• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad skiljer en 500 dollars klocka och en 5000 dollars klocka...

Är en Rolex enligt dig värd 4500 dollar mer?

  • Nej...

    Röster: 27 20.3%
  • Ja, det är en Rolex.

    Röster: 80 60.2%
  • Jag vill ha jordnötter gratis när jag dricker min öl!

    Röster: 26 19.5%

  • Totala väljare
    133

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad i en oysterquartz är tillverkat i plast ? Låter inte kul alls... och jag som gillar denna udda fågel
Vet inte, googlade lite och det stod att batterihållaren var i plast, vet dock inte om det stämmer. Skulle iaf inte vara en dealbreaker för mig ifall jag var sugen på modellen. :)

@yonsson

"Light alloy coated with ptfe (teflon)"
http://people.timezone.com/mdisher/andrewb/3135/3135_1.htm

IMG_20160414_214024_975.JPG
 

mouqvist

Rolex
Rolex är klart bättre än Hamilton, inget att snacka om, flera argument har nämnts och stämmer till 100%
Den fråga som ställs är ifall en Rolex Explorer är värd 10 ggr mer än Hamilton Khaki, svaret är nej! Några säger att man ska betala det lilla extra för bättre kvalite, det köper jag. Men 10ggr mer, come on!
 

Wboy

Panerai
Man köper ju inte automatiska klockor eller Rolex för att funktionaliteten är så fantastisk. Ville man ha funktionalitet är ju en kvartsklocka bättre i den ofta viktiga grenen exakthet i tidhållning. Därför blir det lite svårt att jämföra Rolex och andra utifrån prisvärdhet som grundas på olika faktorer kopplat till funktion.

Rolex är dyra inte minst för att folk veta att de är dyra och att om jag köper en klocka får jag i regel hyfsat mycket tillbaka vid en försäljning. Rolex är ju på gränsen till en valuta här och valutor bygger som alla vet på vad folk har för förtroende för dem.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Inget ont om Rolex, har två och har absolut ingen lust att sälja dem.
MEN det som är slående i videon är hur jäkla prisvärd Hamiltonen är om man gillar designen! Har en Khaki själv som jag körde varje dag i 4-5 år och gillar riktigt mycket. Visst, Rolex har en annan känsla men Hamilton kan erbjuda klockfantasten något annat: lite variation utan att det kostar kriget!
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Man köper ju inte automatiska klockor eller Rolex för att funktionaliteten är så fantastisk. Ville man ha funktionalitet är ju en kvartsklocka bättre i den ofta viktiga grenen exakthet i tidhållning. Därför blir det lite svårt att jämföra Rolex och andra utifrån prisvärdhet som grundas på olika faktorer kopplat till funktion.

Rolex är dyra inte minst för att folk veta att de är dyra och att om jag köper en klocka får jag i regel hyfsat mycket tillbaka vid en försäljning. Rolex är ju på gränsen till en valuta här och valutor bygger som alla vet på vad folk har för förtroende för dem.

Med andra ord: varumärke.

Somliga verkar inte förstå att varumärket faktiskt har ett reellt värde. Nej, värdet är inte påhittat. Man investerar otroligt mycket tid, pengar och möda i att skapa ett varumärke. Och värdet som man skapar är på riktigt. Inte för att folk är dumma och inte förstår att de betalar ett överpris pga varumärket och allt vad det innebär, utan för att det är ett reellt ekonomskt värde som finns där, som härleds från bland annat ett förtroende. Om man ska ner i the rabbit hole så är egentligen varumärken och "intangible things and values" de enda reella tillgångarna som faktiskt existerar i den föränderliga världen.

