• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MTB-tråden

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ni som är lite insatta, funkar denna hojen att ta med sig typ till Sälen till semestern och köra DH med? (har nämligen planer på att dra upp med några polare)
Specialized Status heter den.
8b74c8a0-c3f6-4407-b90e-f7e11d9ecfd2_large.jpg


Den går under under kategorin Downhill hos tillverkaren men saknar dubbelkronad (heter det ens så?) dämpare på 200mm. Behöver man det?
Tror att denna cykelns är 170mm.
Tänker att denna bör funka minst lika bra för mig som är nybörjare? samt att den går kanske att nyttja lite bättre i skogen på hemmaplan än en renodlad DH-Cykel :)
Bara testat DH en gång, skulle inte vilja trampa i skogen med en DH-cykel iallafall.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ni som är lite insatta, funkar denna hojen att ta med sig typ till Sälen till semestern och köra DH med? (har nämligen planer på att dra upp med några polare)
Specialized Status heter den.
8b74c8a0-c3f6-4407-b90e-f7e11d9ecfd2_large.jpg


Den går under under kategorin Downhill hos tillverkaren men saknar dubbelkronad (heter det ens så?) dämpare på 200mm. Behöver man det?
Tror att denna cykelns är 170mm.
Tänker att denna bör funka minst lika bra för mig som är nybörjare? samt att den går kanske att nyttja lite bättre i skogen på hemmaplan än en renodlad DH-Cykel :)

De hyr ju ut både dh-cyklar och lämplig utrustning i Sälen. Kanske ska kolla vad de har att erbjuda först innan du går och köper.

EDIT: Exempel, http://www.kaisersskidbod.se/uthyrning/cykeluthyrning/
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ni som är lite insatta, funkar denna hojen att ta med sig typ till Sälen till semestern och köra DH med? (har nämligen planer på att dra upp med några polare)
Specialized Status heter den.
8b74c8a0-c3f6-4407-b90e-f7e11d9ecfd2_large.jpg


Den går under under kategorin Downhill hos tillverkaren men saknar dubbelkronad (heter det ens så?) dämpare på 200mm. Behöver man det?
Tror att denna cykelns är 170mm.
Tänker att denna bör funka minst lika bra för mig som är nybörjare? samt att den går kanske att nyttja lite bättre i skogen på hemmaplan än en renodlad DH-Cykel :)

Har ägt egen DH-jonne men det är faktiskt rätt schysst att hyra för att kunna testa runt lite vad man gillar. Sälen hade fina hojjar sist jag var där.

Har cyklat en del DH-cykel på platten, när jag var ung och dum. Beror lite på var du bor så klart - kan du köra typ Enduro hemmavid är ju det alltid kul men även med tillgång till hyffsat berg är ju en ren DH rätt seg att cykla platt/uppför med.
 

Bonumm

Panerai
Ni som är lite insatta, funkar denna hojen att ta med sig typ till Sälen till semestern och köra DH med? (har nämligen planer på att dra upp med några polare)
Specialized Status heter den.
8b74c8a0-c3f6-4407-b90e-f7e11d9ecfd2_large.jpg


Den går under under kategorin Downhill hos tillverkaren men saknar dubbelkronad (heter det ens så?) dämpare på 200mm. Behöver man det?
Tror att denna cykelns är 170mm.
Tänker att denna bör funka minst lika bra för mig som är nybörjare? samt att den går kanske att nyttja lite bättre i skogen på hemmaplan än en renodlad DH-Cykel :)
Den kommer att fungera bra den.
 

D.B

Cartier
2-Faktor
Ni som är lite insatta, funkar denna hojen att ta med sig typ till Sälen till semestern och köra DH med? (har nämligen planer på att dra upp med några polare)
Specialized Status heter den.
8b74c8a0-c3f6-4407-b90e-f7e11d9ecfd2_large.jpg


Den går under under kategorin Downhill hos tillverkaren men saknar dubbelkronad (heter det ens så?) dämpare på 200mm. Behöver man det?
Tror att denna cykelns är 170mm.
Tänker att denna bör funka minst lika bra för mig som är nybörjare? samt att den går kanske att nyttja lite bättre i skogen på hemmaplan än en renodlad DH-Cykel :)
Geometrin på den cykeln är DH så den funkar ypperligt för en nybörjare, men skall du ha den till annat än DH så hade jag nog kollat på nån endurohoj istället.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tack för alla svar!
Har givetvis koll på att man kan hyra också, vilket kanske är bäst rent ekonomiskt! Men alltid kul med nya prylar ;)
Får kanske fundera en gång extra innan jag slänger ut X antal tusenlappar på något som ändå inte funkar till annat mer än nerför!

