• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad köper man när inget riktigt känns rätt?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Klocklös igen. GMTn hos ny ägare. IWC Piloten också såld. Vad gör man nu då?

Budgeten är max 50 men det är inget självändamål att klockan ska vara dyr. Tvärtom, kostar den mindre kan jag köpa 2 :) Problemet är att jag har frökenhänder. Klarar inte av 44mm och 14mm tjocka klockor. Det går inte, ser inte klokt ut. Så den måste vara mindre än så. Datum vill jag ha också, det är ett måste. Ett lika stort måste dock är att klockan _inte_ ska ha datumbubbla. Det är svinfult och dessutom gör det klockan svårläst delar av dygnet. Sen vill jag ha sunburst eller åtminstone något slags "liv" i urtavlan. Nåt ska hända i ljuset. Trött på depressionssvarta urtavlor nu. Ge mig nåt som lever!
 

Apansson

Torpare
Har du prövat Omega AT 38.5mm? Schysst taveleffekt, ingen bubbla över datumet, ganska klassisk look och sitter bra även på tunna handleder. :)
Två bilder på min!
image.jpg
image.jpg
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Kör en Datejust! Antingen en äldre, och få pengar över, eller en nyare och bränn hela budjeten! Testa dig fram mellan jubilee och oysterlänkar, släta och räfflade ringar och mängder av tavor.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Klocklös igen. GMTn hos ny ägare. IWC Piloten också såld. Vad gör man nu då?

Budgeten är max 50 men det är inget självändamål att klockan ska vara dyr. Tvärtom, kostar den mindre kan jag köpa 2 :) Problemet är att jag har frökenhänder. Klarar inte av 44mm och 14mm tjocka klockor. Det går inte, ser inte klokt ut. Så den måste vara mindre än så. Datum vill jag ha också, det är ett måste. Ett lika stort måste dock är att klockan _inte_ ska ha datumbubbla. Det är svinfult och dessutom gör det klockan svårläst delar av dygnet. Sen vill jag ha sunburst eller åtminstone något slags "liv" i urtavlan. Nåt ska hända i ljuset. Trött på depressionssvarta urtavlor nu. Ge mig nåt som lever!
Vintage gmt-master 16750 med lackad tavla, vitguldsindex och domat plexi!

Dock här med vanligt plexi...
20150123_083316.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
ATn är en mycket fin klocka, skulle själv kunna tänka mig en men den är rätt tjock 13-14mm vill jag minnas?
 

David

Bödeln
Problemet är att jag har frökenhänder. Klarar inte av 44mm och 14mm tjocka klockor. Det går inte, ser inte klokt ut. Så den måste vara mindre än så. Datum vill jag ha också, det är ett måste. Ett lika stort måste dock är att klockan _inte_ ska ha datumbubbla. Det är svinfult och dessutom gör det klockan svårläst delar av dygnet. Sen vill jag ha sunburst eller åtminstone något slags "liv" i urtavlan.

Tickar alla boxar, förutom möjligtvis priset:

141207-Moon.jpg


Har du tålamod och väntar på rätt exemplar begagnat funkar kanske även det.
 

Englunds

Breitling
Vill du ha något med en fin urtavla och någorlunda nätt storlek måste även jag slå ett slag för Zenith El Primero. Få märken som har en sådan närvaro och hantverk när man får chansen att hålla en irl. Det finns säkert någon här som har möjlighet att bistå med bild då jag inte äger någon själv men får du möjlighet tycker jag absolut att du ska försöka klämma och känna då de är otroligt fina.
 
  • Like
Reactions: Ako

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack så hjärtligt för svaren hittills. Datejust+GMT - hur gick det med bubblan där då? ;)

Aqua Terra ligger verkligen bra till. AP har jag inte pengar till, det går nån slags magisk psykologisk spärr vid 50.

JLC med månfas, känns som jag måste bli 30 år äldre först bara. Riktig snygging är det dock för rätt bärare. Tror inte jag kvalar där än. Inte tillräckligt rik och solbränd.

Zenith spåren är väldigt intressanta, måste titta vidare där. Känns som man aldrig träffar på de uren i verkligheten.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack så hjärtligt för svaren hittills. Datejust+GMT - hur gick det med bubblan där då? ;)

Aqua Terra ligger verkligen bra till. AP har jag inte pengar till, det går nån slags magisk psykologisk spärr vid 50.

JLC med månfas, känns som jag måste bli 30 år äldre först bara. Riktig snygging är det dock för rätt bärare. Tror inte jag kvalar där än. Inte tillräckligt rik och solbränd.

Zenith spåren är väldigt intressanta, måste titta vidare där. Känns som man aldrig träffar på de uren i verkligheten.
Går att ha ett plexiglas UTAN bubbla på en GMT/DJ fyi :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Sätt en seiko för 1k på armen och fundera på vad man vill med klockor, riktigt filosofiskt. För att sedan inse att det är Rolex man ska ha, eller något annat man är sugen på som funkar till allt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sätt en seiko för 1k på armen och fundera på vad man vill med klockor, riktigt filosofiskt. För att sedan inse att det är Rolex man ska ha, eller något annat man är sugen på som funkar till allt.


Jag har en temporär Sumo på armen just nu. Vansinnigt bra klocka för de pengarna. Men den känns en smula sval och o-charmig.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Milgauss GV med svart eller blå tavla.....bra size...fantastisk mattborstad.....kanske tom liiiite sunblös i den blåa.....
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Varför inte knalla in till AD? Bor du käpprätt åt skogen? ;D

Ogillar listpriser och det manuella arbetet att springa till ADs. Gillar ehandel helt enkelt.

Milgauss GV med svart eller blå tavla.....bra size...fantastisk mattborstad.....kanske tom liiiite sunblös i den blåa.....


Den går nog tyvärr bort på grund av att det ser ut som att Kalle Anka ritat sekundvisaren. Det ser liksom inte seriöst ut. Sen är den väl rejält knubbig också?

Någon som har något att säga om Alpina? Rent designmässigt träffar den rätt på många punkter och är 41,5mm stor. Vet dock noll och ingenting om märket och man ser dem aldrig här.
3017962gross.jpg
 

Apansson

Torpare
Ogillar listpriser och det manuella arbetet att springa till ADs. Gillar ehandel helt enkelt.

Priset du hittar på typ uret.se eller annan gråhandlare kan de flesta AD's matcha om du uppträder med respekt och ödmjukhet. Dessutom kan jag tala om för dig att du garanterat kommer ha glädje av att ha en god relation till en eller flera AD i staden där du bor. Det är ju trots allt inte så små köp vi talar om...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ogillar listpriser och det manuella arbetet att springa till ADs. Gillar ehandel helt enkelt.




Den går nog tyvärr bort på grund av att det ser ut som att Kalle Anka ritat sekundvisaren. Det ser liksom inte seriöst ut. Sen är den väl rejält knubbig också?

Någon som har något att säga om Alpina? Rent designmässigt träffar den rätt på många punkter och är 41,5mm stor. Vet dock noll och ingenting om märket och man ser dem aldrig här.
3017962gross.jpg


Äh.....lipsill!

Beggars can´t be chosers....
 
Topp