• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad många Apple watches på Blocket

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Är i USA just nu, vimlar av Apple Watch. På alla typer av människor.
Sverige är bra litet.
Inte så konstigt egentligen, de har sålt bra. Sålt för över 6 miljarder dollar första 12 månaderna.

Den är självklart inte för alla, framför allt inte för många här inne. Men att förneka genomslagskraften är naivt.
Snart kommer dessutom Apple Watch 2.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Kan bara konstatera att det var väldigt många som ifrågasatte Ipad 1 när den kom. Ge smartwatches några generationer till så kommer det vara en självklarhet för väldig många. Kanske inte bland klockentusiaster men bland folk i allmänhet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Kan bara konstatera att det var väldigt många som ifrågasatte Ipad 1 när den kom. Ge smartwatches några generationer till så kommer det vara en självklarhet för väldig många. Kanske inte bland klockentusiaster men bland folk i allmänhet.

Jag köpte Ipad innan den gick att köpa i Sverige. Den har stor nytta. En klocka som inte är en klocka samt har taskig batteritid och sitter på varannan arm ger snarast HM känsla.
 
  • Like
Reactions: Ale

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag köpte Ipad innan den gick att köpa i Sverige. Den har stor nytta. En klocka som inte är en klocka samt har taskig batteritid och sitter på varannan arm ger snarast HM känsla.
Förvisso, men detsamma kan (kunde) ju sägas om Ipad. En dator som inte är en dator och som har taskig prestanda och saknar tangentbord är ju inget att ha... tror inte många mIRC:are och joltdrickare var early adapters när Ipad först lanserades.
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Måste få längre batteritid och vattentät för att bli intressant för mig, annars gillar jag den :)
 
Kan bara konstatera att det var väldigt många som ifrågasatte Ipad 1 när den kom. Ge smartwatches några generationer till så kommer det vara en självklarhet för väldig många. Kanske inte bland klockentusiaster men bland folk i allmänhet.
OM det hade varit som förr, kanske. Dvs att de allra, allra flesta bar klocka. Men nu är jag mer skeptisk, eftersom de flesta i den yngre generationen väljer bort helt att ha klocka på handleden. Jag tvivlar på att den som tycker att det duger bra att hala upp mobilen när man ska kolla tiden, tycker att annan information från den ses bättre på en pyttedisplay på handleden och att den måste ses nån sekund snabbare än när man kollar tiden.

Därför tror jag att det blir mest tekniknördar som skaffar smartklockor. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis blir en flopp. Teknikprylar behöver inte säljas i samma antal som mobiler för att vara vinstdrivande.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Blir väldigt tydligt att vissa inte ägt en AW, utan enbart antar. Att anta är värdelöst.

Tycker det är helt ok att inte gilla, att inte se användningsområdet. Det är dock naivt att stoppa i huvudet i sanden och insinuera att det är trams, inte en riktig klocka osv.
Apple Watch kommer inte försvinna. Försäljningen av smarta klockor kommer enbart att växa.

Och nej, jag är inte orolig över att inte passa in. Då hade jag inte hyllat Apple Watch här på Klocksnack, för det passar uppenbarligen verkligen inte in. ;)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag har funderat på att köpa en och ha som träningsklocka, men eftersom jag ändå måste ha mobilen på mig så är den helt värdelös!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vad skall man betala för en gammal Apple Watch då?! 2500:- känns lite i överkant, max 2k för 42mm, går det att få tag på en för det priset någonstans, gillar som sagt leksaker så det skulle vara lite fränt att införskaffa en apple watch bara för att jag kan...
 
Blir väldigt tydligt att vissa inte ägt en AW, utan enbart antar. Att anta är värdelöst.

Tycker det är helt ok att inte gilla, att inte se användningsområdet. Det är dock naivt att stoppa i huvudet i sanden och insinuera att det är trams, inte en riktig klocka osv.
Apple Watch kommer inte försvinna. Försäljningen av smarta klockor kommer enbart att växa.