Ja satan, där såg man knappt nån skillnad :) misstänker den ligger lite högre i pris dock?
Köpte denna för snart 2 år sedan, tror den listade 6.4k men landade på 6k jämnt med en hjälm på köpet hos den lokala cykelhandlarn!
Funkar riktigt bra som "vanlig" cykel men har även brukat den ganska hårt i skogen! för mig som är helt grön på området är den klart prisvärd iaf :)
 
Tack för alla svar!
Har givetvis koll på att man kan hyra också, vilket kanske är bäst rent ekonomiskt! Men alltid kul med nya prylar ;)
Får kanske fundera en gång extra innan jag slänger ut X antal tusenlappar på något som ändå inte funkar till annat mer än nerför!


Köpte denna för snart 2 år sedan, tror den listade 6.4k men landade på 6k jämnt med en hjälm på köpet hos den lokala cykelhandlarn!
Funkar riktigt bra som "vanlig" cykel men har även brukat den ganska hårt i skogen! för mig som är helt grön på området är den klart prisvärd iaf :)

Aah jag såg det efter en snabb googling, hade en liknande innan men det var en Scott :) Men den lånade nån tjackpundare ur källaren och har inte lämnat tillbaka på ett år.. väntar med spänning tills han/hon/den/det kommer tillbaka med den :angel:

Tror det blir bra med trekken faktiskt, listar ca 11’ men det känns ok. Dock får den bo inne hos mig istället när den inte används :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Var på vallåsen i helgen körde DH, hyrde faktiskt cykel där! roligaste jag gjort med kläderna på :)

Lite OT: Polarn har köpt en pumptrack/Dirt/street-cykel och jag var med och kollade när han hojade lite på den lokala pumptrack-banan, såg också riktigt kul ut! Verkar gå att hitta en vettig för typ 8-12k.
Problemet är att alla sidor jag hittar har inga i lager, någon som vet var det går att få tag i en sådan hoj?
 

FredrikO

Omega
Amatörkör på en Cube Attention 29". Dög fint för mig på cykelvasan men även på lite trixigare stigar.


Om det är någon här som kollar på skogscykel för runt 10k kan jag varmt rekommendera er att kolla på Trek Roscoe 8. Riktigt fin cykel!
 
4BBAD2FD-C14B-4037-8054-E398C40296C4.jpeg
F6D8C6A5-A423-454D-9F84-5DFF82549A98.jpeg
Bianch 29:er med lätta Stans podium hjul. Vikt 9.5kg med tunga däck, vikt inräknat med pedaler. Samt Canyon lux 29er med vikt på 10.6kg med pedaler.
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Nu får ni bli mer aktiva för min skull :D
Inte cyklat på många år men har en riktigt fin mtb beställd!
Var börjar man? Tänker kanske man får lägga lite tid på att "bli ett" med den innan jag drar till skogen?
 
Nu får ni bli mer aktiva för min skull :D
Inte cyklat på många år men har en riktigt fin mtb beställd!
Var börjar man? Tänker kanske man får lägga lite tid på att "bli ett" med den innan jag drar till skogen?

Hjälm, camelbak, SPD pedaler, SPD skor, handskar, cykelbyxor korta och långa, cykeltröja samt vindjacka hälst en gul reflekterande tröja som syns bra. Cykeldator kopplad till strava. Garmin 520 eller 820 är att rekommendera.

Glöm inte att köpa kolsyrepatroner och ett munstycke att kunna fulla på däcken om du skulle få punktering. En extra ineslang är att rekommendera att ha med sig och däck verktyg i hårdplast. Oberoende på om du kör tubless eller med inneslang så behöver man ha med sig en extra slang.

Då har du allt för en lyckad cykeltur
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hjälm, camelbak, SPD pedaler, SPD skor, handskar, cykelbyxor korta och långa, cykeltröja samt vindjacka hälst en gul reflekterande tröja som syns bra. Cykeldator kopplad till strava. Garmin 520 eller 820 är att rekommendera.

Glöm inte att köpa kolsyrepatroner och ett munstycke att kunna fulla på däcken om du skulle få punktering. En extra ineslang är att rekommendera att ha med sig och däck verktyg i hårdplast. Oberoende på om du kör tubless eller med inneslang så behöver man ha med sig en extra slang.

