• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad krävs för att ni ska köpa ytterligare en klocka?

MBKS

Omega
Jag har ingen stor samling, bara fyra klockor, varav bara en av lite större värde och en är icke fungerande arvegods. Personligen är jag minimalist och har inte lust att köpa mycket mer än vad jag behöver, men jag har funderat lite över vad som krävs för att jag ska köpa ytterligare klocka. Rent praktiskt klarar jag mig med dom jag har: en vardag/dress, en dykare/beater och en billig digitalare. Framöver kommer jag addera sånt jag inte redan har. Det skulle kunna vara en klocka i ett nytt material, nytt märke, nytt urverk, ny teknik eller något av mer sentimentala skäl.

Hur tänker ni? Vet att det finns många som bara samlar ett märke, en modell, en typ av klockor eller dom som köper på impuls. Hur som helst, är jag nyfiken på vad som motiverar er bortsett från köplust?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur som helst, är jag nyfiken på vad som motiverar er bortsett från köplust?
Ingenting egentligen. Köper man en trevlig GADA (go anywhere do anything) så behöver man inget mer och allting utöver detta är inköpt enbart baserat på habegär för stunden. Däremot kan man försöka att göra mer genomtänkta och långsiktiga köp och jag har för egen del en klocklåda med plats för sex klockor vilket jag har som plan att aldrig överstiga. Kvalitet över kvantitet vilket jag försöker att tillämpa på det mesta då jag likt dig försöker att leva så minimalistiskt som möjligt oavsett vad det gäller både för den ekonomiska biten, det praktiska, av miljöskäl och framför allt för sinnesrons skull.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag tror dessutom att man gör sig en björntjänst genom att försöka övertyga sig själv om att man behöver en klocka i ett visst material eller som passar ett visst tillfälle även om många verkar gå efter det. Då blir det att man per automatik köper klockor som man förvisso tilltalas av rent estetiskt men som man egentligen inte har användning för och det känns bara så himla onödigt. To each his own så klart men det är så jag resonerar. :happyhappy: Jag har full förståelse för att vissa tycker att det är jättebra att man har en klocka för varje tillfälle och gärna en väldigt stor mångfald men det är ingenting för mig.
 

MBKS

Omega
@HSK Köpte vad jag trodde skulle bli en GADA, men upptäckte att det fanns behov för 1-2 klockor till. Efter det tog intresset över igen, men jag försöker göra genomtänkta och väl valda inköp. Det är det som gör hobbyn lite kul.
 

Alfan

Omega
För att visa tiden hade jag klarat mig med telefonen - det är svårt att logiskt motivera ett klockköp om vi ska vara ärliga. För mig är det mycket styrt av känslan klockan ger på handleden. Gillar nog också själva sökandet efter den där perfekta klockan :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
@HSK Köpte vad jag trodde skulle bli en GADA, men upptäckte att det fanns behov för 1-2 klockor till. Efter det tog intresset över igen, men jag försöker göra genomtänkta och väl valda inköp. Det är det som gör hobbyn lite kul.
"behov". :D Jag tror nog att de flesta håller med om att jakten utgör halva nöjet och ibland kommer man på sig själv med att få ut mer av själva letandet och jämförandet än man får av det faktiska valet och produkten i handen. Jag tror ärligt talat att man skulle vara minst lika lycklig med en riktig håll käften-klocka och att man bara spenderar tiden med att titta på en massa andra modeller istället för att köpa. Intresset har egentligen ingenting med varken behov eller inköp att göra tänker jag lite som hur bilintresserade ofta nöjer sig med att ha ett riktigt vrålåk (eller kanske till och med inget alls) men att man finner glädje i att diskutera, läsa, utforska osv. :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Medel på kontot och något jag tycker jag vill prova. Det räcker. En in och sedan en ut. Totalt tre försöker jag hålla mig till.
 

Buckshot

Panerai
För att svara på op fråga; Att jag gillar en klocka. Det finns ingen rationell eller praktiskt orsak. Från början tänkte jag köpa en klocka för varje tillfälle i livet men det har jag slutat med då jag har dressklockor som jag aldrig använder. Jag gillar helt enkelt inte dressklockor utan använder till mer än 90% av tiden dykarklockor. Dykarklockorna använder jag i ganska jämlik rotation, men dress och kronografer samlar mest damm.
 

maxnordstrom

Breitling
Jag har kört en massa olika klockor.. men om vi pratar av de dyrare så har jag ägt fyra olika Rolex och provat mig fram.. Rolex sub, Rolex sub twotone, gmt master och nu daydate. Efter längre tankegång har jag mer eller mindre bestämt mig för en vanlig sub igen. detta för att den verkligen funkar till precis allting och alla drar inte blickarna åt hållet och frågar om den! Dvs en stilren klocka som passar till exakt allting!
 

