Det blev en Scott Spark RC 900 Comp istället. Helt brutal cykel!
Jag köpte platta pedaler, då jag efter lite googling insåg att det känns vettigt att börja med tills jag känner mig mer bekväm med cykeln.
Några frågor från en komplett nybörjare:
- Sadeln ger mig extremt ont i arslet (bäckenet?) efter kort tur på cykeln. Bör jag byta sadel, vänja mig eller köra med något slags överdrag/andra byxor?
- Behöver jag konfa en massa? Ibland när jag växlar ner så fastnar den och "tuggar" - så jag måste växla ner en växel till för att det ska ta och sedan upp igen om jag vill komma dit jag ville från början. Dålig på att förklara men säg att jag är på växel 6 och vill till 5. Ibland måste jag gå ner till 4 och upp till 5 för 6 ner till 5 händer inget.
- I det stora hela är det en stor cykel med feta däck och heldämpning vilket jag är ovan vid. Jag antar att jag vänjer mig vid cykeln mer men den känns inte lika "lättcyklad" som cyklarna gjorde när jag var yngre, å andra sidan kostade ju den här 10 ggr mer... Frågan är väl om jag kommer vänja mig vilket jag antar att jag gör.
Hur som helst så känns den sjukt snabb och är kul att ha en ordentlig cykel!
Du behöver justera dina växlar. Cykeln du skaffat har skitfina komponenter som kommer att funka galet bra om de ställs in rätt. Nu har de antingen slitits eller, mer troligt, gått till sig och behöver justeras.
Det du gör är:
- kontrollera ändlägena i sidled på det största och minsta drevet. Det finns två skruvar på växelföraren som avgör hur långt in mot fälgen den kan komma och hur långt ut det tar stopp. Kolla så att kedjan inte hoppar varken inåt mot ekrarna eller utåt mot ramen. Pilla inte på justeringarna om du inte måste.
- kolla att kedjan ligger precis mitt för drevet på kassetten när du har valt växel mha reglaget på styret, dvs att kassettens drev linjerar med växelföraren. Om inte, justera mha den vridbara hylsan som växelvajerns hölje har, alldeles intill växelreglaget. Skruvar du ut hylsan spänner du vajern så att det blir lättare att växla till ett större drev. Skruvar du in hylsan får du omvänd effekt. Nu har du justerat så att kedjan ligger rätt i sidled.
- det sista du måste göra, och det är säkert här det är fel; avståndet mellan det största drevet (1:ans) och växelförarens övre löphjul ska vara ca 12mm. Har du mer kommer du få problem då kedjan kanske är lite sliten och tillåter en snedställning utan att den hoppar i sidled. Alltså: du växlar men kedjan hoppar inte till nästa växel. Istället blir den lite s-formad och går på sniskan mellan drev och växelförare. Minskar du avståndet mellan det största drevet och växelförarens drev som jag beskrev kommer inte kedjan kunna s-forma sig utan tvingas att förflytta sig som det är tänkt. Detta justrerar du med B-skruven på växelföraren. Kolla så fattar du vilken det är, den sitter för sig själv i en annan riktning än de två skruvarna som du tittade på i den första punkten ovan.
Fixa detta och dina växlar kommer att panga i perfekt. Naturligtvis har du också rengjort kedja och drev samt smort kedjan. I annat fall blir det inge bra ändå.
Och har du justerat in växlarna rätt kan du även växla under belastning, även om det naturligtvis ska undvikas i möjligaste mån.