• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad kan man förvänta sig av en officiell Rolex återförsäljare?

Hush

Breitling
Hej
Jag är ny här på forumet och på jakt efter min första "finare" klocka till samlingen. En GMT II från tidigt 2000-tal hade jag tänkt mig.
Med en viss skepsis har jag vänt blicken mot Italien där flera handlare verkar ha just det jag är ute efter. Nu i dagarna har jag hittat en i Novara som är officiell Rolex återförsäljare och som har klockan inne.
Han har bekräftat att klockan är laserpolerad. Även om jag skulle vilja ha en i orginalskick och själv avgöra angående polering så har jag insett att det kommer bli mycket svårt att få tag i en som faktiskt är vad som utlovas.
Det bästa av två ondskor vore då att köpa en polerad av någon som vet vad han gör.
Min följdfråga är då, kan man alltid lita på en officiell rolex återfösäljare även när det kommer till vintage klockor de säljer under samma tak? Det bör väl krävas en viss certifiering för att restaurera/polera begagnade ur om man skall få stå med på Rolex hemsida?
Bilderna ser bra ut och även om jag tycker mig kunna en hel del om klockan i fråga så är jag inte helt hundra på att bedöma formavvikelse och slipkanter.
Tacksam för alla tips jag kan få.

GMT-00292-A.jpg

GMT-00292-S1.jpg
 
Senast ändrad:

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Finns ingen certifiering eller liknande för butiker som säljer begagnat och vintage. Däremot finns en hel del personer här på forumet är duktiga. Posta en bild på klockan ifråga så får du säkert svar inom kort.
 

Hugii

Audemars
Undrar om Rolex tillåter en AD att sälja begagnade rolex...eller är det nåt som ADs gör svart vid sidan om utan att Rolex känner till deras sidoverksamhet. När det gäller begagnde klockor, jag litar inte på nån. Gör din löxa och sen köp klockan, men förvänta dig inte att nån ska sen vara behjälplig.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Man svetsar väl skador (bygger på boetten) med laser, inte polerar man med laser?
Är klockan servad, och har säljaren ett officiellt Rolex serviceprotokoll att visa dig?
 
Man svetsar väl skador (bygger på boetten) med laser, inte polerar man med laser?
Är klockan servad, och har säljaren ett officiellt Rolex serviceprotokoll att visa dig?

Stämmer. Laserpolering är bara något man kallar det för att få det att låta flashigare.
För övrigt litar jag på Italienska handlare lika mycket som jag litar på politiker. (Inte det minsta.)
Deras idé om "Ny" skiljer sig lite från normen...
@Spencer66 fyller nog gärna i på denna front!
 

Chattras

Cartier
Undrar om Rolex tillåter en AD att sälja begagnade rolex...eller är det nåt som ADs gör svart vid sidan om utan att Rolex känner till deras sidoverksamhet. När det gäller begagnde klockor, jag litar inte på nån. Gör din löxa och sen köp klockan, men förvänta dig inte att nån ska sen vara behjälplig.
Bergströms gör ju det helt öppet. Har även en kategori på deras hemsida dom kallar "pre-owned" så verkar ju vara ok.
http://bergstromsur.com/produkt-kategori/preowned/
 

Apansson

Torpare
Undrar om Rolex tillåter en AD att sälja begagnade rolex...eller är det nåt som ADs gör svart vid sidan om utan att Rolex känner till deras sidoverksamhet. När det gäller begagnde klockor, jag litar inte på nån. Gör din löxa och sen köp klockan, men förvänta dig inte att nån ska sen vara behjälplig.
Europas största rolexaffär i One Hyde Park-komplexet i London har pre-owned, så det är nog okej...:)
 

Chattras

Cartier
Säger inget om att det skall vara OK....bara om att de annonserar på nätet ;) ... jag har inte än sett det inne i butiken.
Tänkte mera i banan att om det inte hade varit ok hade nog Rolex kommunicerat detta till sina AD´s. Svårt att tro att Bergströms skulle sätta det på spel för att få sålt lite begagnat.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Självklart får Rolex AD annonsera och sälja begagnat. Dom får dock inte bedriva internetförsäljning med nya Rolex.
 
Topp