MBKS

Omega
Många intressanta inlägg. Köpet är alltid givetvis känslostyrt och något man vill ha, men samtidigt kanske vissa försöker ha en röd tråd eller strategi, iaf när man börjar komma upp i fler klockor. För egen del handlar det om att jag inte vill att ett nytt inköp känns som en "dubblett" av en tidigare klocka, medans andra tycker det är det roliga. Oavsett tycker jag det är kul och intressant med bredden. Håller med om att sökandet är det roliga, men också när man kan titta tillbaka på en klocka 2-3 år sedan och fortfarande njuta av den. Den första "riktiga" klockan jag köpte är såld, kanske för det inte var så genomtänkt.
 

bogeyman

Omega
Snygg, inte behovsstyrd utan en ren accessoar. pengar på kontot o trevlig säljare/ butik. Köper inget på nätet eftersom jag gärna vill klämma o känna.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Sen finns också ett värde i att använda klockorna o skapa lite relation till dom. För att göra det kan man inte ha för många eller byta för mycket. Själv har jag jobbat ett bra tag på att få ihop fyra keepers och om dom väl sitter blir det max ett par till. Sitter väl dom får jag antingen helt sluta köpa o sälja eller kanske ha en klocka på"säljrotation"...
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag köper klockor för jag vill uppleva dem, lära känna dem och förstå varför de designades så som de gjordes etc. Det är sporten för mig, drakjakten.

Att få sätta sig ner och göra djupdyk i referensen, historiken, material etc är fantastiskt, spännande, och lärorikt. Jag har oftast inte fler än fyra klockor samtidigt, när någon blivit liggande för länge så säljer jag och sedan börjar maskineriet om på nytt. Jakten, spänningen och längtan efter nästa kick!
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
För min egen del så är det ganska precis så som nedan, kopierat direkt ifrån klocksiten Dubbe.nu när det begav sig. Ber om ursäkt för er som redan läst den, repris från tidigare post, men jag gillar den fortfarande...

*************************************

Har du lurat dig själv nån gång? Då har du kanske köpt en alldeles för dyr klocka! Ett klockköp innebär att du lura i dig själv att du verkligen måste köpa klockan, något som vi på Dubbe-redaktionen lyckats med ett flertal gånger och börjar bli ganska bra på. Här listar vi våra bästa argument samt svaren du får låtsas inte finns.

Lura dig själv att köpa din första klocka
Första klockan är den svåraste att lura sig själv att köpa. Man kanske redan har en vanlig klocka, som en Casio, Swatch eller Seiko, och argumentet att man faktiskt behöver en klocka för att kolla tiden funkar inte riktigt. Man måste helt enkelt ta lurandet till nästa nivå. Här är några de metoder vi på Dubbe-redaktionen körde med för att få oss att köpa den första klockan:

* Jag röker eller snusar inte, alltså har jag pengar till godo att lägga på en klocka (bullshit, du har druckit upp pengarna istället)
* Om jag tröttnar på den kan jag ju sälja den utan att nästan förlora på det (i och för sig bullshit eftersom en klocka för det första sjunker i värde och för det andra kommer du inte att vilja sälja den)
* Jag ska ju bara köpa en klocka och den kan jag ha hela livet (bullshit, du kommer att köpa många fler klockor när du väl släppt sargen)
* Mina kompisar har ju köpt fina klockor (bullshit, bara för att polarna har Seiko och Certina titan/gulddouble quartz måste du inte köpa en klocka för 30 000 spänn)


Lura dig själv att köpa din andra klocka
Första spärren kom du förbi. Du har en klocka som du är väldigt nöjd med. Den första känslan var att nu behöver jag inte köpa nån mer klocka, men dessvärre förde ditt klockköp med sig ett växande intresse. Ett intresse som inneburit att du börjat snegla både till höger och vänster åt andra klockor som skulle vara ett utmärkt komplement till din första. Hur ska du övertyga dig själv att köpa ytterligare en klocka? Du kör såklart med argumenten du körde vid ditt första köp, men de behöver kompletteras:

* Den första är ju lite sportig, jag behöver en lite mer dressig klocka (eller vice versa) (bullshit, det finns folk som har sportklockor till smoking, även om det är fel, och du har ändå inte köpt en sportklocka för att sporta med den)
* Min första klocka visar bara tid och datum. Jag behöver en kronograf (bullshit, du kommer ändå inte att ta tid med den)
* Min första klocka har ju länk. En klocka med läderband behöver jag (bullshit, såvida du inte köpte en klocka med integrerad länk kan du faktiskt sätta på ett läderband på din länkklocka)
* Den första klockan är manuell, jag behöver ju en automatiskt (bullshit, det gör du inte alls)


