• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

vonhall

Rolex
Klocka, funderar på att skaffa mig en GPS-klocka som funkar bra ihop med cyklingen.
Några tips? ÄR denna tillräcklig: https://www.netonnet.se/art/halsa-p...armin-fenix-5-glass-blacksilver/1007290.9159/
Har själv cyklat med Fenix 5 sedan den släpptes! Tycker att den fungerar alldeles ypperligt för ändamålet. Fungerar lika bra med mountainbike i skogen som på en racer på landsvägen. Tränar du lite mer seriöst så är inte ett pulsbälte helt fel. Kör du med pulsbälte så har du möjligheten att sätta klockan på styrstammen för att slippa att släppa ena handen i från styret för att kolla infon.
Själv så har jag valt att ha en Fenix 5 på handleden samt en Garmin 520 på styrstammen för att få lite större skärm!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klocka, funderar på att skaffa mig en GPS-klocka som funkar bra ihop med cyklingen.
Några tips? ÄR denna tillräcklig: https://www.netonnet.se/art/halsa-p...armin-fenix-5-glass-blacksilver/1007290.9159/
Vad ska du ha den till? Om du bara ska ha den till att regga GPS och puls så hade jag kört på Garmin Instinct. Billigare och coolare. Vill du få väganvisningar till trails så behövs cykeldator. Eftersom jag alltid har telefonen med mig så kom jag fram till att GPS-klocka är onödigt.

Tror jag får hem en Casio Pro Trek WSD-30 snart (lanseras snart i Sverige). Tror inte den är kompatibel nog för vägvisning, återkommer med utlåtande när jag testat.

Min Breitling gillar för övrigt inte Mtb, har fått fixa kronografnollställningen två gånger.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Innan kvällens tur.
Börjar längta rejält efter nya hojen nu även om denna funkar kanon.
20190521_235816.jpg
 

Calle

Omega
Köpte en begagnad Scott Spark 900 Premium förra sommaren för att testa på MTB. Blev biten direkt även om det har blivit lite för lite cyklat än i år.
ASHUWRL.jpg

Uppgraderade hjulen till ett par lättare varianter i kolfiber så nu väger den in på ~10.3kg
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Vad är det för tum på barncyklarna? Skall köpa ny 20" till min son i vinter. Ser ut att ligga där i spannet?
Tycker ungarna om det?
Trögtrampat med däckstorleken?

Däcken på ungarnas cykel är mycket riktigt 20", med semi-fat till fat bredd. Visst väger däcket lite mer, men pojkarna har inga problem att få rull på dem! De glider över hinder tack vare de ökade diametern.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpte en begagnad Scott Spark 900 Premium förra sommaren för att testa på MTB. Blev biten direkt även om det har blivit lite för lite cyklat än i år.
ASHUWRL.jpg

Uppgraderade hjulen till ett par lättare varianter i kolfiber så nu väger den in på ~10.3kg
Märkte du någon skillnad efter hjulbyte?
 

Calle

Omega
Märkte du någon skillnad efter hjulbyte?
Jag är rätt ny på det här med cykling än så länge. Men visst blev det skillnad, speciellt i uppförsbackar och överlag känns den rappare med de nya hjulen.
Precis som med cykeln kom jag över hjulen begagnade vilket gjorde att den uppgraderingen kändes betydligt mer motiverad (typ halva priset jämfört med nya).
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Premiärturen avklarad :happyhappy:
Efter mycket velande, googlande & youtubande blev det tillslut en ”Trek Roscoe 8”.
Grymt roligt. Svårt att hitta rätt bland stigarna på änggårdsbergen, fick vända ett antal ggr och leda cykeln emellanåt. Plusdäcken känns bra, trodde de skulle bli tröga men jag tycker de funkar fint.
D340F38E-5B10-4699-87F5-E683B1CEAB71.jpeg
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Premiärturen avklarad :happyhappy:
Efter mycket velande, googlande & youtubande blev det tillslut en ”Trek Roscoe 8”.
Grymt roligt. Svårt att hitta rätt bland stigarna på änggårdsbergen, fick vända ett antal ggr och leda cykeln emellanåt. Plusdäcken känns bra, trodde de skulle bli tröga men jag tycker de funkar fint.
D340F38E-5B10-4699-87F5-E683B1CEAB71.jpeg

Kul! Änggården är en ”djungel” vad gäller stigar. Jag föreslår att du testar Lackarebäck inom en snar framtid. Färre, men något längre sträckor vilket gör att man slipper fippla med telefonen stup i kvarten. Att navigera med exempelvis Trailforks i all ära...
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Kul! Änggården är en ”djungel” vad gäller stigar. Jag föreslår att du testar Lackarebäck inom en snar framtid. Färre, men något längre sträckor vilket gör att man slipper fippla med telefonen stup i kvarten. Att navigera med exempelvis Trailforks i all ära...
Tackar för tipset. Bor precis vid ängårdsbergen så det är enkelt att cykla upp där. Skall definitivt följa upp på ditt tips om Lackarebäck. Blev precis som du säger, att jag fick stanna hela tiden för att orientera mig med trailforks....
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Vad kör ni för glasögon i skogen?
Är på jakt efter ett par lite mer "Casual" (tänk typ åt Wayfarer hållet) med någon bra lins (gul/orange?) som inte blir för mörkt i skogen men ändå tar den värsta solen.
Samtidigt vill man ju ha något som följer huvudet också lite så man även får skyddet..
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Vad kör ni för glasögon i skogen?
Är på jakt efter ett par lite mer "Casual" (tänk typ åt Wayfarer hållet) med någon bra lins (gul/orange?) som inte blir för mörkt i skogen men ändå tar den värsta solen.
Samtidigt vill man ju ha något som följer huvudet också lite så man även får skyddet..

Ett par vanliga Oakley Holbrook kanske? Har använt mina ett par gånger och det har funkat helt ok.
Själv är jag sugen på dessa men har inte fått tummen ur: https://www.bliz.com/sv/produkter/sportglasogon/sport/produkt/fusion/p-1244#52905-04
 

Häggvik

Omega
Vad kör ni för glasögon i skogen?
Är på jakt efter ett par lite mer "Casual" (tänk typ åt Wayfarer hållet) med någon bra lins (gul/orange?) som inte blir för mörkt i skogen men ändå tar den värsta solen.
Samtidigt vill man ju ha något som följer huvudet också lite så man även får skyddet..
Velodrom Hector.
Jag har både mörka och gula.
Dom kostar bara 300 spänn, så man har råd att skrota några varje år.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sneglade också lite på det men tyckte det kändes overkill :D
Återstår att se dock...
Fuck it. Jag har gett upp helt. Kommer köra fullface-hjälm, goggles och knäskydd, har köpt ryggskydd för långrundor också. Slog i knät rätt saftigt två rundor i rad och om det inte är torrt så skvätter det lera i ansiktet från framdäcket.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Fuck it. Jag har gett upp helt. Kommer köra fullface-hjälm, goggles och knäskydd, har köpt ryggskydd för långrundor också. Slog i knät rätt saftigt två rundor i rad och om det inte är torrt så skvätter det lera i ansiktet från framdäcket.
Tips är att köpa en lite enkel plast-skärm och sätta på framgaffeln, kostar inte mycket, det tar bort i stort sett allt skvätt i ansiktet. Min hoj, se skärmen som sitter i framgaffeln, med buntband.

1FB24DE1-53CE-4934-9FF2-8C4CBDF59BA9.jpeg
 
Topp