Då har du allt för en lyckad cykeltur
Glömde fråga vad blev döet för cykel ?

Tack för ett bra svar! Tänkte även på tips om typ saker man kan börja med för att bli bekväm med cykeln. Tex börja lugnt i motionsspår, lära sig balansera osv.

Det är en Scott Genius 940
 
Tack för ett bra svar! Tänkte även på tips om typ saker man kan börja med för att bli bekväm med cykeln. Tex börja lugnt i motionsspår, lära sig balansera osv.

Det är en Scott Genius 940.

När du börjar med SPD pedaler så kör en lugn runda på ett rakare spår så du lär dig att koppla ur fötterna,utom att lägga om kul cykeln.

Vid klättring av brantare parti, så gäller det att planera rätt växel innan du har kommit upp i backen. Så du får med farten.

Vid körning på tekniska partier alltid leta efter det lättaste/snabbast partierna att köra på. Men tidsmässigt så kännar man att köra dom rakaste spåren över röter och småsten.

Destå mer du cyklar så faller allt på plats! Ha det så kul ! Boka in CykelVasan en härlig tävling som inte är så teknisk men rolig
 
Senast ändrad:

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Efter snart ett års träningsuppehåll måste jag komma igång.
Funderar på mtb som träningsform. Tänker att man börjar med att köpa typ Canyon's instegs-MTB sen börjar smått.
Tips och trix? Hur lägger man upp "träningen"?
Är rätt otränad atm, cyklade en del för säg 20 år sedan (mtb) i övrigt utförsåkare och fd hockeyspelare.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
När du börjar med SPD pedaler så kör en lugn runda på ett rakare spår så du lär dig att koppla ur fötterna,utom att lägga om kul cykeln.

Vid klättring av brantare parti, så gäller det att planera rätt växel innan du har kommit upp i backen. Så du får med farten.

Vid körning på tekniska partier alltid leta efter det lättaste/snabbast partierna att köra på. Men tidsmässigt så kännar man att köra dom rakaste spåren över röter och småsten.

Destå mer du cyklar så faller allt på plats! Ha det så kul ! Boka in CykelVasan en härlig tävling som inte är så teknisk men rolig
Det blev en Scott Spark RC 900 Comp istället. Helt brutal cykel!
Jag köpte platta pedaler, då jag efter lite googling insåg att det känns vettigt att börja med tills jag känner mig mer bekväm med cykeln.

Några frågor från en komplett nybörjare:
- Sadeln ger mig extremt ont i arslet (bäckenet?) efter kort tur på cykeln. Bör jag byta sadel, vänja mig eller köra med något slags överdrag/andra byxor?

- Behöver jag konfa en massa? Ibland när jag växlar ner så fastnar den och "tuggar" - så jag måste växla ner en växel till för att det ska ta och sedan upp igen om jag vill komma dit jag ville från början. Dålig på att förklara men säg att jag är på växel 6 och vill till 5. Ibland måste jag gå ner till 4 och upp till 5 för 6 ner till 5 händer inget.

- I det stora hela är det en stor cykel med feta däck och heldämpning vilket jag är ovan vid. Jag antar att jag vänjer mig vid cykeln mer men den känns inte lika "lättcyklad" som cyklarna gjorde när jag var yngre, å andra sidan kostade ju den här 10 ggr mer... Frågan är väl om jag kommer vänja mig vilket jag antar att jag gör.

Hur som helst så känns den sjukt snabb och är kul att ha en ordentlig cykel!
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det blev en Scott Spark RC 900 Comp istället. Helt brutal cykel!
Jag köpte platta pedaler, då jag efter lite googling insåg att det känns vettigt att börja med tills jag känner mig mer bekväm med cykeln.

Några frågor från en komplett nybörjare:
- Sadeln ger mig extremt ont i arslet (bäckenet?) efter kort tur på cykeln. Bör jag byta sadel, vänja mig eller köra med något slags överdrag/andra byxor?

- Behöver jag konfa en massa? Ibland när jag växlar ner så fastnar den och "tuggar" - så jag måste växla ner en växel till för att det ska ta och sedan upp igen om jag vill komma dit jag ville från början. Dålig på att förklara men säg att jag är på växel 6 och vill till 5. Ibland måste jag gå ner till 4 och upp till 5 för 6 ner till 5 händer inget.

