• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad kännetecknar en "oyster länk"?

Som rubriken lyder!
Jag har inte riktigt fått kläm på det nåste jag medge, därför frågan!
På många ställen kan man läsa om "oyster", men alla ser inte alltid likadana ut??
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Oysterlänk med vikta länkar
20140108_182833.jpg


Finns i lite olika varianter. Solida länkar, vikta länkar och "riveted" där länkarna är nitade ihop.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Formen på länkbitarna ovan. Egentligen är det Rolex som äger namnet oyster bracelet, men många andra märken använder namnet för sina länkar med likadant utseende.
 
Jaha! Jo de brukar se ut som ovan med vissa variationer, men jo det verkar logiskt.
Då är det i alla fall så att de inte per automatik är solida, jag var lite inne på att de skulle vara det för att vara oyster!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jaha! Jo de brukar se ut som ovan med vissa variationer, men jo det verkar logiskt.
Då är det i alla fall så att de inte per automatik är solida, jag var lite inne på att de skulle vara det för att vara oyster!
Nej, det är utseendet. Bara Rolex själva har producerat länken i mängder av utföranden.

De tidiga består av vikta plåtbleck, som är nitade samman. Dessa följdes av vikta bleck. Därefter med solida yttre länkbitar och ihåliga centerbitar, till dagens helt solida.

Länkarna finns i stål, stål och guld samt guld samt olika bredder. Och så flera olika lås till detta.

Googla till exempel Rolex 7206, 7836, 78360.

Mvh A
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Metallarmband av ett fåtal ganska rejäla länkar. Kom i början på Explorermodellerna tror jag ( ping Spencer66 ) men blev även standard på dykarmodellerna mot slutet på 50-talet. Nu en egen ikonisk stil som efterapas av alla. Dock bara Rolex som gör det som det ska va.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Metallarmband av ett fåtal ganska rejäla länkar. Kom i början på Explorermodellerna tror jag ( ping Spencer66 ) men blev även standard på dykarmodellerna mot slutet på 50-talet. Nu en egen ikonisk stil som efterapas av alla. Dock bara Rolex som gör det som det ska va.

Jag kan inte min Explorer-historia jättebra, men efter vad jag har förstått så lanserades de första Explorer-modellerna under tidigt 50-tal (det pratas ju om att prototyper, bubble backs utan Explorermärkning, gavs bort till bergsbestigare typ -52) därför tror jag inte att ovanstående angående att Oystern dök upp iom. Explorern stämmer.

Oystern verkar nämligen ha introducerats 1947. (Och jubilee 1960).

Mer läsning här: http://www.interwatches.com/rolex-bands-history
 

san

Cartier
2-Faktor
Jag kan inte min Explorer-historia jättebra, men efter vad jag har förstått så lanserades de första Explorer-modellerna under tidigt 50-tal (det pratas ju om att prototyper, bubble backs utan Explorermärkning, gavs bort till bergsbestigare typ -52) därför tror jag inte att ovanstående angående att Oystern dök upp iom. Explorern stämmer.

Oystern verkar nämligen ha introducerats 1947. (Och jubilee 1960).

Mer läsning här: http://www.interwatches.com/rolex-bands-history
Kan tyvärr inte ge svar på länkfrågan, men vad gäller de första Explorer-modellerna, eller "Pre-Explorer" som de också kallas, så kom de år 1953 (ref. 6098 och 6150), tätt följt av 6298 och 6350 (samtliga med så kallad bubbleback). Det var för övrigt på den sistnämnda som man kunde utläsa "Explorer" på tavlan första gången.

Ett litet sidospår bara :)
 
Topp