• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har ni lärt er av klockaffärer som gått snett?

Pak

Basic
2-Faktor
Tjena!

Jag är ny både här på forumet och i klockvärlden överlag. Jag har inte sett någon samlad tråd där man delar med sig av vad man lärt sig från affärer som gått fel, varit onödigt röriga eller bara känts fel i efterhand, så jag tänkte att det kunde vara läge att starta en. (Vet att det finns en bra tråd med tips för köpare i riktlinjer för Köp & Sälj-delen, men här är jag mer ute efter personliga erfarenheter från tidigare affärer.)

Har du gjort en deal som inte blev som du tänkt dig, men där du ändå tog med dig något viktigt? Kanske var det något du missade, något som kändes fel i magen, eller en situation du idag vet hur du skulle undvika. Dela gärna med dig, både om det gäller affärer här på forumet eller utanför!

För mig hade det även varit intressant om det tas med oskrivna regler, tumregler eller annat du tycker att fler borde känna till. Allt som kan hjälpa andra att undvika misstag eller bli tryggare i sina affärer är varmt välkommet.

Senast ändrad:
Har inte haft några problem, men första gången jag köpte en begagnad klocka, var det via blocket och f2f. På en allmän plats, utanför tunnelbanan, cash typ 1000kr och klocka bytte händer. Kändes lite mysko men inga problem.
Efter det har jag köpt via klocksnack, både f2f och via posten.
Aldrig varit några problem.

• Like
Reactions: Pak
Så fort det finns minsta tveksamhet - backa direkt!
Inga normala människor saknar swish, ingen lånar emailadresser, paket kommer inte bort i posten. Så får något är det minsta konstigt - kliv av.
Följ dessa råd och din egna magkänsla så undviker du 99% av alla problem som kan uppstå vid en privataffär.

Bubblare som är värd att upprepa.
Du är inte jättesmart och resten av befolkningen dumma i huvudet,okunniga och desperata efter pengar.
Är en affär för bra för att vara sann är den i stort sett alltid det.
Inte sann alltså om det behövs förtydligas.

Har personligen överlevt bilaffärer som gjorts upp med kontanter i Skärholmens P-garage klockan 2230 med finska herrar I skinnjackor lackskor och finbyxor,men begåvat var det knappast

Tjena!

Jag är ny både här på forumet och i klockvärlden överlag. Jag har inte sett någon samlad tråd där man delar med sig av vad man lärt sig från affärer som gått fel, varit onödigt röriga eller bara känts fel i efterhand, så jag tänkte att det kunde vara läge att starta en. (Vet att det finns en bra tråd med tips för köpare i riktlinjer för Köp & Sälj-delen, men här är jag mer ute efter personliga erfarenheter från tidigare affärer.)

Har du gjort en deal som inte blev som du tänkt dig, men där du ändå tog med dig något viktigt? Kanske var det något du missade, något som kändes fel i magen, eller en situation du idag vet hur du skulle undvika. Dela gärna med dig, både om det gäller affärer här på forumet eller utanför!

För mig hade det även varit intressant om det tas med oskrivna regler, tumregler eller annat du tycker att fler borde känna till. Allt som kan hjälpa andra att undvika misstag eller bli tryggare i sina affärer är varmt välkommet.
Som du nämner finns redan minst en tråd (och flertalet inlägg) om hur man undviker problem och gör en så trygg och bra affär som möjligt. Behovet av en tråd som berättar hur/vad som gått snett när man inte följt goda råd och sunt förnuft känns av den anledningen överflödig i mitt tycke.
Att bli medlem på forumet är en väldigt bra början då det gäller att inhämta kunskap. Kunskap är alltid nr1. Att inte ha bråttom är en annan. Att undvika att köpa saker man inte har råd med är en tredje. Följer man dessa tre enkla råd brukar man klara sig ifrån de värsta smällarna. Knas kan dock alltid uppstå, den mänskliga faktorn osv. Lycka till och välkommen till forumet :)

Tillbaka
Topp