• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad menas med "in-house" när det talas om urverk?

HolyCrap

Omega
Med inhouse menas att det är tillverkaren av hela klockan som även tillverkat urverket som sitter i.
Seiko, Rolex, Omega med fler tillverkar egna urverk till sina klockor.
Tissot, Certina, Tudor och många fler använder ETA-urverk (urverk från ETA-gruppen) i sina klockor.
Det finns väl även andra tillverkare av urverk som säljer till klocktillverkare tror jag.

Inhouse-verk anses lite finare, men det är absolut inget fel på ETA-verken.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
M
Det finns väl även andra tillverkare av urverk som säljer till klocktillverkare tror jag.
Det är relativt vanligt. Några exempel: Seagull, Citizen (Miyota), SEIKO (SII), Sellita.
Edit: Billigare modeklockor har ofta urverk från SII eller Miyota. Tyska Sinn använder ofta Sellita (som gör clonurverk på ETA).
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Dessutom finns det tillverkare som har modeller med egna urverk (dvs inhouse) och inköpta. Exempel på detta är panerai. Rolex hade i alla fall tidigare icke inhouse-verk i vissa modeller.
En mellanvariant är att förfina ett legoverk, blir således unikt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Med inhouse menas att det är tillverkaren av hela klockan som även tillverkat urverket som sitter i.
Seiko, Rolex, Omega med fler tillverkar egna urverk till sina klockor.
Tissot, Certina, Tudor och många fler använder ETA-urverk (urverk från ETA-gruppen) i sina klockor.
Det finns väl även andra tillverkare av urverk som säljer till klocktillverkare tror jag.

Inhouse-verk anses lite finare, men det är absolut inget fel på ETA-verken.

Tillägg är att tissot/certina fram till 80-tal är in-house i alla modeller jag känner till förutom kronograferna. Idag kör dem dock eta.
Även att omega som jag förstår det idag använder verk tillverkade av eta, men dem är unika till omega och sitter enbart i omegas klockor.

Eta, omega, certina och tissot ägs alla av swatchgroup, så att definiera vad som är in-house är inte alltid så lätt.
 

JayJay

Rolex
Bör även sägas att in house är långt från en garant att det är bättre. Exempelvis sitter Seikos egna urverk i deras "5" klockor utan att man direkt blir särskilt upphetsad. I S&S Capital sitter däremot ett urverk som absolut inte är egenproducerad men som ändå får igång vilken klockentusiast som helst. Just sayin. :cool:
 

Knight

Cartier
Som jag skrev i en tråd häromdagen är in-house produktion av urverk en långsiktigt effektiv affärsmodell.

Efter den initiala investeringen sänker man produktionskostnaden samtidigt som man ökar sina marginaler. Får du som konsument ut mer för detta? Nej, oftast inte. Undantag finns för väldigt avancerade verk med gudalik finish. Möjligtvis får du alltså en ökad känsla av exklusivitet (vilket givetvis är en stor faktor när det handlar om lyxartiklar rent generellt). Urverk är ETA:s "bread and butter", hade de varit dåliga på detta skulle de inte ha någon business.

Jag äger flera klockor med in-house producerade urverk, men är likgiltig inför konceptet. Man blir lätt trött av ständiga diskussioner om hur vissa varumärken "har mage" att sälja en klocka för 50 tuss "trots" ETA. Det är aldrig så enkelt. Kontentan: bli inte påverkad av fanatiska in-house-förespråkare.
 
Topp