• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad mer behöver en gammal gubbe...

Wollen

Mao
2-Faktor
Stilett, det var länge sedan man såg en som "öppnas" rakt.
Har någon gammal rackare på landet som öppnas från sidan i lilla fiskeväskan.

Ser bra ut!
 
Kan ha fel, och vill inte egentligen vara den som är den, men stiletter och andra "snabböppnande" knivar är väl klassade som vapen och "får inte bäras" offentligt?
 

ErikGBG

Audemars
Får några knivar bäras offentligt? Utöver fram och tillbaka från jobbet dvs.
Varför skulle en stillett skilja sig från en morakniv?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Stilett är väl olaglig att köpa/sälja i sverige, det är inte en morakniv. Bära kniv får man väl aldrig göra om det inte har med yrket att göra?
 

Jonaz

Rolex
Får några knivar bäras offentligt? Utöver fram och tillbaka från jobbet dvs.
Varför skulle en stillett skilja sig från en morakniv?

Stilett=stickvapen. Olagligt utAnför hemmet och att sälja i sverige. Morakniv täljkniv, funkar fint för snickare, hantverkare, jägare etc. En viss skillnad.


iPhone | Tapatalk
 

ErikGBG

Audemars
Tänkte mer på att det rent juridiskt borde vara lika olagligt att vandra runt på ett köpcentrum med en morakniv som en stillett.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
NI skojar, trodde ni fattade ironin! Klart som fan att jag inte springer runt med ett Stilett i fickan!

Skall tilläggas att Stilettet är köpt när jag var i Innsbruck någon gång på början av 80-talet. Nu använder jag den endast som brevöppnare om det är OK.
 

nash1337

Breitling
Tänkte mer på att det rent juridiskt borde vara lika olagligt att vandra runt på ett köpcentrum med en morakniv som en stillett.
Nja, alltså vad jag har förstått så kommer man ALDRIG undan med knivar som är designade endast som vapen. Visst att man kan använda en pushdagger för att skära äppelbåtar, men i grund och botten är det ett vapen. Knivlagen är lite luftig just för att man som snickare/jägare/friluftare ska kunna ta sig från a till b utan att hamna i trubbel med lagen.
Som privatperson tror jag att det är svårt att komma undan med något annat än en liten fällkniv som varken går att låsa, eller öppna med en hand.
Antar att det egentligen är upp till polisen man har att göra med.
 

meo_swe

Audemars
Stilletter (springknivar på svenska) och balisonger är olagliga att köpa för personer under 23 år. Annars är det som vilken kniv som helst. Lagen om förbud mot stickande oxh skärande föremål (knivlagen) säger att man kan bära det mesta, bara man kan påvisa ett behov. Jag går nästan dagligen runt med minst en kniv i ryggsäcken. Så länge man är vettig, säger det till farbror blå om de fråger och påvisar ett behov är det lugnt. Dock är stiletter lite knepigare än en vanlig kniv...

ps. En av knivarna jag oftast har med mig är tillverkad för militärt bruk, oxh är till för att vara så enkel som möjligt att ta folk av daga. Det är no probs för mig att knata runt med den.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
NI skojar, trodde ni fattade ironin! Klart som fan att jag inte springer runt med ett Stilett i fickan!

Skall tilläggas att Stilettet är köpt när jag var i Innsbruck någon gång på början av 80-talet. Nu använder jag den endast som brevöppnare om det är OK.
Öh, vadå ironi? Är du ingen gammal gubbe heller? ;)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det där prima fint snuset är grymt. Nu slöt jag snusa för över 18månader sedan. Men när jag fortfarande blir sugen. Är det en prima som hägrar. Slår bort tanken lika fort och faller inte dit... Men priman var något visst.

Jävligt gangsterfilm med läsbrillor och stillet!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det där prima fint snuset är grymt. Nu slöt jag snusa för över 18månader sedan. Men när jag fortfarande blir sugen. Är det en prima som hägrar. Slår bort tanken lika fort och faller inte dit... Men priman var något visst.

Jävligt gangsterfilm med läsbrillor och stillet!


Hahaha...ja det är för jävla prima fint det där snuset :cigar: ! Visst é man lite Gangste :pirate: MoaHahaha...
 
Topp