Min syn är, bortsett från huruvida man faktiskt har råd, att jag hellre köper en 50k-Rolex än en 5k-Hamilton. Jag köper inte en klocka i dess teleologiska bemärkelse; jag köper idén om ett armbandsur. Jag har redan gott om tidhållare omkring mig - mobilen i fickan, klockorna på väggarna i hemmet och jobbet, klockan i bilen etc. För 5k tar jag hellre ett par boots och en jacka och väntar tills jag har råd med en 50k-Rolex. Eller så köper jag ett schysst vintageur.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Fråga till alla på KS: varför dyker det ideligen upp trådar som går ut på att hacka på Rolex? Helt ärligt, jag fattar det inte.
Rolex är en skrytklocka bla bla bla, Longines är bättre än Rolex bla bla bla, det är plast i Rolex urverk bla bla bla, Rolex har sett likadana ut i hundra år bla bla bla, folk köper Rolex för att få ligga bla bla bla, Rolex är mellanmjölk bla bla bla...
Men köp inte Rolex då! Om nån jävel ÄNDÅ vill köpa Rolex, kan han inte få göra det? :banghead:
 

Andy McB

Rolex
Fråga till alla på KS: varför dyker det ideligen upp trådar som går ut på att hacka på Rolex? Helt ärligt, jag fattar det inte.
Rolex är en skrytklocka bla bla bla, Longines är bättre än Rolex bla bla bla, det är plast i Rolex urverk bla bla bla, Rolex har sett likadana ut i hundra år bla bla bla, folk köper Rolex för att få ligga bla bla bla, Rolex är mellanmjölk bla bla bla...
Men köp inte Rolex då! Om nån jävel ÄNDÅ vill köpa Rolex, kan han inte få göra det? :banghead:
1. Avundsjuka
2. det finns en del skrytmånsar och detta stör en del andra såklart
3. för att vissa fanatiker inte tål vare sig kritik genom fakta eller åsikt och blir redigt upprörda = extra skoj att hacka på Rolex
4. för att Rolex är ett fenomen som är intressant att diskutera
Osv... Finns massvis med anledningar.
Men givetvis har du rätt, självklart ska man köpa det man vill och skita i vad andra tycker. Det är ju i slutändan din egen uppfattning som räknas.
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Fråga till alla på KS: varför dyker det ideligen upp trådar som går ut på att hacka på Rolex? Helt ärligt, jag fattar det inte.
Rolex är en skrytklocka bla bla bla, Longines är bättre än Rolex bla bla bla, det är plast i Rolex urverk bla bla bla, Rolex har sett likadana ut i hundra år bla bla bla, folk köper Rolex för att få ligga bla bla bla, Rolex är mellanmjölk bla bla bla...
Men köp inte Rolex då! Om nån jävel ÄNDÅ vill köpa Rolex, kan han inte få göra det? :banghead:

The million dollar question :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Utan diskussioner inget KS.
Där är vi helt eniga. Dock är det så att när samma trötta diskussioner (gällande Rolex) dyker upp med jämna mellanrum, dessutom allt som oftast med en underton av negativ inställning hos trådskaparen, känns det inte så kreativt. Det är ju inga problem att vifta bort en mygga en varm sommarkväll. Återkommer samma myggjäkel hela kvällen utan att man får kål på den blir det lite tröttsamt. :shifty:
 

Mr Chance

Kalmar
Där är vi helt eniga. Dock är det så att när samma trötta diskussioner (gällande Rolex) dyker upp med jämna mellanrum, dessutom allt som oftast med en underton av negativ inställning hos trådskaparen, känns det inte så kreativt. Det är ju inga problem att vifta bort en mygga en varm sommarkväll. Återkommer samma myggjäkel hela kvällen utan att man får kål på den blir det lite tröttsamt. :shifty:
Där är vi oeniga. Jag tycker inte att diskussoner om Rolex är trötta, tvärtom så finner jag det väldigt fascinerande (men lättförståeligt) att det varumärket orsakar så mycket tankar hos folk. Jag läser gärna de trådarna.
Och, btw, om jag befinner mig bland många myggor försöker jag omgruppera till en plats med färre myggor, alternativt lär mig leva med dem. :)
 