- I det stora hela är det en stor cykel med feta däck och heldämpning vilket jag är ovan vid. Jag antar att jag vänjer mig vid cykeln mer men den känns inte lika "lättcyklad" som cyklarna gjorde när jag var yngre, å andra sidan kostade ju den här 10 ggr mer... Frågan är väl om jag kommer vänja mig vilket jag antar att jag gör.

Hur som helst så känns den sjukt snabb och är kul att ha en ordentlig cykel!

Alltså röven vänjer sig ju. På riktigt.

Å andra sidan så är cykelbrallor, med inbyggd blöja, typ världens bästa uppfinning. Typ ett måste när man kör längre stökigare pass.

Växlarna skall glida i som smör, om du inte ’crossväxlar’ - alltså orsakar problemet själv genom att ’växla fel’ (typ lägga kraft på pedalerna precis när du växlar etc. så det låter som att du behöver justera växlarna.

...tredje frågan...det är nog bara att ut och nöta. MTB på det som idag räknas som ’single trail’ är något helt annat än vad det var för några år sedan, det är svårt, och det gör ont. Men är sjukt skoj.

...och det blir typ enklare med SPD! :)
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det blev en Scott Spark RC 900 Comp istället. Helt brutal cykel!
Jag köpte platta pedaler, då jag efter lite googling insåg att det känns vettigt att börja med tills jag känner mig mer bekväm med cykeln.

Några frågor från en komplett nybörjare:
- Sadeln ger mig extremt ont i arslet (bäckenet?) efter kort tur på cykeln. Bör jag byta sadel, vänja mig eller köra med något slags överdrag/andra byxor?

- Behöver jag konfa en massa? Ibland när jag växlar ner så fastnar den och "tuggar" - så jag måste växla ner en växel till för att det ska ta och sedan upp igen om jag vill komma dit jag ville från början. Dålig på att förklara men säg att jag är på växel 6 och vill till 5. Ibland måste jag gå ner till 4 och upp till 5 för 6 ner till 5 händer inget.

- I det stora hela är det en stor cykel med feta däck och heldämpning vilket jag är ovan vid. Jag antar att jag vänjer mig vid cykeln mer men den känns inte lika "lättcyklad" som cyklarna gjorde när jag var yngre, å andra sidan kostade ju den här 10 ggr mer... Frågan är väl om jag kommer vänja mig vilket jag antar att jag gör.

Hur som helst så känns den sjukt snabb och är kul att ha en ordentlig cykel!
Du behöver justera dina växlar. Cykeln du skaffat har skitfina komponenter som kommer att funka galet bra om de ställs in rätt. Nu har de antingen slitits eller, mer troligt, gått till sig och behöver justeras.
Det du gör är:
- kontrollera ändlägena i sidled på det största och minsta drevet. Det finns två skruvar på växelföraren som avgör hur långt in mot fälgen den kan komma och hur långt ut det tar stopp. Kolla så att kedjan inte hoppar varken inåt mot ekrarna eller utåt mot ramen. Pilla inte på justeringarna om du inte måste.
- kolla att kedjan ligger precis mitt för drevet på kassetten när du har valt växel mha reglaget på styret, dvs att kassettens drev linjerar med växelföraren. Om inte, justera mha den vridbara hylsan som växelvajerns hölje har, alldeles intill växelreglaget. Skruvar du ut hylsan spänner du vajern så att det blir lättare att växla till ett större drev. Skruvar du in hylsan får du omvänd effekt. Nu har du justerat så att kedjan ligger rätt i sidled.
- det sista du måste göra, och det är säkert här det är fel; avståndet mellan det största drevet (1:ans) och växelförarens övre löphjul ska vara ca 12mm. Har du mer kommer du få problem då kedjan kanske är lite sliten och tillåter en snedställning utan att den hoppar i sidled. Alltså: du växlar men kedjan hoppar inte till nästa växel. Istället blir den lite s-formad och går på sniskan mellan drev och växelförare. Minskar du avståndet mellan det största drevet och växelförarens drev som jag beskrev kommer inte kedjan kunna s-forma sig utan tvingas att förflytta sig som det är tänkt. Detta justrerar du med B-skruven på växelföraren. Kolla så fattar du vilken det är, den sitter för sig själv i en annan riktning än de två skruvarna som du tittade på i den första punkten ovan.

Fixa detta och dina växlar kommer att panga i perfekt. Naturligtvis har du också rengjort kedja och drev samt smort kedjan. I annat fall blir det inge bra ändå.

Och har du justerat in växlarna rätt kan du även växla under belastning, även om det naturligtvis ska undvikas i möjligaste mån.
 
Senast ändrad:
Topp