med anser att de har flera riktigt bra verk.

Edit: Bröderna Schild verkar ha legat bakom en hel del inom urverksutvecklingen...
"Adolph Schild (1844-1915) opened his movement factory in 1896. His brother Urs (1829-1888) was the founder of a watch manufacture, later known as ETERNA. Adolph Schild invented and made a great variety of movements and became the main supplier to nearly all Swiss watchmakers. His factory didn't survive the quartz revolution and was closed down in 1983. ETERNA landed - via various mergers and takeovers - finally into The Swatch Group."
Källan: http://www.enicar.ch/enicar history.htm
 
Topp