• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad innebär det att en klocka saknar tillverkarmärkning?

Robin D

Breitling
Hej!
Ny här, säkert en obegåvad fråga.
Vad innebär det att en klocka saknar tillverkare på urtavlan? Väldigt många olika "Swiss" tillverkare verkar ha sålt snarlika kronografer genom åren. Att en klocka är helt anonym är det likställt med att den är dålig/falsk? Ett väldigt oslitet skick jämfört med många andra, ska det få en att dra öronen åt sig?
Sjukt kass bild jag vet, tradera.
klocka.png
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej!
Ny här, säkert en obegåvad fråga.
Vad innebär det att en klocka saknar tillverkare på urtavlan? Väldigt många olika "Swiss" tillverkare verkar ha sålt snarlika kronografer genom åren. Att en klocka är helt anonym är det likställt med att den är dålig/falsk? Ett väldigt oslitet skick jämfört med många andra, ska det få en att dra öronen åt sig?
Sjukt kass bild jag vet, tradera.
klocka.png

Nja... Falsk kan den ju egentligen inte vara om den inte presenterar sig som något den inte är.

Dessa såldes, som du nämner, med alla möjliga olika varumärken på tavlan.
Helt utan varumärke verkar ju lite bakvänt, men inget som fått mig att dra öronen åt mig.

Kanske en redial, så klart. Men det hade man behövt lite bättre bilder för att bedöma.
 

Psykel

Patek
Hej!
Ny här, säkert en obegåvad fråga.
Vad innebär det att en klocka saknar tillverkare på urtavlan? Väldigt många olika "Swiss" tillverkare verkar ha sålt snarlika kronografer genom åren. Att en klocka är helt anonym är det likställt med att den är dålig/falsk? Ett väldigt oslitet skick jämfört med många andra, ska det få en att dra öronen åt sig?
Sjukt kass bild jag vet, tradera.
klocka.png

Nja... Falsk kan den ju egentligen inte vara om den inte presenterar sig som något den inte är.

Dessa såldes, som du nämner, med alla möjliga olika varumärken på tavlan.
Helt utan varumärke verkar ju lite bakvänt, men inget som fått mig att dra öronen åt mig.

Kanske en redial, så klart. Men det hade man behövt lite bättre bilder för att bedöma.
Det är nog inte märkligare än att klockan monterades innan loggan hamnade på tavlan. Kanske en avbeställning från märket på en färdig batch?
Eller bara "tryckfel", att märkets logga inte hängt på vid tillverkning av tavlan.
 

Doc_152

Omega
Dessa klockor verkar ha varit dåtidens OEM/ODM tillverkning. En tillverkare som sedan säljer till andra företag som applicerar sina egna loggor/tryck.

Skulle inte vara förvånad om denna monterades ihop efter att en urmakare köpt ett konkurslager eller nåt.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jepp, man kunde beställa klockor från kataloger där man valde vad man ville ha och sedan satte man på sitt egna märke. Det finns en hel av miniserier där lokala säljare har sitt egna märke. Nästa steg upp var att man beställde märkesklockor där man la till sitt varumärke.
 
Topp