Till skillnad från Rolexar, så kan har jag inte särskilt mycket komponentkunskap om mina två cyklar. Jag cyklar på en femton år gammal - så kallad "citybike" - till och från jobbet. Duger utmärkt. Har fått nya däck och slangar från Clas Ohlson, samt nytt bakhjul från Biltema. Rengörs då och då...
Träningscykeln däremot är skojigare. Frågade några av mina vänner (som är betydligt mer pålästa och meriterade, med tävlingsbakgrund och nuvarande tävlande) om råd. De vet hur jag tränar (roar mig, skulle jag vilja påstå) och att cykling bara är en del av "paletten". Fick rådet att kolla in en så kallad "cyclocross", vilket jag gjorde. Fattade - enligt egen mening - ett förnuftigt beslut och gick på en relativt sett billig modell, men inte den billigaste. Handlade av rekommenderad säljare som hjälpte mig att hitta rätt i "geometrin" (säger man så?), så att den passar utmärkt för mig.
Till skillnad från landsvägshojjarna, så har den lite bredare däck (perfekt att ha den med till landet med långa sträckor på grus, samt att följa min kompis M - som tävlar i MTB - på träningsrundor), mekanisk skivbroms och lite mer kompakt ram. Väger några kilon mer än en landsvägshoj, men mindre än en MTB. Har såväl smala som lite bredare däck till den. Inga problem att köra långpass bortåt tio mil. Tillräckligt lättrullad och bra utväxlad för att orka hänga på M på landsväg, då han kör MTB och jag crossen. Och på tok för enkelt att köra ifrån min andra hälft, när vi ger oss ut på ett pass (hon cyklar på en hybrid).
Har haft otroligt kul under ett par tre hundra mil sedan jag köpte den i våras. Lite nyfrälst på cykel, kan man säga. Har blivit 2-3 pass per vecka under sommaren, från 60 minuter tempo till tre+ timmar långpass.
Inga bilder, dock.
A