• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad kommer det sig att just Omega Suverän sägs ha 7tit iväg i pris so ohemult på sistone?

trumpetera

Panerai
Det nämndes i en annan tråd här, "50-tals Omega Seamaster". När jag kollar hät på K&S är priserna vad dom verkar ha varit under en tid nu, men tydligen säjs dom för 10-50000(!!!) nuförtiden.

Vad säger den samlade kunskapen?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det är ju trots allt en ganska rolig historia bakom just Suverän, som dessutom sammanfaller med att det mesta som heter Omega har stuckit iväg (en manuell 60/70-tals Genève fick du ju för 11-1200 kr för, vadå, ett år sen?).
...och vad kostar en Railmaster idag, kontra vad de gick för bara för något år sedan?
Men framförallt kanske det sammanfaller med att pseudo-klockhandlarna på Insta behövde något nytt att prångla! ;)

Tror dock att det är vanskligt att säga att de säljs för 50 000 kr.
De verifierade försäljningar jag sett har toppat nånstans kring hälften av det (vilket också är tokigt mycket, så klart).
Att handlarna däremot får för sig att annonsera för detta - visst, det händer ju! Går det så går det, som det så fint heter!

Denna går ut om någon timme - kan vara skoj att hålla koll på:
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1103724-omega-suveran-armbandsur-35-5-mm
Såldes på Bukowskis för någon vecka sedan - då för 13 xxx kr (innan avgifter). Köparen fick tydligen kalla fötter över att betalat så mycket för en Suverän. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
upload_2019-1-23_14-35-20.png


Nja, att nivån skulle ligga kring 50.000 kr är nog inte riktigt sant.
Åtminstone inte ännu. ;)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det var jag som slarvigt sade 10-50. En dealer sålde en för 50 nyss men det är knappast vad de går för här hemma. Såldes en fin på Tratten för 20. Ärlig talar tkr jag denna var dyr på knappa 12k då tavlan är rätt trött imho.om denna kostar 12 kostar nog en fin svart 20. En fin svart kostade nyss 6. Just sayin.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det var jag som slarvigt sade 10-50. En dealer sålde en för 50 nyss men det är knappast vad de går för här hemma. Såldes en fin på Tratten för 20. Ärlig talar tkr jag denna var dyr på knappa 12k då tavlan är rätt trött imho.om denna kostar 12 kostar nog en fin svart 20. En fin svart kostade nyss 6. Just sayin.

Det gjorde han inte. Sålde den för femtio, alltså.
Förvisso utannonserad för $4900, men såld för ”väsentligt mindre”.
Exakt vad det senare innebär vet jag inte, men skriver man på det sättet så antar jag att det säkert var en tusing ner.

EDIT
Han skickade DM till mig efter att han sneat lite på min kommentar om klockan och vi kom till att bolla lite fram och tillbaka.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det gjorde han inte. Sålde den för femtio, alltså.
Förvisso utannonserad för $4900, men såld för ”väsentligt mindre”.
Exakt vad det senare innebär vet jag inte, men skriver man på det sättet så antar jag att det säkert var en tusing ner.

EDIT
Han skickade DM till mig efter att han sneat lite på min kommentar om klockan och vi kom till att bolla lite fram och tillbaka.
Aha ok då vet vi det :)
Var nog inte 5k heller dock :)
Kontentat blir väl at suverän skjutit i höjden men inte till himlen? :)
 

trumpetera

Panerai
Det var jag som slarvigt sade 10-50. En dealer sålde en för 50 nyss men det är knappast vad de går för här hemma. Såldes en fin på Tratten för 20. Ärlig talar tkr jag denna var dyr på knappa 12k då tavlan är rätt trött imho.om denna kostar 12 kostar nog en fin svart 20. En fin svart kostade nyss 6. Just sayin.
Det var väl inte slarvigt, utan mest en observation.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Nu går vi vidare till samtida Icke-suveräner.... Oväntat? Knappast... Man tar väl en modell i taget verkar det som....
https://www.hodinkee.com/articles/bring-a-loupe-february-1-2019
Dessutom var väl inte denna "oh so good"...? Iaf inte 20k good...
Skicket på både boett och tavla lämnar mig helt orörd. För mjuk boett och trött patina på tavlan...

Man får läsa en bit ned...
”More than reasonable for an example in this state” om 20KKR - tvek. :stop:

Är det 30T2 som är så hypeat eller vad är grejen? Har inte begripit detta ännu.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Den svenska kronan gör allt väldigt dyrt. Inte direkt köpläge på något som fattig svensk.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Även om vi hade haft en stark krona och de hade begärt 12-15k för den hade jag fortfarande sagt tvek, av samma anledning som @ANALOGUE skriver ovan. :)
Bara att acceptera att priserna ökar när många vill in på marknaden och köpa ett märke de känner igen. Den svaga kronan gör det dock inte enklare i en global ekonomi där det kvittar var klockan finns. Speciellt som folk i stora delar av världen för tillfället har det bättre ställt än någonsin.

Jag har mindre problem med detta än att halvkassa sportrollar kostar 100k. Till skillnad från mycket annat så kanske denna nisch var undervärderad förr.
 
Topp