• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag köpa för vintage-tråden. Fråga här!

Feffe

Cartier
Just den vanliga/ovanliga biten kan du bättre än mig. Det jag kan säga är att blånerade visare mot en lätt champagnefärgad urtavla är helläckert!

Till @Tortuning, jag har smala men platta handleder och föredrar mindre klockor. Nu har jag inte testat någon DS automat men tror jag redan föredrar manuellt :)
Håller helt med om detta. Jag har ca 16mm omkrets på min handled och min manuella DS sitter helt perfekt – slulle den vara tjockare skulle jag nog inte gilla den lika mycket faktiskt. Men som nämnts så beror det på sin egen handled och vad man föredrar själv!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Håller helt med om detta. Jag har ca 16mm omkrets på min handled och min manuella DS sitter helt perfekt – slulle den vara tjockare skulle jag nog inte gilla den lika mycket faktiskt. Men som nämnts så beror det på sin egen handled och vad man föredrar själv!
Samma stockar till handleder här. För referens till @Tortuning om du undrar över storlek. Dom är ca 36mm och har hyfsat långa bandhorn. Så för att vara "vintage" är de rätt moderna till storleken.
IMG_20180709_142214-01.jpeg
IMG_20180617_140309-01.jpeg
 

Vigge_S

Omega
Breitling Top Time v.s Heuer Carrera

Jag är främst inne på att köpa en Top Time (2002, 810 eller 815) men Heuer (pre?) Carrera är ju väldigt lik framförallt jämfört med Top Time 2002 (jag jämförde de två nedan). Därför sneglar jag lite åt Carrera hållet också.. Personligen känner jag mer inställd/sugen på en Breitling men har egentligen inte någon starkare grund att stå på än så. Vad säger ni? Rekommendationer åt något håll?


https://www.chrono24.se/heuer/heuer-chronograph-pre-carrera--id14791497.htm

https://www.chrono24.se/breitling/t...venus---vintage-1960s-classic--id14585002.htm
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Har fått ett oerhört sug efter en VC Overseas 222. Ett köp av denna lär inte ske i den närmaste framtiden så undrar därför vad det finns för bra alternativ? Har kikat lite på Certina "222" men svårt att hitta en i bra skick (bra pris?)
Tacksam för kloka råd/tips :)
1_ofnC5CPEY0xYpmZdM2dvxg.jpeg

FB_IMG_1601665189372.jpg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Jag har bara haft 2st manuella men uppskattar att de inte är tjocka och ligger fint mot handleden.
IMG_20180619_182047-01.jpeg

Dessa får väl anses som "vanliga" DS. Jag kom dock underfund med att datum utan quickset inte funkar för mig så den till höger fick gå. Vänster är ej till salu.
Fina! Vad är det för länk på den vänstra? Nytillverkad? Leter länk till min och den där var schysst
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Behöver en sandstrandsklocka! Ibland står det helt still i roten… Badbar=Vattentät med skruvad krona, obs ej vridbar dykring eftersom den kommer bli jävligt sandig. Måste ha vintage/semivintage.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Har dem inte det alltså? Det trodde jag, hmm.
Nope!
Min OPS har den övre kronan utdragbar för att reglera den inre bezelen men det är den Enicaren jag vet som har det...🤔

Sedan vetefan om jag skulle våga testa vattentätheten på en vintageklocka....då måste ALLA tätningar vara bytta och klockan trycktestas innan jag skulle våga...i alla fall på en dyrare vintage/semi! 🙄
 
Senast ändrad:

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Nope!
Min OPS har den övre kronan utdragbar för att reglera den inre bezelen men det är den Enicaren jag vet som har det...🤔

Sedan vetefan om jag skulle våga testa vattentätheten på en vintageklocka....då måste ALLA tätningar vara bytta och klockan trycktestades inna jag skulle våga...i alla fall på en dyrare vintage/semi! 🙄

Ok vet inte varför jag förutsatte att båda var skruvade, jaja.

Jag tänkte trycka min 7548 från -81 och bada med den i sommar. 😍
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Behöver en sandstrandsklocka! Ibland står det helt still i roten… Badbar=Vattentät med skruvad krona, obs ej vridbar dykring eftersom den kommer bli jävligt sandig. Måste ha vintage/semivintage.

Kanske en vintage-Tudor då. Oystercaset känns ju tryggt och de flesta har skruvade kronor, mig veterligen. Sålde precis min dessvärre. Med nya packningar och glas hade jag nog vågat bada med den dessutom. Kolla Prince Oysterdate med dina preferenser.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Är det inte lite svårt att hitta en vintage badklocka med skruvad krona men fast bezel? Räcker det inte med vattentät @Gummo ? Måste den vara skruvad?

Annars är ju vintage ds mkt bra val

Vet ej hur täta de är. Man kanske kan modda caset med skruvkrona på nån scheleteb. @Fadershan lär ju gilla att modda Certina från 60-talet.
Kanske en vintage-Tudor då. Oystercaset känns ju tryggt och de flesta har skruvade kronor, mig veterligen. Sålde precis min dessvärre. Med nya packningar och glas hade jag nog vågat bada med den dessutom. Kolla Prince Oysterdate med dina preferenser.
För dyrt för mig att ha som strandklocka. Surfa 🏄‍♂️, gräva ner barn, bada…

Min 180kr Vostok började ta in vatten förra sommaren och tänkte uppgradera!