Och nej, jag är inte orolig över att inte passa in. Då hade jag inte hyllat Apple Watch här på Klocksnack, för det passar uppenbarligen verkligen inte in. ;)
Jag har haft en AW, som tyvärr gick sönder. Innan dess upptäckte jag att för mig fyllde den ingen större funktion. Det jag mest gjorde med den var det jag gör med vanliga klockor. De övriga funktionerna föredrog jag att göra med mobilen, alternativt intresserade mig inte. Däremot ledsnade jag lite mer på nackdelarna, som att behöva ladda den varje dygn. Sen spelar det förstås också in att på mitt jobb får man inte bära vare sig armbandsur, ringar eller andra smycken på armarna. Alltså gick den också bort som jobbklocka.

Men jag kan absolut förstå att många gillar smartklockor och att den fyller en funktion för vissa. Liksom du tror jag också att försäljningen kommer att öka. Vad jag däremot inte tror är att det kommer att säljas nästan en smartklocka på varje mobiltelefon. Jag tror inte att man kommer att se lika många smartklockor på handlederna som man såg vanliga klockor för 25 år sen. När så många inte ens ser behovet att se tiden på handleden tror jag inte heller att så många fler ser behovet att se SMS på handleden.

Men diskussionen om smartklockor tycker jag är för polariserad här. Det handlar ofta om bara två alternativ: Floppp eller dundersucce´. Jag tror att smartklockor kommer att sälja bra, men inte i närheten av mobiler och klockor som på den "gamla" tiden. Men det kan vara en bra affär för tillverkarna ändå.

Den som lever får se.
 
Jag har funderat på att köpa en och ha som träningsklocka, men eftersom jag ändå måste ha mobilen på mig så är den helt värdelös!
Ska du ha en ren träningsklocka så är de rena träningsklockorna bättre och billigare alternativ för just det ändamålet. Och då behöver du inte heller ha mobilen med dig. Men då har du förstås inte de andra möjligheterna som en smartklocka har.

Annars tror jag att i framtiden kommer alla smartklockor att ha möjlighet att ha eget SIM-kort. Samsung Gear har redan det. Konkurrenterna kommer att följa efter.
 

ozzyozzy

Cartier
Ett problem med AW är alla som inte har förmågan att ignorera notifikationerna, t.ex. under möten. Mobilen lyckas även de flesta med bristande impulskontroll låta stanna i fickan när det vibrerar, men så fort det vibrerar på handleden så ska ngn jävel snegla dit och är tappad ner i vad grannen lagt ut för lunchbild på Facebook.

Däremot tycker jag generellt inte att AW är en usel idé, problemet för mig personligen är att den skulle ta "klockplatsen" på handleden och den vill jag inte offra. (Nej, jag tänker inte ha en på varje arm. Jag jobbar inte med IT.)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har funderat på att köpa en och ha som träningsklocka, men eftersom jag ändå måste ha mobilen på mig så är den helt värdelös!

OT från ursprungsämnet:

Jag var också ute efter en träningsklocka, och en som inte behövde vara synkad till Iphonen. Jag slog till på Fitbit Surge och är mer än nöjd.
Den är hyfsat vattentät så du kan både högpulssporta, bada och duscha med den. Länk till test:


I en del recensioner från den kritik för att man inte kan skriva mess eller ha möjligheten att ladda ner utomstående appar med den, men i mina ögon är det alldeles perfekt. Jag kan fortfarande se vem som ringer, vem som messar, läsa mess...men jag kan inte svara vilket jag inte heller vill göra i en träningskocka utan fokus ska vara på träningen. Den mäter puls och sömnmönster med hjälp av en optisk mätare så inga extra band behövs. Det är inbyggd GPS så ingen mobil behövs för att hålla koll på rutter. Dessutom är batteriet riktigt bra. Min håller lätt i 3 dygn och den laddar fullt igen väldigt snabbt.

simple.b-cssdisabled-jpg.he7e3d62b9647d6a3212af7d2a3e47e23.pack.jpeg
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
OT från ursprungsämnet:

Jag var också ute efter en träningsklocka, och en som inte behövde vara synkad till Iphonen. Jag slog till på Fitbit Surge och är mer än nöjd.
Den är hyfsat vattentät så du kan både högpulssporta, bada och duscha med den. Länk till test:

