• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag köpa? Hjälp sökes

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Halloj alla klocknördar!

Jag behöver lite hjälp att hitta mitt nästa klockköp!

Vill ha de tre perfekta klockorna för mig.

I samligen nu finns:
-Rolex submariner 14060m
-Cartier Santos galbee 1566

Har själv tänkt mig att submarinern är lite alldaglig beater och Santosen som min standard vardagsklocka.

Är ute efter en lite finare dressare. Märke eller material spelar ingen roll. Har en budget på 40k.

Kom gärna med idéer och förslag!
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Grand Seiko sbgw231 är bästa dressaren under 40k imo
1612619572846.png
1612619608898.png
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Vilken? Finns väl flera om jag inte missminner mig🤔
Sant. Beroende på val av modell, storlek och guld/stål så kanske det ej ryms i budgeten. Pratar vi just ren dressare (och inte typ vintage/mindre sportklocka blir automatiskt dress pga sin storlek/ålder) så anser jag dessa vara riktigt bra.

Jag har små handleder och gillar guld, så skulle nog personligen valt något liknande. https://www.chrono24.se/jaegerlecoultre/master-ultra-thin--id14234608.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK

Om du är nöjd med din Santos Galbee och ej skulle banga på en ytterligare Cartier är väl annars en klassisk Tank ett klockrent val.
 

Citrus

Omega
Denna skönhet står högt upp på min lista. Seiko är kanske inte det mest exklusiva märket. Men designen och hantverket bakom denna är väldigt bra.

Seiko Presage SJE081J1

montre-exclu-presage-urushi-maki-e-sje081j1-seiko.jpg
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Sant. Beroende på val av modell, storlek och guld/stål så kanske det ej ryms i budgeten. Pratar vi just ren dressare (och inte typ vintage/mindre sportklocka blir automatiskt dress pga sin storlek/ålder) så anser jag dessa vara riktigt bra.

Jag har små handleder och gillar guld, så skulle nog personligen valt något liknande. https://www.chrono24.se/jaegerlecoultre/master-ultra-thin--id14234608.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK

Om du är nöjd med din Santos Galbee och ej skulle banga på en ytterligare Cartier är väl annars en klassisk Tank ett klockrent val.
Den där var riktigt schysst! Glas caseback så vore den i mål!

Väldigt sugen på något mer "lyx" urvärksmässigt. Så en jaeger lecultre är inte en omöjlighet! 😁
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Denna skönhet står högt upp på min lista. Seiko är kanske inte det mest exklusiva märket. Men designen och hantverket bakom denna är väldigt bra.

Seiko Presage SJE081J1

montre-exclu-presage-urushi-maki-e-sje081j1-seiko.jpg
Snygg som satan! Har ett par Seiko också som bara ligger tyvärr. Älskar Seiko! Men tyvärr inte haft så bra erfarenhet av 4r/6r urverken 😥
 

Pjoter

Panerai
Halloj alla klocknördar!

Jag behöver lite hjälp att hitta mitt nästa klockköp!

Vill ha de tre perfekta klockorna för mig.

I samligen nu finns:
-Rolex submariner 14060m
-Cartier Santos galbee 1566

Har själv tänkt mig att submarinern är lite alldaglig beater och Santosen som min standard vardagsklocka.

Är ute efter en lite finare dressare. Märke eller material spelar ingen roll. Har en budget på 40k.

Kom gärna med idéer och förslag!
Det beror lite på vad du har för budget. En Chronograph kanske.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Förvånad att ingen har föreslagit DJ, så då gör jag det :D för 40 k kan du hitta en vintage.
C1B49CE0-F460-425D-B08B-51E0229E8CEC.jpeg
En fin bild på en grym modell, tidlös klassiker och säkert topp 5 av all-round-klockor sedan flera decennier.