Edit;Vridringen på den har aldrig gått att vrida så länge jag ägt den.

8280E174-9027-43AD-8183-BD005806312D.jpeg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Behöver en sandstrandsklocka! Ibland står det helt still i roten… Badbar=Vattentät med skruvad krona, obs ej vridbar dykring eftersom den kommer bli jävligt sandig. Måste ha vintage/semivintage.
Skulle också rekommendera vintage Tudor Prince Oyster. Finns en fin med våffeltavla på Köp & Sälj :) Thread 'Update 24/5 Mega vårrensning 23(65) st! (Tissot worldtimer), Tudor honeycomb, (Casio Ironman "Jocko Willink") m.fl.' https://klocksnack.se/threads/updat...comb-casio-ironman-jocko-willink-m-fl.147411/
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vet ej hur täta de är. Man kanske kan modda caset med skruvkrona på nån scheleteb. @Fadershan lär ju gilla att modda Certina från 60-talet.
Vanlig ds är 200m vattentät men inte skruvad krona. Trycktesta till 100m så är det ju rätt badsäkert. En med lite härjad tavla kostar inte mkt head only. Och vi alla vet ju att duattraheras av tropicdoft, och det passar dem ju bra på :)
 

Fadershan

Patek
Är det inte lite svårt att hitta en vintage badklocka med skruvad krona men fast bezel? Räcker det inte med vattentät @Gummo ? Måste den vara skruvad?

Annars är ju vintage ds mkt bra val

Vet ej hur täta de är. Man kanske kan modda caset med skruvkrona på nån scheleteb. @Fadershan lär ju gilla att modda Certina från 60-talet.

För dyrt för mig att ha som strandklocka. Surfa 🏄‍♂️, gräva ner barn, bada…

Min 180kr Vostok började ta in vatten förra sommaren och tänkte uppgradera!

Edit;Vridringen på den har aldrig gått att vrida så länge jag ägt den.

8280E174-9027-43AD-8183-BD005806312D.jpeg

Vanlig ds är 200m vattentät men inte skruvad krona. Trycktesta till 100m så är det ju rätt badsäkert. En med lite härjad tavla kostar inte mkt head only. Och vi alla vet ju att duattraheras av tropicdoft, och det passar dem ju bra på :)
Nja jag hade inte våldtagit en DS med att fila ned kronhalsen å ersätta med skruvad sådan etc etc.. för ovärt meck. Hade inte heller kört en någorlunda fin DS fullt ut på stranden. Jag kom på ett riktigt bra alternativ just nu faktiskt! Lik DS i sina egenskaper, prisvärda, riktig vintage samt skruvad krona. Eterna Kontiki 20!! Varsegod! :)
IMG_20210518_170619_544.jpg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Nja jag hade inte våldtagit en DS med att fila ned kronhalsen å ersätta med skruvad sådan etc etc.. för ovärt meck. Hade inte heller kört en någorlunda fin DS fullt ut på stranden. Jag kom på ett riktigt bra alternativ just nu faktiskt! Lik DS i sina egenskaper, prisvärda, riktig vintage samt skruvad krona. Eterna Kontiki 20!! Varsegod! :)
IMG_20210518_170619_544.jpg

Ah vad bra. Visste inte de hade skruvade kronor. Tycker de där ofta går till underpris dessutom, även med dess GF-länk. Bra tips! Kör på en sån. ☺️
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ah vad bra. Visste inte de hade skruvade kronor. Tycker de där ofta går till underpris dessutom, även med dess GF-länk. Bra tips! Kör på en sån. ☺️
Nja jag hade inte våldtagit en DS med att fila ned kronhalsen å ersätta med skruvad sådan etc etc.. för ovärt meck. Hade inte heller kört en någorlunda fin DS fullt ut på stranden. Jag kom på ett riktigt bra alternativ just nu faktiskt! Lik DS i sina egenskaper, prisvärda, riktig vintage samt skruvad krona. Eterna Kontiki 20!! Varsegod! :)
IMG_20210518_170619_544.jpg
En gubbklocka alltså … det ante mig…
Nädå, bra tips! Ska kolla parallellt med lite fler ryska engångsklockor🤩
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Nja jag hade inte våldtagit en DS med att fila ned kronhalsen å ersätta med skruvad sådan etc etc.. för ovärt meck. Hade inte heller kört en någorlunda fin DS fullt ut på stranden. Jag kom på ett riktigt bra alternativ just nu faktiskt! Lik DS i sina egenskaper, prisvärda, riktig vintage samt skruvad krona. Eterna Kontiki 20!! Varsegod! :)
IMG_20210518_170619_544.jpg
Skruvad krona på den?
Jag har haft två Kontiki dock tidigare modeller och alltså inte "Kontiki 20" och ingen av dem har haft skruvad krona.

Som sagts tidigare har väl alla med oystercase (Rolex och Tudor) skruvad krona (dock ett jäkelskap om det är i kombination med manuellt verk), och där finns det ju en del att välja på utan vridring!
 
Topp