• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag köpa för vintage-tråden. Fråga här!

Donkii

Boushh
2-Faktor
Alltid samma sak, vad ska köpas härnäst? Så fyll på med era egna tankar kring vilket ert nästa köp blir. Här är tanken att du såklart ska kunna få hjälp och ställa frågor om något speciellt objekt utan att för den delen behöva starta en ny tråd.

Har nu själv lagt ett bud på en Wittnauer, ett jäkla överpris egentligen men vi får se hur det går :)

rKA4J98.jpg

wWlj6SU.jpg



Finns en tråd likt denna i vintage redan så ber jag om ursäkt för det :heart:
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ja jag är också i valet och kvalet, funderar på denna, säljaren vill ha rätt mycket för den. Men den är i fint skick och en ägare tills i år.

2016-01-29 10_11_33-.png
Vissa saker är värda att betala för :) Det är idag inte super smooth att hitta one owner watches som är orörda och denna ser ju oförskämt bra ut. Våga satsa ;)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vissa saker är värda att betala för :) Det är idag inte super smooth att hitta one owner watches som är orörda och denna ser ju oförskämt bra ut. Våga satsa ;)

Ja det har ju visat sig att saker man tyckte kostade fläsk inte var så farligt dyra efter ett tag ändå. Jag skulle vilja ha något i riktigt fint skick.
Den där Wittnauern såg ju trevlig ut, de ligger på ~40mm och har Valjoux 77xx i sig va?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ja det har ju visat sig att saker man tyckte kostade fläsk inte var så farligt dyra efter ett tag ändå. Jag skulle vilja ha något i riktigt fint skick.
Den där Wittnauern såg ju trevlig ut, de ligger på ~40mm och har Valjoux 77xx i sig va?
Så är det tyvärr :(
Japp, 40mm och 7733.
2500euro
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Oj, har de också dragit iväg. Minns när jag tyckte en för 7.000 kr var dyr för ett par år sedan. Dock utan box och annat "krims krams".
Supercompressor dykare är coola och ofta prisvärda.
Jag tycker det är lite dyrt men den hade extra allt, dock inget jag går igång på sådär spontant, men saker och ting kostar idag, bara att vänja sig. Den ligger som reserverad nu men inte av mig :( Mitt bud på €2000 var nog lite för lågt..
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Alltid samma sak, vad ska köpas härnäst? Så fyll på med era egna tankar kring vilket ert nästa köp blir. Här är tanken att du såklart ska kunna få hjälp och ställa frågor om något speciellt objekt utan att för den delen behöva starta en ny tråd.

Har nu själv lagt ett bud på en Wittnauer, ett jäkla överpris egentligen men vi får se hur det går :)

rKA4J98.jpg

wWlj6SU.jpg



Finns en tråd likt denna i vintage redan så ber jag om ursäkt för det :heart:
Hehe, du har pressenterat tre nya fantastiska vintageklenoder på mindre än en vecka.
Sprungit på en guldåder eller fått tag på "Guldbyxorna" (Pojken med guldbyxorna)? :D
 

Skuggan

Omega
Svårt det där med nästa köp. Under 2015 blev det mycket dress, letar efter lite större klockor, kanske pilot eller kronograf. Hade tur med Zenithen nedan: det satt en prick lysmassa på tavlan men jag gillade den ändå. Dan efter jag hade köpt den lossnade pricken och försvann. :)
Upplever att det är lätt att snöa in i samlandet, plötsligt ser man fina dressklockor överallt istället för att få en bredd i samlingen. Överlag är mina klockor mer åt brukshållet än i "samlarskick".
20150914_131810.jpg
 

Wettex

Cartier
Ja jag är också i valet och kvalet, funderar på denna, säljaren vill ha rätt mycket för den. Men den är i fint skick och en ägare tills i år.

2016-01-29 10_11_33-.png

Ahh, såg den på insta idag och reagareade på att den hade samma insertfont som min (lite bulligare och helraka 1or osv) ser fin ut. Han sa dock att det är en 63:a... i så fall så kan den eventuellt ha fel krona då jag tror alla fram till -67 hade Naiad (den plattare självtätande) sen kom skruvkronan på de sista årsmodellerna...eller? @Patrik J
 

