• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag göra?

Comtainer

Omega
Arvegods som ska vara kvar. Cal 852 -300sek/dygn. Min farbror är gammal urmakare och gick igång på idén att plocka ner, rengöra och olja. Frågan är om man ska ultraljudstvätta de delar som går, han sa att det är länge sedan han rengjort ett urverk men han har rengöringsvätskorna på balkongen! Jag antar att alla oljor han har är ca 30år och de kemikalierna är lika gammal. Ska jag köpa nya eller? Och vad göra åt tavlan?
image.jpg
image.jpg
 
Senast ändrad:

Comtainer

Omega
Till saken hör att min farbror är till åren och jag måste nog hjälpa honom en del. Tanken var att han river jag tvättar och han plockar ihop igen. Funkar det med en ultraljudstvätt och i så fall hur gör man? Ska jag köpa nya oljor?
Har några fler klockor som ev ska rengöras!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
oljor skulle jag nog köpa nya, rengöring går ju att göra i kemiskt ren bensin om du inte vill investera i ultraljudstvätt och vätskor.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Fin pjäs. Vintage IWC är respekt. Som tidigare sagt. Rör inte tavlan.

Sök runt i Hemslöjds- delen. Frågan om rengöring har nötts och blötts.

Jag skulle inte ge mig på på urverket utan ordentligt med kött på benen. Kanske skall ni testa hela processen med en skrotklocka först?
 

Danken

Friends of KS
Jag håller med om att tavlan bör behållas som den är. Den har skön patina!
Jag hoppas du kommer använda klockan om urverket får en genomgång först!

Kanske skall ni testa hela processen med en skrotklocka först?
Bra idé att låta farbror testa på annan klocka först för att komma in i gamla gängor igen men det tar väl en del tid för honom med en extra klocka att gå igenom. Allt har nog sina för och nackdelar...
 

Comtainer

Omega
Tack den ska användas. Det är min farmors fars klocka som jag ärvt. Tid har han det är nog bara jag som är sugen att få igång renoveringen.
 

Martin Lovasz

Audemars
Själv använder jag vanligt Yes diskmedel när jag ultraljudstvättar klockdelar och sedan går jag över dem med kemisk ren bensin (nafta) och sköljer med alcohol (Isopropanol, isopropylalkohol eller 2-propanol(samma sak)) så att man inte får den där tråkiga gråa hinnan som bensinen lämnar efter sig och Radico för att rengöra medans man monterar.

Oljor och fetter som jag använder.
Moebius 9010
Moebius HP-1000
Moebius 9415 (denna dyra olja/fett kan användas som ersättning för alla andra oljor om man skulle vilja då den har egenskaper som de andra har).
Moebius 8200
Bergeon KT22
Du kan beställa oljor från Cousins i England.
https://www.cousinsuk.com/
 
Topp