• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad skulle du köpt för max 10 000 kr...

Lunkan

Cartier
Jag hade sparat ytterligare 5k och köpt en beggad Rolex Datejust eller Speedmaster reduced. Om jag prompt hade haft 10k så skulle jag satsat på en beggad seamaster.
 

mudu69

Omega
Menar du verkligen automatisk (självuppdragande), eller menar du egentligen mekanisk (inte batteri)? Om det bara är så att han vill skippa batteriklockorna och ha en med mekaniskt urverk blir utbudet betydligt smaskigare bland kostymklockorna om manuella (mekaniska, men vrids upp via kronan) inkluderas.
Ja, mekanisk med självuppdragande, ej batteri
 
atn260_Oris9999r.jpg

Den här tycker jag är snygg
 

Hallis

Panerai
2-Faktor

Hallis

Panerai
2-Faktor
Det stämmer, men det FINNS för 15 :)
Kolla på ref utan datum?
Rolex Oyster Perpetual
Nu är det ju fel klocka, men min poäng var att det är dumt att tipsa en förstagångsköpare att köpa ett billigt förmodat vrak som första klocka. Till TS, handla en beggad Seamaster eller liknande för runt 10', du får nästan garanterat tillbaka degen vid försäljning. Sen är det bara att klättra vidare på stegen som aldrig slutar! :)
 

Lunkan

Cartier
Var/hur hittar ni beggade datejusts för 10'-15'? Det var nog minst 2 år sen jag såg en någorlunda fräsch DJ för under 15' och då var det ofta 4-siffriga utan länk.

Prutar aldrig du om du ser ett pris på 17-18k? ;) Och ja, klocka utan länk (om inte AM) och ofta de 4-siffriga ref nr.
 

Depp-Erik

Cartier
+1 på de sinn klockorna som visades, även Certina ds-1 day date grymt snygga och jag har fått intrycket av att det är gedigna grejer (har dock aldrig ägt någon av dem själv).

Tänkte dock ta in ett nytt alternativ bara för att krångla till det hela mer ;)
Junghans Meister, finns i lite olika varianter och denna kostar enligt google 990 € från nån tysk sida.
Har aldrig ägt en Junghans heller men jag tycker de är snygga och det sitter ETA baserade verk i dem (i alla fall i de automatiska) så det borde inte vara några konstigheter för en lokal urmakare att serva.
ratt4_682.png

Lycka till, hoppas din kollega fastnar i träsket! :)
 
Topp