• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har jag ropat in? Heuer Pasadena

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hallå,
Igår gjorde jag något spontant och ovanligt för mig. Jag hittade en klocka som var riktigt cool och bjöd utan att forska kring den och ta reda på allt. Jag hade först blicken riktad mot något helt annat som drog iväg från min tilltänkta budget och hittade då denna Heuer Pasadena. Riktigt häftig och högst i stil med Orfina/Porsche Design/LeJour, fast denna har lite större boett och Valjoux 7754 verk mot de andras Lemania 5100.
Jag måste säga att jag blev lite förvånad när jag fick den för det priset och får lite oroskänsla av att jag handlat utan kunskap. Men det känns ju kul att det är en Heuer och coolt svart! Men frågan återstår, vad är det jag köpt? Till min förvåning hittade jag inga jämförbara på Chrono 24.

http://www.kaplans.se/kaplans/AuctionArt.aspx?vId=984696&plT=81988053&AuktID=2596
9WoPp83.jpg
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Har inte några djupare kunskaper om den. Men det är en - jämförelsevis - ganska ovanlig och förbisedd modell, enligt mig.
Var själv sugen men svartkvoten är fylld. :)

Grattis till en riktigt cool Heuer!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hallå,
Igår gjorde jag något spontant och ovanligt för mig. Jag hittade en klocka som var riktigt cool och bjöd utan att forska kring den och ta reda på allt. Jag hade först blicken riktad mot något helt annat som drog iväg från min tilltänkta budget och hittade då denna Heuer Pasadena. Riktigt häftig och högst i stil med Orfina/Porsche Design/LeJour, fast denna har lite större boett och Valjoux 7754 verk mot de andras Lemania 5100.
Jag måste säga att jag blev lite förvånad när jag fick den för det priset och får lite oroskänsla av att jag handlat utan kunskap. Men det känns ju kul att det är en Heuer och coolt svart! Men frågan återstår, vad är det jag köpt? Till min förvåning hittade jag inga jämförbara på Chrono 24.

http://www.kaplans.se/kaplans/AuctionArt.aspx?vId=984696&plT=81988053&AuktID=2596
9WoPp83.jpg

Så det var dig jag bjöd emot :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Såg Heuerloggan och ryggade tillbaka. Väldigt dåligt tryck kan jag tycka. Däremot vet jag inte om det betyder något. Jämför med:

heuer-pasadena-vintage-black-pvd-unico-ml_MLB-F-218527297_8664.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Helt ärligt vet jag inte, kan inte dessa Heuers. En hemsk tanke är att det var en omärkt pvd-kronograf som bättrats på med Heuerloggan, om nu exakt denna boett och tavla funnits omärkta dvs. Är den märkt invändigt?
Intressant tanke, värt att kolla/fråga om när/innan jag hämtar ut den. Tack!:)
 

par

Patek
2-Faktor
Helt ärligt vet jag inte, kan inte dessa Heuers. En hemsk tanke är att det var en omärkt pvd-kronograf som bättrats på med Heuerloggan, om nu exakt denna boett och tavla funnits omärkta dvs. Är den märkt invändigt?

Exakt samma modell finns som just Lejour kan jag säga men om den finns omärkt vet jag ej.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Ingen fara enligt mig, loggan och tavlan ser helt ok ut, kvalitetskontrollen var väl inte lika strikt på den tiden. Däremot kanske man kan ana att boetten kan vara bättringsmålad på ovansidan runt glaset, men det är omöjligt att avgöra definitivt enbart utifrån bilden. Rotorn på en Pasadena ska normalt ha en tryckt Heuer-logga.

LeJour har så vitt jag vet inte haft någon identisk modell som Pasadena - LeJours boetter ser inte ut så, de har en skarpare "fals" runt boetten (se min Heuer ref 13-1 på bilden nedan som har identisk boett som LeJour m.fl.). Däremot finns identiska modeller som Pasadena märkta bl.a. Bucherer.