I en del recensioner från den kritik för att man inte kan skriva mess eller ha möjligheten att ladda ner utomstående appar med den, men i mina ögon är det alldeles perfekt. Jag kan fortfarande se vem som ringer, vem som messar, läsa mess...men jag kan inte svara vilket jag inte heller vill göra i en träningskocka utan fokus ska vara på träningen. Den mäter puls och sömnmönster med hjälp av en optisk mätare så inga extra band behövs. Det är inbyggd GPS så ingen mobil behövs för att hålla koll på rutter. Dessutom är batteriet riktigt bra. Min håller lätt i 3 dygn och den laddar fullt igen väldigt snabbt.

simple.b-cssdisabled-jpg.he7e3d62b9647d6a3212af7d2a3e47e23.pack.jpeg
Tack för tipset! skall absolut kolla mer på den :)
 

David

Bödeln
Inte så konstigt egentligen, de har sålt bra. Sålt för över 6 miljarder dollar första 12 månaderna.

Well, here’s another simple comparison for you to help gauge just how badly the Apple Watch flopped: According to estimates, Apple Watch sales in its first 12 months totaled about $1.5 billion more than Rolex’s total revenue last year.

(Det är tolv miljarder kronor. Mer. Än. Rolex. Hela. Omsättning. Bara Apple Watch, inga andra produkter.)

http://bgr.com/2016/04/26/apple-watch-sales-vs-rolex/

There are a few things that are just facts of life; death, taxes, Donald Trump saying something fucking insane, and Rolex being considered a top-tier luxury brand. But what was not expected in the least is that the Apple Watch — the device that you bought six months ago and is now sitting in your night stand — would be considered a bigger name in luxury watchmaking than the legendary watch brand that adorns the wrists of people with taste across the globe.

But according to a new study from the analytics firm NetBase, the Apple Watch topped Rolex in social mentions, coming in 13th and 14th place respectively. (Chanel, Gucci, and Hermès filled out the top three so everyone hasn't lost it.) When it comes to watches exclusively, the Apple Watch tops the list once again, beating out Tag Heuer, Richemont, and Patek Philippe (!), along with Rolex.


http://www.theverge.com/2016/1/31/10872686/this-month-in-luxury-apple-watch-beats-rolex
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
När smartwatches blir självständiga och får hyfsad batteritid kommer de bli mer intressanta, nu är de mest en gimmick.
 
(Det är tolv miljarder kronor. Mer. Än. Rolex. Hela. Omsättning. Bara Apple Watch, inga andra produkter.
Nu är ju inte Rolex världens mest sålda klocka. De flesta biltillverkarna säljer mer än Mercedes-Benz.

Om man isolerar frågan till om smartklockor är ett hot mot mekaniska klockor? Jag tror inte det så särskilt mycket. Revolutionen som hotade mekaniska klockor kom när quartzuren slog igenom. De mekaniska urverken försvann i professionella sammanhang som sport, vetenskap och industriell tidsmätning. De tog också över ett stort antal handleder. Men mekaniska ur överlevde ändå i ett annat segment. Precis som segelbåtar överlevt, trots att de inte används i fraktsammanhang och att många privatpersoner föredrar motorbåtar. Skulle en stor innovation födas idag inom båtmotortekniken tror inte jag att det påverkar marknaden för segelbåtar nämnvärt.

Det påverkar marknaden för motorbåtar.

Så om smartklockor slår igenom på bred front tror jag inte att det är de mekaniska klockorna som påverkas mest. De har redan haft sin värsta kris. Ett större hot tror jag då skulle vara finanskriser lågkonjunktur och allmänt dåliga tider.

En annan liknelse: Trots att Karl Benz uppfann bilen för mycket mer än 100 år sen, är fortfarande min dotter och miljoner fler besatta av att rida häst.
 
Vilket naturligtvis inte har något alls med poängen att göra.
Precis. Jag tycker att jämförelsen med Rolex är rätt ointressant. Det vore som att jämföra Toyotas och Porsches omsättning. Bra bilar på sina sätt, men helt olika kundkretsar, omsättningar och tillverkningsserier.

Därmed inte sagt att länkarna är ointressanta i övrigt.
 
De flesta av oss är ju män och då kan man inte gå och tugga tuggummi samtidigt. Eller vad säger kvinnorna på forumet? ;)
 
Topp