Tänker dock att det är just mer av en klocka som kan göra mycket (även om just vintage DJ 1601 på jubilee eller blankt krokodilläder blir mer dress än en 116234), än ett rent dressur. I detta fall även IMO samma sorts pjäs som den Santos Galbee redan har i samlingen. Dressur för mig är snarare Piaget Altiplano, Patek Calatrava, ovan nämnda JLC Ultra Thin osv. Tycker ofta att dressur idag blandas ihop med typ vintage/modeller i klassisk storlek där det egentligen handlar om en sportklocka, ex JLC Reverso. Iof ingen konstig utveckling då även modernt sportstål bärs till kostym nuförtiden.

Säkert off topic detta, och TS kanske inte alls delar min uppfattning om vad en dressklocka innebär, men bara en reflektion då det är intressant hur olika vi klocknördar ser på vad som är en beater/dress osv.
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
En fin bild på en grym modell, tidlös klassiker och säkert topp 5 av all-round-klockor sedan flera decennier.

Tänker dock att det är just mer av en klocka som kan göra mycket (även om just vintage DJ 1601 på jubilee eller blankt krokodilläder blir mer dress än en 116234), än ett rent dressur. I detta fall även IMO samma sorts pjäs som den Santos Galbee redan har i samlingen. Dressur för mig är snarare Piaget Altiplano, Patek Calatrava, ovan nämnda JLC Ultra Thin osv. Tycker ofta att dressur idag blandas ihop med typ vintage/modeller i klassisk storlek där det egentligen handlar om en sportklocka, ex JLC Reverso. Iof ingen konstig utveckling då även modernt sportstål bärs till kostym nuförtiden.

Säkert off topic detta, och TS kanske inte alls delar min uppfattning om vad en dressklocka innebär, men bara en reflektion då det är intressant hur olika vi klocknördar ser på vad som är en beater/dress osv.
Håller med helt! Har kollat på lite vintage vacheron, AP, Piaget och PP. Men blir alltid fundersam över service kostnader samt reservdelar..

Men en vacheron constantin 32mm i helguld med en ljus tavla är enligt mig den ultimata rak av dressare.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Håller med helt! Har kollat på lite vintage vacheron, AP, Piaget och PP. Men blir alltid fundersam över service kostnader samt reservdelar..

Men en vacheron constantin 32mm i helguld med en ljus tavla är enligt mig den ultimata rak av dressare.
För mig skulle det nog vara en PP Calatrava Hobnail Bezel. Håller med dig i sak. Just servicekostnad och reservdelar gör att man bangat ett köp hittills...
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Det ligger en Breguet på Blocket, 45k men annonsen är inte helt färsk så bör kanske gå att få ungefär för budgeten även om man begärt 55 från början
På chrono24 finns flera JLC Reverso för ungefär 40 .. denna Grand Taille 26/42 mm begär man 41 plus frakt från Tyskland så bör också gå att få ner sista biten..
 

Bilagor

  • 434F0FA8-16C9-4AA9-ADED-CD2F4DD01078.png
    434F0FA8-16C9-4AA9-ADED-CD2F4DD01078.png
    1,002.6 KB · Visningar: 24
  • 3124A7B2-2ED7-44B4-95AA-98F95235E307.png
    3124A7B2-2ED7-44B4-95AA-98F95235E307.png
    401.7 KB · Visningar: 24

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Det ligger en Breguet på Blocket, 45k men annonsen är inte helt färsk så bör kanske gå att få ungefär för budgeten även om man begärt 55 från början
På chrono24 finns flera JLC Reverso för ungefär 40 .. denna Grand Taille 26/42 mm begär man 41 plus frakt från Tyskland så bör också gå att få ner sista biten..
Reverso är en schysst modell. Kollat på de ett tag nu, men blir lite likt min Santos. Även fast det inte kan vara mer olikheter mellan klockorna 😅. Breguet är ju också fränt! Men inte hittat en modell jag riktigt klickat med
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor

Glashutten på köposälj just nu är imo extremt mkt ”dressare” för pengarna.
 
Topp