• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad mår klockor bäst av?

mipa

Omega
Ber om ursäkt om det redan finns en tråd som besvarar detta, men jag lyckades inte hitta något när jag letade.

Jag har 6 klockor, både automatiska och quartz. Vissa blir lite mer använda än andra. De som går på batteri låter jag bara ticka på och de som kan vridas upp, vrider jag upp. Jag låter dom inte stanna alltså.

Min fråga är, vad mår klockor bäst av när dom inte används, att fortsätta gå eller få vila. Vad förlänger livstiden på dom?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Låt dem stanna men dra upp dem med jämna mellanrum (någon gång i månaden) så oljan inte sätter sig. Om det inte konstant rör sig slits de mindre (ger mer effekt på 28 800 bph och 36000 bph urverk), men de får inte röra sig så lite så oljan sätter sig.

EDIT:// slår vad om att någon kommer tycka jag har helt fel :p
 

mipa

Omega
Låt dem stanna men dra upp dem med jämna mellanrum (någon gång i månaden) så oljan inte sätter sig. Om det inte konstant rör sig slits de mindre (ger mer effekt på 28 800 bph och 36000 bph urverk), men de får inte röra sig så lite så oljan sätter sig.

EDIT:// slår vad om att någon kommer tycka jag har helt fel :p


Okej då förstår jag! Tack för svar :)
 
Har mina automatare i en winder så de tickar på för de mesta. Service vart fremte år. Anser att de borde palla att visa tiden under den perioden utan att slitas alltför hårt, är ju ändå vad de är tillverkade till att utföra.
 
Topp