Patrik J

Rolex
Ahh, såg den på insta idag och reagareade på att den hade samma insertfont som min (lite bulligare och helraka 1or osv) ser fin ut. Han sa dock att det är en 63:a... i så fall så kan den eventuellt ha fel krona då jag tror alla fram till -67 hade Naiad (den plattare självtätande) sen kom skruvkronan på de sista årsmodellerna...eller? @Patrik J
Aldrig en 63-a. Svärdfiskarna kom typ -65 och, som du säger, kronan ännu senare. Insert går, så vitt jag vet, inte att åldersbestämma eftersom det fanns ett gäng olika som användes under hela perioden. 67-68 skulle jag tro om den är korrekt.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ahh, såg den på insta idag och reagareade på att den hade samma insertfont som min (lite bulligare och helraka 1or osv) ser fin ut. Han sa dock att det är en 63:a... i så fall så kan den eventuellt ha fel krona då jag tror alla fram till -67 hade Naiad (den plattare självtätande) sen kom skruvkronan på de sista årsmodellerna...eller? @Patrik J

Aldrig en 63-a. Svärdfiskarna kom typ -65 och, som du säger, kronan ännu senare. Insert går, så vitt jag vet, inte att åldersbestämma eftersom det fanns ett gäng olika som användes under hela perioden. 67-68 skulle jag tro om den är korrekt.

Helt rätt grabbar, jag drogs med lite för fort där. Sedan när det kom mer info att den skulle vara från 62 så kändes det olustigt med kronan och visarna, den borde vara senare. Jag fick iaf lite fler bilder varav ingen på serienummer på urverk, när jag frågade om det så var det 19 mil urverk i den. Då drog jag mig ur...

Aja det kommer väl fler :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hehe, du har pressenterat tre nya fantastiska vintageklenoder på mindre än en vecka.
Sprungit på en guldåder eller fått tag på "Guldbyxorna" (Pojken med guldbyxorna)? :D
Haha, tack!
Nästan så jag själv kan tro det. Men bra grejer behöver inte alltid kosta multum :D Jag har några grejer på gång.. allra helst så vill jag plocka in en Viggen, men de växer inte på träd direkt :(
Men guldbyxorna... kom från rätt ;)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Å, en veltråd, passande! Funderar inte kring något specifikt objekt (edit: så jag kanske missförstod trådstarten?), men är i vilket fall i behov av lite input. Hur tycker ni på bästa sätt att jag ska utvidga min vintage-kvartett till en kvintett?

I nuläget har jag:
FullSizeRender-4.jpg

och
DSC_1740.jpg

Några favoritmodeller jag funderar kring:
Speedmaster, mest sannolikt en mellanmjölks-321:a (med patrik j:s nomenklatur)
Tudor Snowflake no-date
Heuer Montreal (vit eller blå-vit)
Flightmaster 910
1016 (roliga ex ligger dock utanför ekonomisk comfort zone)

Vilket val ger den bästa förstafemman? Nåt helt annat? Alla tips mottages tacksamt!
 

Patrik J

Rolex
Å, en veltråd, passande! Funderar inte kring något specifikt objekt (edit: så jag kanske missförstod trådstarten?), men är i vilket fall i behov av lite input. Hur tycker ni på bästa sätt att jag ska utvidga min vintage-kvartett till en kvintett?

I nuläget har jag:
FullSizeRender-4.jpg

och
DSC_1740.jpg

Några favoritmodeller jag funderar kring:
Speedmaster, mest sannolikt en mellanmjölks-321:a (med patrik j:s nomenklatur)
Tudor Snowflake no-date
Heuer Montreal (vit eller blå-vit)
Flightmaster 910
1016 (roliga ex ligger dock utanför ekonomisk comfort zone)

Vilket val ger den bästa förstafemman? Nåt helt annat? Alla tips mottages tacksamt!

Hugg en 910 innan de också blir obscent dyra. Annars håller jag med @Donkii om att en dykare skulle sitta som en smäck. En gammal Doxa sub, kanske?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Å, en veltråd, passande! Funderar inte kring något specifikt objekt (edit: så jag kanske missförstod trådstarten?), men är i vilket fall i behov av lite input. Hur tycker ni på bästa sätt att jag ska utvidga min vintage-kvartett till en kvintett?

I nuläget har jag:
FullSizeRender-4.jpg

och
DSC_1740.jpg

Några favoritmodeller jag funderar kring:
Speedmaster, mest sannolikt en mellanmjölks-321:a (med patrik j:s nomenklatur)
Tudor Snowflake no-date
Heuer Montreal (vit eller blå-vit)
Flightmaster 910
1016 (roliga ex ligger dock utanför ekonomisk comfort zone)

Vilket val ger den bästa förstafemman? Nåt helt annat? Alla tips mottages tacksamt!
Du har verkligen utsökta klockor redan! En dykare skulle komplettera bra, varför inte en flinga?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Å, en veltråd, passande! Funderar inte kring något specifikt objekt (edit: så jag kanske missförstod trådstarten?), men är i vilket fall i behov av lite input. Hur tycker ni på bästa sätt att jag ska utvidga min vintage-kvartett till en kvintett?

