• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad man inte vill hitta på arbetsbänken

Minuteman

Rolex
Fick hem en Lagonda efter en bytesaffär. Klockan gick bra enligt timegraphern, med OK amplitud (närmare 300), så det enda den behövde var en tvättning av boetten, och polering av glaset.
Plockade ur urverket, och körde boett och lock i UL tvätten.
Skulle fixa lite andra saker under tiden, och upptäckte då (som tur var) denna lilla tingest på arbetsbänken :)
uploadfromtaptalk1399635269958.jpg

Insåg snabbt att den måste tillhöra Lagondan, men exakt var den hörde hemma var oklart. :(

Kom på att jag just innan jag monterade isär den konstaterat att den hade datum quickset via kronan i ett "tredje läge".
Antagligen där den hörde hemma...

När tvätt och glaspolering var klar undersökte hag verket (FHF 905).
Mycket riktigt verkade det finnas plats för ett hjul på bommen som kunde interagera med datumskivan.
uploadfromtaptalk1399635564050.jpg

Kan berätta att det var ett jäkla pill att få dit hjulet på bommen. Fick ta en oljegivare till hjälp, men fick dit det till sist.
uploadfromtaptalk1399635665345.jpg

Givetvis.vände jag det åt fel håll, så jag fick "nöjet" att göra om proceduren :)
uploadfromtaptalk1399635725828.jpg

Hur som helst, till sist blev allt bra, och datum quickseten fungerade utan problem igen.
uploadfromtaptalk1399635811032.jpg

uploadfromtaptalk1399635829354.jpg

Ny lärdom - kolla om det sitter några hjul på bommen innan den demonteras. :)
 

Minuteman

Rolex
Fick en ny lektion av vad man (inte) vill hitta på arbetsbänken.
Satt och servade en gammal Yema, och skulle precis montera fjäderhusbomen, när jag slant till och fick fjädern att hoppa ur fjäderhuset.

Detta innebar givetvis att fjäderhusbomen och fjäderhuset for iväg som två minimala projektiler. Kvar på bänken blev bara själva fjädern :(

Hittade snabbt fjäderhuset, men fick leta som en tok i hela rummet efter bomen. Den gick inte att hitta någonstans trots mina infernaliska försök.

Satte mig igen, och tänkte att det blir knappast lätt att hitta en ny. Bestämde mig för att jag i alla fall skulle testa att linda tillbaka fjädern. Jag brukar inte plocka ur den eftersom jag inte vet hur lätt det skulle vara att få tillbaka den, så det kunde vara bra träning.

Inte så svårt verkade det till en början, men plötsligt slant jag, och sköt iväg fjäderhuset en gång till. :) Inte så långt denna gång, det landade på bänken. Hittade det snabbt, och såg till min extrema förvåning -
DEN SAKNADE BOMEN LÅG PRECIS BREVID! :) :) :)

Borde nog ha tagit en paus, och köpt en trisslott, men fortsatte i stället med att raskt montera ihop fjäderhuset, efter en ny tvätt och oljning.

Yeman är nu klar, och går bra med en amplitud på över 300. Återkommer med bilder när jag fått i ett nytt glas.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Skönt att du fick den på plats tillslut!
Liite OT. Har inte gjort det med en klocka (än), men råkade montera en differentialväxel åt fel håll en gång. :facepalm:
 
Topp