Andy McB

Rolex
Där är vi helt eniga. Dock är det så att när samma trötta diskussioner (gällande Rolex) dyker upp med jämna mellanrum, dessutom allt som oftast med en underton av negativ inställning hos trådskaparen, känns det inte så kreativt. Det är ju inga problem att vifta bort en mygga en varm sommarkväll. Återkommer samma myggjäkel hela kvällen utan att man får kål på den blir det lite tröttsamt. :shifty:
Det finns sätt att hantera detta. Är själv uppvuxen med helvetiskt massa mygg (norrland). Som liten blev jag extremt myggbiten i början av sommaren vilket ledde till nästintill immunitet resten av sommaren. Överför det till detta; ta alla diskussioner/fighter med allt och alla, till slut är du immun och störiga kommentarer eller diskussioner glider förbi utan minsta blink.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Där är vi oeniga. Jag tycker inte att diskussoner om Rolex är trötta, tvärtom så finner jag det väldigt fascinerande (men lättförståeligt) att det varumärket orsakar så mycket tankar hos folk. Jag läser gärna de trådarna.
Och, btw, om jag befinner mig bland många myggor försöker jag omgruppera till en plats med färre myggor, alternativt lär mig leva med dem. :)
Jag finner andra trådar betydligt mer intressanta här på forumet. Då tänker säkert några, varför kommenterar han just denna tråden? Svar: Ibland kan man inte hålla sig, tyvärr...
Nehäpp, måste till jobbet. Med min Rolex på armen. [nöjd] ;)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Fråga till alla på KS: varför dyker det ideligen upp trådar som går ut på att hacka på Rolex? Helt ärligt, jag fattar det inte.
Rolex är en skrytklocka bla bla bla, Longines är bättre än Rolex bla bla bla, det är plast i Rolex urverk bla bla bla, Rolex har sett likadana ut i hundra år bla bla bla, folk köper Rolex för att få ligga bla bla bla, Rolex är mellanmjölk bla bla bla...
Men köp inte Rolex då! Om nån jävel ÄNDÅ vill köpa Rolex, kan han inte få göra det? :banghead:

Jag tror att en del tycker att det är kul att jävlas då många försvarar Rolex i ur och skur kraftfullare än de skulle försvara sin egen mor eller sitt eget företag. Det görs allt från att gå i taket till att tagga admin med utropstecken för man inte tycker att det är rättvist. Jag tror att det är bränslet för många troll.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror att en del tycker att det är kul att jävlas då många försvarar Rolex i ur och skur kraftfullare än de skulle försvara sin egen mor eller sitt eget företag. Det görs allt från att gå i taket till att tagga admin med utropstecken för man inte tycker att det är rättvist. Jag tror att det är bränslet för många troll.
Kan säkert vara så. Och jag har eg inga problem att folk klankar på Rolex. Folk får tycka det de vill. Dock blir det tröttande i längden..
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kan säkert vara så. Och jag har eg inga problem att folk klankar på Rolex. Folk får tycka det de vill. Dock blir det tröttande i längden..

Absolut blir det tröttsamt och det finns goda kålsupare i båda lägren.
Därför kör man Breitling som är sågat och bespottat här redan från start. Man glider förbi problemkön och behöver inte försvara sig längre. Det blir liksom klockornas Kicki Danielsson. Stor, tjock, syns och hörs. Bra kvalitet i grunden men ingen orkar bry sig längre.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Absolut blir det tröttsamt och det finns goda kålsupare i båda lägren.
Därför kör man Breitling som är sågat och bespottat här redan från start. Man glider förbi problemkön och behöver inte försvara sig längre. Det blir liksom klockornas Kicki Danielsson. Stor, tjock, syns och hörs. Bra kvalitet i grunden men ingen orkar bry sig längre.
Haha, bra där. Och jag som funderade på en Superocean heritage... Då är man kanske rätt ute ;)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Absolut blir det tröttsamt och det finns goda kålsupare i båda lägren.
Därför kör man Breitling som är sågat och bespottat här redan från start. Man glider förbi problemkön och behöver inte försvara sig längre. Det blir liksom klockornas Kicki Danielsson. Stor, tjock, syns och hörs. Bra kvalitet i grunden men ingen orkar bry sig längre.
Haha, bra där. Och jag som funderade på en Superocean heritage... Då är man kanske rätt ute ;)
Är det en Breitlingsjukdom som sveper in över landet? Jag tycker Breitling gör vidrigt fula klockor tills jag såg kusinens Navitimer 01 och tänkte att, den där satt jävligt fint på armen.

Hjälp mig Bullen, vad är det för fel på mig! :confused:
 
Topp