Lura dig själv att köpa ännu fler klockor
Du har nu två klockor, vilket redan det är mer än vad som kan anses nödvändigt. Ditt agerande kan snart liknas vid samlande, och det är inte hockeybilder du samlar på utan det är en ovanligt dyr hobby du ägnar dig åt. Argumenten blir mer och mer forcerade och det är bäst för ditt anseende att du bara drar dem för dig själv och dina klockpolare, inte dina vanliga vänner. Det värsta är att vi på Dubbe-redaktionen nu har svårt att hitta våra motargument för alla påståenden.

* Det här är en tidlös klassiker, ett måste för den som vill kalla sig samlare (bullshit, det går att säga det om alla klockor)
* Jag har ju ingen klocka helt i guld! (nej just det, köp!)
* Med en grand complication kan jag hoppa över att köpa en massa mellanmodeller med bara månfas och sånt trams (bullshit, du kommer att köpa fler klockor, även om det kanske kommer att ta lite mer tid efter ett sådant inköp!)
* Det här är ett once in a lifetime opportunity, jag måste köpa! (just det, du kommer att ångra dig om du inte köper så det är bara att ta med sig en polare och åka på en 24h-semester till Tyskland och köpa klockan)

Lura dig själv att köpa sjukt mycket klockor
Har du kommit hit behövs inte längre några argument för att övertyga dig själv. Människorna i din närhet har accepterat dina något udda prioriteringar och du har blivit han med klockorna utan att någon ifrågasätter dig. När du har kommit hit har du kanske till och med svingat på din fru och dina barn alldeles för många dyra klockor. Så länge villan kan husera alla dina winders finns ingen anledning att inte fortsätta på din oändliga och omöjliga färd mot en komplett klocksamling.
***************************************
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
För min egen del så är det ganska precis så som nedan, kopierat direkt ifrån klocksiten Dubbe.nu när det begav sig. Ber om ursäkt för er som redan läst den, repris från tidigare post, men jag gillar den fortfarande...

*************************************

Har du lurat dig själv nån gång? Då har du kanske köpt en alldeles för dyr klocka! Ett klockköp innebär att du lura i dig själv att du verkligen måste köpa klockan, något som vi på Dubbe-redaktionen lyckats med ett flertal gånger och börjar bli ganska bra på. Här listar vi våra bästa argument samt svaren du får låtsas inte finns.

Lura dig själv att köpa din första klocka
Första klockan är den svåraste att lura sig själv att köpa. Man kanske redan har en vanlig klocka, som en Casio, Swatch eller Seiko, och argumentet att man faktiskt behöver en klocka för att kolla tiden funkar inte riktigt. Man måste helt enkelt ta lurandet till nästa nivå. Här är några de metoder vi på Dubbe-redaktionen körde med för att få oss att köpa den första klockan:

* Jag röker eller snusar inte, alltså har jag pengar till godo att lägga på en klocka (bullshit, du har druckit upp pengarna istället)
* Om jag tröttnar på den kan jag ju sälja den utan att nästan förlora på det (i och för sig bullshit eftersom en klocka för det första sjunker i värde och för det andra kommer du inte att vilja sälja den)
* Jag ska ju bara köpa en klocka och den kan jag ha hela livet (bullshit, du kommer att köpa många fler klockor när du väl släppt sargen)
* Mina kompisar har ju köpt fina klockor (bullshit, bara för att polarna har Seiko och Certina titan/gulddouble quartz måste du inte köpa en klocka för 30 000 spänn)


Lura dig själv att köpa din andra klocka
Första spärren kom du förbi. Du har en klocka som du är väldigt nöjd med. Den första känslan var att nu behöver jag inte köpa nån mer klocka, men dessvärre förde ditt klockköp med sig ett växande intresse. Ett intresse som inneburit att du börjat snegla både till höger och vänster åt andra klockor som skulle vara ett utmärkt komplement till din första. Hur ska du övertyga dig själv att köpa ytterligare en klocka? Du kör såklart med argumenten du körde vid ditt första köp, men de behöver kompletteras:

* Den första är ju lite sportig, jag behöver en lite mer dressig klocka (eller vice versa) (bullshit, det finns folk som har sportklockor till smoking, även om det är fel, och du har ändå inte köpt en sportklocka för att sporta med den)
* Min första klocka visar bara tid och datum. Jag behöver en kronograf (bullshit, du kommer ändå inte att ta tid med den)
* Min första klocka har ju länk. En klocka med läderband behöver jag (bullshit, såvida du inte köpte en klocka med integrerad länk kan du faktiskt sätta på ett läderband på din länkklocka)
* Den första klockan är manuell, jag behöver ju en automatiskt (bullshit, det gör du inte alls)