I nuläget har jag:
FullSizeRender-4.jpg

och
DSC_1740.jpg

Några favoritmodeller jag funderar kring:
Speedmaster, mest sannolikt en mellanmjölks-321:a (med patrik j:s nomenklatur)
Tudor Snowflake no-date
Heuer Montreal (vit eller blå-vit)
Flightmaster 910
1016 (roliga ex ligger dock utanför ekonomisk comfort zone)

Vilket val ger den bästa förstafemman? Nåt helt annat? Alla tips mottages tacksamt!
Håller med grabbarna ovan om att du ska ha en redig Dykare! Du har en finkronograf och Movadon är dessutom en speedykiller och ovanligare. Så jag säger plexisub. Det borde alla ha i lådan:)
 

Hmpson

Cartier
Å, en veltråd, passande! Funderar inte kring något specifikt objekt (edit: så jag kanske missförstod trådstarten?), men är i vilket fall i behov av lite input. Hur tycker ni på bästa sätt att jag ska utvidga min vintage-kvartett till en kvintett?

I nuläget har jag:
FullSizeRender-4.jpg

och
DSC_1740.jpg

Några favoritmodeller jag funderar kring:
Speedmaster, mest sannolikt en mellanmjölks-321:a (med patrik j:s nomenklatur)
Tudor Snowflake no-date
Heuer Montreal (vit eller blå-vit)
Flightmaster 910
1016 (roliga ex ligger dock utanför ekonomisk comfort zone)

Vilket val ger den bästa förstafemman? Nåt helt annat? Alla tips mottages tacksamt!
Herre, den där Movadon är fin. I vilket härad ligger priserna för en sådan, om du inte har något emot att jag frågar?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Du måste ju in med en riktig dykare @frere :D Snowflake passar ju in bra där :)
Du har verkligen utsökta klockor redan! En dykare skulle komplettera bra, varför inte en flinga?
Håller med grabbarna ovan om att du ska ha en redig Dykare! Du har en finkronograf och Movadon är dessutom en speedykiller och ovanligare. Så jag säger plexisub. Det borde alla ha i lådan:)
Tack! Helt klart en poäng att det saknas en dykare. (Och en rolex eller tudor är väl också närmast obligatoriskt;)) Glömde dock att säga att jag alltid kommer att ha en utbytbar, modern badklocka som komplement också. Så om jag kniper en flinga får jag plaska med en seiko sumo typ, medans en pelagos skulle rymmas i lådan med t ex en flightmaster...
Hugg en 910 innan de också blir obscent dyra. Annars håller jag med @Donkii om att en dykare skulle sitta som en smäck. En gammal Doxa sub, kanske?
Bra tips, har sneglat på gamla fetingcertinor men inte doxa faktiskt. För snowflakepengar får man ju dessutom både en rolig dykare och en fin 910, om man bara lyckas hitta en i rätt skick. Verkar vara onödigt många som tappat sin fina radiella slipning och blivit helblanka istället.
Herre, den där Movadon är fin. I vilket härad ligger priserna för en sådan, om du inte har något emot att jag frågar?
Tack! De verkar ha dragit iväg på sistone, har sett dem på chronotrader mellan 35-45k under senaste året. Det finns faktiskt en till salu på heuertime.com just nu men jag vet inte priset.
Gammal skrutt? Alltid velat testa en kronograf med emaljtavla.
$_57.JPG
Jag svarar, delvis eftersom jag gillar riktigt röriga trådar! Vad är det vi ser? 30-tal? Känns onekligen lite som något man skulle kunna testa om man gillar 13ZN iaf!
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag svarar, delvis eftersom jag gillar riktigt röriga trådar! Vad är det vi ser? 30-tal? Känns onekligen lite som något man skulle kunna testa om man gillar 13ZN iaf!
Ja, det var lite av en luring. Tror det är sent 30-tal till tidigt 40-tal men har inte gjort min hemläxa. Stor med sina 40 mm. Köpte den själv, hoppas den känns kul när den kommer hem. Dammsuger ebay efter kul kronografer nu, mental förberedning iom att Heuern förmodligen ryker.
 
Topp