• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ingår i helservice

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej !

Kommer om en vecka att få min begagnade datejust 16220 :)
Är det någon som vet vad som ingår i en helservice av den typen av klocka ?
Ungefär vad det kostar och hur lång tid en sådan service tar ?

Tack på förhand Andreas, Island
 

san

Cartier
2-Faktor
Den här tråden på Rolex Forums är rätt intressant och ger en god insyn i hur en urmakare jobbar.
Some common questions I hear a lot: "What does a service include?" "Why does it cost so much?" "How long does it take to service a Rolex?"
I'm sorry if the answer is a bit long, but this is what, why and how long:

This is what I do when I service a Rolex....
 

Allinger

Breitling
En helservice är oftast en rengöring på urverket uppenbarligen, sen byter man delar som blivit slitna, t.ex. byter man ut kronan om det är otät osv. Packningar, glas (beroende på vilket skick ditt glas är i), polering av boetten om man vill ha det, det gör man oftast inte på äldre klockor. Klockan "ruckas" alltså finjusterar gång avvikelsen. Om man vill så kan man ju byta ut tavlan samt visare men det är ingenting som "ingår" i en helservice utan det får du vilja till i sånna fall. Räkna med ungefär 3-4 veckor i bästa fall, om du ska ha delar till den så tar det ännu längre tid!
 

Allinger

Breitling
Det finns inget som säger att du måste serva den efter 5 år heller, däremot om du tycket att den går dåligt så kan du ju göra det. Om inte tidsavvikelsen är jätte stor så skulle jag i alla fall vänta kanske 2 år till innan den fick en service :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Aha ok, tack för tipset. Det är över tio år sedan jag hade Rolex senast, jag får kolla hur mycket den drar sig per dygn. Vet du vad gångreserven ligger på på en 16220 ??
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag passar på och kapar tråden lite med min egen fråga på samma ämne:

Hur ofta behöver en klocka servas?

Jag har haft min Certina DS Action i två år och har följt med mig varenda dag och liknande. Detta har medfört att den har fått en del skador i form av repor och liknande, men verkar gå som den ska. När behöver jag lämna in den, vart 3-4e år är lagom?
 

poormans

Rolex
En helservice är oftast en rengöring på urverket uppenbarligen, sen byter man delar som blivit slitna, t.ex. byter man ut kronan om det är otät osv. Packningar, glas (beroende på vilket skick ditt glas är i), polering av boetten om man vill ha det, det gör man oftast inte på äldre klockor. Klockan "ruckas" alltså finjusterar gång avvikelsen. Om man vill så kan man ju byta ut tavlan samt visare men det är ingenting som "ingår" i en helservice utan det får du vilja till i sånna fall. Räkna med ungefär 3-4 veckor i bästa fall, om du ska ha delar till den så tar det ännu längre tid!


tror många skulle bli förvånade hur många rolexklockor som poleras vid varje service i stort sett alla damklockor poleras/borstas vid service, oavsett om de är vintage eller inte

cheers
christian
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om det är en vintage klocka vill man inte att den ska poleras för att den då tappar lite av sin charm. Man vill ha kvar lite av det mögliga helt enkelt. I värsta fall kan klockan också tappa rätt rejält i värde om den poleras också.

Det handlar nog mer om att en polering innebär att boetten förlorar material och att om poleraren inte är proffs (en väldigt svår konst), kommer boettens originalformer att förändras.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Finns bara ett ställe man bör serva Rolex på.....i sthlm..... De tar 5300 för en standardservice
 

Kim

Panerai
Finns bara ett ställe man bör serva Rolex på.....i sthlm..... De tar 5300 för en standardservice
Då måste de ha höjt! Har min Rolex inne nu. Det är en 16013.
83b5497507245fdb050e4580aa4a42ae.jpg

Ligger på 5700:- nu....
 

Sond

Patek
Jag tror de höjt. Inget konstigt i prisförslaget. Så här såg kvittot ut på min 1675...
IMG_0594.jpg
 

Sond

Patek
Jag tycker det skulle vara intressant att få veta vilka av delarna som ingick i grundservicen och vilka som debiterades extra.

Det är lite otydligt. Såg du min andra post om detta kvitto? Jag funderade på om det är en mer specificerad uppräkning eller om det helt enkelt är fler delar som bytts. För på några delar står ett pris(jag har inte kvittot här) men på de flesta finns inget pris angivet. Så jag kan inte riktigt reda ut vad som är vad.
 

Kim

Panerai
Jag tycker det skulle vara intressant att få veta vilka av delarna som ingick i grundservicen och vilka som debiterades extra.
Fick att detta ingår i servicen!

"I översyn ingår också polering av boetten och länken.

Reservdelar som ingår vid en översyn nedan,

Krona, kronhals, packningar, fjäder, rotoraxel,
bandstift i stål samt ev. löpverkshjul,
fjäderhus och hake."
 

jabla

Sarlacc
Fick att detta ingår i servicen!

"I översyn ingår också polering av boetten och länken.

Reservdelar som ingår vid en översyn nedan,

Krona, kronhals, packningar, fjäder, rotoraxel,
bandstift i stål samt ev. löpverkshjul,
fjäderhus och hake."
Hos vem? det verkar skilja hos olika Rolex AD här i Sverige så därför är jämförelsen intressant.
 

jabla

Sarlacc
Sry, detta är hos Rob!
För en Rolex DJ 16013
Ingen anledning för dig att be om ursäkt. :) Tänkte bara att vi kunde strukturera tråden lite.
Hos vår AD Carlssons Ur byts packningar och fjäder samt plastglas, övrigt på din lista ingår vid behov men byts inte om det inte behövs.
 
Topp