Priset på Kaplans är väl rimligt, i ett svagt ögonblick sålde jag min Pasadena på Tratten för 7500 kr för något år sedan:

PVDx3.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen fara enligt mig, loggan och tavlan ser helt ok ut, kvalitetskontrollen var väl inte lika strikt på den tiden. Däremot kanske man kan ana att boetten kan vara bättringsmålad på ovansidan runt glaset, men det är omöjligt att avgöra definitivt enbart utifrån bilden. Rotorn på en Pasadena ska normalt ha en tryckt Heuer-logga.

LeJour har så vitt jag vet inte haft någon identisk modell som Pasadena - LeJours boetter ser inte ut så, de har en skarpare "fals" runt boetten (se min Heuer ref 13-1 på bilden nedan som har identisk boett som LeJour m.fl.). Däremot finns identiska modeller som Pasadena märkta bl.a. Bucherer.

Priset på Kaplans är väl rimligt, i ett svagt ögonblick sålde jag min Pasadena på Tratten för 7500 kr för något år sedan:

Jag får inte ihop det att skillnaderna skulle kunna vara så här stora? Utöver tryckkvaliten skiljer centrering och typsnitt? Har de haft olika tryck-dynor? Tryckte de loggan och texten i olika steg?

Då jag inte kan detta som du TorNet ställer jag frågorna då jag är nyfiken.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Jag får inte ihop det att skillnaderna skulle kunna vara så här stora? Utöver tryckkvaliten skiljer centrering och typsnitt? Har de haft olika tryck-dynor? Tryckte de loggan och texten i olika steg?

Då jag inte kan detta som du TorNet ställer jag frågorna då jag är nyfiken.

Jag är inte någon "trycktekniksexpert" men då modellen tillverkades under flera år är det väl rimligt att tavlorna trycktes i olika omgångar och därmed skiljer sig åt. Eftersom det finns en uppsjö av klockor med snarlika tavlor som Pasadenan men där texten "automatic" är identisk, med identiskt typsnitt, kan man kanske gissa att Heuer köpt in tavlor som redan haft "automatic" tryckt och sedan själva låtit trycka Heuer-loggan + texten "Pasadena" - därav olika typsnitt, men det är som sagt bara spekulationer. För att kanske ytterligare öka förvirringen kan jag även tillägga att det finns Pasadenor utan namnet Pasadena tryckt, de benämns således ofta "no-name Pasedena" och är helt legit. Dessa saknar ofta den grå ringen runt registren men är i övrigt identiska.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Som jag förstått och inledesvis skrivit så är de väldigt lika men skiljer sig ändå rätt mycket åt. Heyerdahl har en Valjoux 7754 och LeJour/Orfina/PD har en Lemania 5100 med 24h visning och annorlunda boett. Här en jämförelse;
http://bdwf.net/forum/showthread.php?t=71055

Om inte tryckfelsnisse varit framme i Kaplans beskrivning så är sannolikt urverket utbytt - Pasadena hade ursprungligen Valjoux 7750. Val 7754 har väl en 24-timmarsvisare för en extra tidszon och tillverkades inte då Pasadenorna tillverkades.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Om inte tryckfelsnisse varit framme i Kaplans beskrivning så är sannolikt urverket utbytt - Pasadena hade ursprungligen Valjoux 7750. Val 7754 har väl en 24-timmarsvisare för en extra tidszon och tillverkades inte då Pasadenorna tillverkades.
Intressant, det visste jag inte. Ännu en orsak till att öppna upp den hos Kaplans vid uthämtning!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag hade först blicken riktad mot något helt annat som drog iväg från min tilltänkta budget och hittade då denna Heuer Pasadena.]
Grattis till en läcker klocka! Säkert helt i sin ordning.

Ang. Din kommentar så råkade jag ropa hem en klocka på kaplans betydligt högre än jag hoppats få den för.( kanske samma klocka)
/j
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grattis till en läcker klocka! Säkert helt i sin ordning.

Ang. Din kommentar så råkade jag ropa hem en klocka på kaplans betydligt högre än jag hoppats få den för.( kanske samma klocka)
/j
Grattis till dig med antar jag då? ;)
Jag hade ögonen på Zenith Chronometre'n i guld. Samma?
 
Topp