Lura dig själv att köpa ännu fler klockor
Du har nu två klockor, vilket redan det är mer än vad som kan anses nödvändigt. Ditt agerande kan snart liknas vid samlande, och det är inte hockeybilder du samlar på utan det är en ovanligt dyr hobby du ägnar dig åt. Argumenten blir mer och mer forcerade och det är bäst för ditt anseende att du bara drar dem för dig själv och dina klockpolare, inte dina vanliga vänner. Det värsta är att vi på Dubbe-redaktionen nu har svårt att hitta våra motargument för alla påståenden.

* Det här är en tidlös klassiker, ett måste för den som vill kalla sig samlare (bullshit, det går att säga det om alla klockor)
* Jag har ju ingen klocka helt i guld! (nej just det, köp!)
* Med en grand complication kan jag hoppa över att köpa en massa mellanmodeller med bara månfas och sånt trams (bullshit, du kommer att köpa fler klockor, även om det kanske kommer att ta lite mer tid efter ett sådant inköp!)
* Det här är ett once in a lifetime opportunity, jag måste köpa! (just det, du kommer att ångra dig om du inte köper så det är bara att ta med sig en polare och åka på en 24h-semester till Tyskland och köpa klockan)

Lura dig själv att köpa sjukt mycket klockor
Har du kommit hit behövs inte längre några argument för att övertyga dig själv. Människorna i din närhet har accepterat dina något udda prioriteringar och du har blivit han med klockorna utan att någon ifrågasätter dig. När du har kommit hit har du kanske till och med svingat på din fru och dina barn alldeles för många dyra klockor. Så länge villan kan husera alla dina winders finns ingen anledning att inte fortsätta på din oändliga och omöjliga färd mot en komplett klocksamling.
***************************************
Jaha, någon som vill ha kaffe ?
 

PNM

Panerai
4-6 klockor för mig. Men till skillnad från många flippar jag inte - jag har långa köpcykler och bevakar diverse sajter under lång tid tills det jag är ute efter dyker upp och då slår jag till. Många säger att ju mer intresserade de blir ju mer vill de köpa - för mig är det tvärtom - jag blir allt mer kräsen och får mer och mer specifika preferenser.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag köper, när tillfälle ges, de klockor som stannat kvar på "listan" minst 6 månader. Jag bygger upp den budget som är möjlig under ett år och köper en eller flera som ryms inom den. Jag brukar inte försöka övertyga mig om att jag behöver det ena eller det andra(för det gör jag ju inte) men när en klocka stannar kvar i huvudet i flera månader är det dags att prova. Någon gång(Sumo:D) har jag gjort ett lyckat avsteg från regeln.
 

MBKS

Omega
@PNM Bra beskrivning och där är jag nog rätt lik. Ju mer man dissekerar marknaden, desto mer kräsen blir man. Det känns som ganska mycket som kommer ut inte har existensberättigande eller inte tillför något till vad som redan finns.
 
  • Like
Reactions: PNM

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jag tänker för klockor som med klädesplagg. Hittar jag en typ som jag gillar så köper jag flera liknande och varvar.

Helst märken som ligger hyffsat stabilt i prisnivå då det underlättar byte. Försöker köpa map real life funktion snarare än baserat på sagor och myter.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tänker för klockor som med klädesplagg. Hittar jag en typ som jag gillar så köper jag flera liknande och varvar.

Helst märken som ligger hyffsat stabilt i prisnivå då det underlättar byte. Försöker köpa map real life funktion snarare än baserat på sagor och myter.
Praktiskt och rationellt. Jag köper in 100 procent på story och blir både astronaut och djuphavsdykare på pojkrummet, känslostyrt och impulsivt. :)
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Numera krävs det att jag sålt av minst en klocka. Har lämnat tanken på att ha riktigt dyra/graal-
klockor och siktar på ca 4 kvalité men mer rimligt prisatta (+ några billiga som inte räknas i budgeten). Får jag upp ögonen för en ny måste jag först välja vilken av de befintliga som får bytas ut. Har inställningen att jag aldrig kommer bli 100 % nöjd, så tröskeln är låg för att testa en ny.

Sen när jag är 50 säljer jag allt (utom
g-shocken) och köper en Vacheron Constantin.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Har en winder med plats för fyra klockor. Den är nu fylld med klockor jag gillar. Om en ny ska in så måste en ut.
Är också en sucker för coola stories, historia och snygg paketerad marknadsföring och tyvärr är det mycket det som styr mina klockval. :)
 
Topp