• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad kommer hända med klockor med "specialarmbands-anslutning" i framtiden?

Kugghjul

Silver
Låt oss ta som exempel denna klockan:
https://klocksnack.se/threads/vache...ograph-limited-edition-49020-000w-9656.86704/
Lånade bilder:
VACH300539_3573276_4-436x560.jpg
VACH300539_3573276_3-436x560.jpg

Hur kommer läget se ut vad gäller tillgången på armband till dessa och liknande "specialvarianter" (från andra märken) om några år? 20 år är ganska lite i en klockas livstid.

Jag misstänker att det kan bli lite si och så med detta. Det är inte heller jättelätt att specialtillverka ett, även om det säkert går att få något i läder, så tror jag man i många fall får glömma att få det i gummi.

Klockor med standardbredd och spring bars lär det ju alltid gå att få armband till. Därtill kan många armband ha konstig design kring låset, som gör att det är svårt att hitta "rätt" armband.

Så, hur tror ni det kommer gå med värdet på dessa klockor och tillgången på specialband i framtiden?

Bra fråga.
Det låg en sådan i guld på Sefina på Mäster Samuelsgatan härom året med hemklippt skinnband...
Seger för den vanliga klockan dömmer jag om köparen behöver arbeta ihop sina pengar.

E2399D1E-6EFE-4E41-BD13-4E74B02FFBCA.jpeg

Många köper begagnat och då tjänar inte tillverkarna pengar. Specialfästen och vips så kan du tjäna pengar på samma klockan i många år.
Precis, tillverkarna gör detta för att förstärka sitt eftermarknadskassaflöde. Men frågan är hur många år de tänkt supporta sitt specialfäste - min gissning är att det inte blir mycket mer än 8-15 år, max.

Don "Don's time" hade ju problem med att få nya länkbitar till sin IWC, och då var det en nästan helt ny IWC.

Tror nog Vacheron kan tillverka ett nytt band åt dig även om 50 år :)

Duktiga hantverkare finns det gott om. Kanske inte går att köpa nya specialband i onlinebutik och få innan helgen men hur mycket av gamla klockdelar kan man göra så med...

Exakt vad jag själv undrat sedan jag köpte LV med udda armbandsfäste.
image.jpeg
:)

Dessa klockor kommer säkerligen generellt få både lägre andrahandsvärde och kortare livscykel. Enda fördelen är väl att vi slipper se en massa nato’s;)
ANH = Anonyma Nato Hatare ?

Passar inte VC-länken?
Vill bara betona, klockan längst upp är inte min.

Tror nog Vacheron kan tillverka ett nytt band åt dig även om 50 år :)

Duktiga hantverkare finns det gott om. Kanske inte går att köpa nya specialband i onlinebutik och få innan helgen men hur mycket av gamla klockdelar kan man göra så med...
Vill bara betona, klockan längst upp är inte min.
Som sagt, att göra något specialband i läder lär gå. Men att få något i gummi eller metall är nog bara att glömma, det kräver special(tillverknings)verktyg.
Gummiarmbanden lär slitas ut alternativ torka sönder med åren - då är det strunt samma hur många man har.

Tror ändå det kommer gå. Finns det tillräckligt stor efterfrågan kommer banden i gummi/metall tillverkas nånstans. Sen kanske de inte blir riktigt perfekta men tror nog det kommer rulla på. Samtidigt lär inte VC slänga alla gamla länkar o grejerna för att tillverka dem heller.

Jag tror nog att tillverkarna kommer att kunna få fram band av olika sort (gummi/läder/etc.) under lång tid framöver. Dom tunga firmorna VC/PP/AP m fl tar ett enormt ansvar för reservdelar under lång tid, men priset på dessa i små serier kan bli riktigt högt, även jämfört dagens... Tror jag!

Tillbaka
Topp