• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

repertoire

Cartier
2-Faktor
Min resa sedan början av 80-talet... ser ut så här: 70-tals landsvägshojar i stål, 80-tals landsvägshojar i stål, 90-tals landsvägshojar i stål... Sedan blev det ett uppehåll mellan cirka 1997 och 2007. Sedan började det om igen med låt oss se.... - 70-tals landsvägshojar i stål, 80-tals landsvägshojar i stål, 90-tals landsvägshojar i stål!

Reggade mig på Fixedgear 2010 och förpestade siten med - 70-tals landsvägshojar i stål, 80-tals landsvägshojar i stål, 90-tals landsvägshojar i stål. En del retade upp sig rejält på mig medan andra tyckte att det var lite gulligt med en äldre man som inte kunde/ville "läsa rummet". Till mitt försvar körde jag allt i en egen tråd. Man kunde välja att läsa eller inte läsa.

Jag har letat efter rätt bancykel i många år och det har varit nära flera gånger. Nära men hitintills inget avslut. Det som gäller för mig är en helkromad Pogliaghi eller Masi. Den ska vara i min storlek och i originalskick (ramen). Därav att det inte blivit någon (än).

Däremot - jag utbildade mig i Lund och spenderade mycket tid i Köpenhamn på 80-talet. Blev påverkad av deras "rena" byggen så redan i slutet av 80-talet drog jag omkring i Stockholm på den här:

4564982037_25ff3e31e6_b.jpg


En Crescent Reynolds 531-ram som jag klädde med fake-trä och kamo-linda. Byggde ett par hjul med ett fotbromsat Duomatic-nav bak och ett Record högfläns fram. Fälgarna var Campagnolo Lambda. Record vevparti. Ideale 90 sadel. Den fick ganska mycket uppmärksamhet på den tiden. Så jag var tidig med (fake) track-stuk. Det var bara en pub-cykel. Något som kunde dängas med och om den blev stulen skulle det inte vara en katastrof. Jag har kvar den fortfarande men den blev uppsatt som trainer och fick gå som det länge. Nu är ramen strippad på plast och linda för att kanske renoveras till originalskick igen...

4564982113_e1f0ea1b49_b.jpg

52261678812_f0602f5d88_b.jpg
JE2000 eller vad var ditt nick? Tror jag minns din tråd :)

Har samlat på mig lite delar men letar också en passande ram för dom. Div. Campagnolo Record, Titan Luxe (Cinelli Pista liknande) stam, Rebour Ideale sadel osv. Främst hjulen som är största frågetecknet då jag inte kan ekra själv men vill ha lågprofil, gärna kromade eller högpolerade fälgar. Svårt att få tag på färdigbyggda hjul idag. Marknaden för sånt var mycket större för några år sedan. Sen så var ju kronan betydligt starkare. Och så brexit..
 
Senast ändrad:

repertoire

Cartier
2-Faktor
Min resa sedan början av 80-talet... ser ut så här: 70-tals landsvägshojar i stål, 80-tals landsvägshojar i stål, 90-tals landsvägshojar i stål... Sedan blev det ett uppehåll mellan cirka 1997 och 2007. Sedan började det om igen med låt oss se.... - 70-tals landsvägshojar i stål, 80-tals landsvägshojar i stål, 90-tals landsvägshojar i stål!

Reggade mig på Fixedgear 2010 och förpestade siten med - 70-tals landsvägshojar i stål, 80-tals landsvägshojar i stål, 90-tals landsvägshojar i stål. En del retade upp sig rejält på mig medan andra tyckte att det var lite gulligt med en äldre man som inte kunde/ville "läsa rummet". Till mitt försvar körde jag allt i en egen tråd. Man kunde välja att läsa eller inte läsa.

Jag har letat efter rätt bancykel i många år och det har varit nära flera gånger. Nära men hitintills inget avslut. Det som gäller för mig är en helkromad Pogliaghi eller Masi. Den ska vara i min storlek och i originalskick (ramen). Därav att det inte blivit någon (än).
Skulle själv vilja få tag på en fin Colnago Mexico Pista eller en Cinelli Supercorsa.

Early-1970s-COLNAGO-Mexico-Pista-Campagnolo-Record-Pista-vintage-steel-track-bicycle-by-Premiu...jpg
 
Senast ändrad:

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Någon här som använder trainer på vinterhalvåret? Funderar på att skaffa mig en framåt hösten då jag uteslutande är solskenscyklist. Någon som har tips? Lutar åt en tacx neo 2, då den ser rätt smidig ut.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Någon här som använder trainer på vinterhalvåret? Funderar på att skaffa mig en framåt hösten då jag uteslutande är solskenscyklist. Någon som har tips? Lutar åt en tacx neo 2, då den ser rätt smidig ut.
Japp, kör Zwift på en Taxc Neo2t...funkar kanon.
Funkar bra med virtuellt motstånd o s v beroende på bana samt vägkänsla.
Använder Apple TV och sedan min iphone med Zwift Companion för att kontrollera allt.
 

Entruv

Omega
Vet inte vad som hänt men jag har fått ett extremt sug efter att bygga en trackbike igen. 10 år och säkert 30 cyklar sedan sist. Kanske har man gått full circle?

Resan:
Fixie/SS > Trackbikes > 80-tals landsvägshojar > Randonneur > MTB > Landsvägscykel Stål > Landsvägscykel Kolfiber > Gravel Kolfiber > Gravel Stål > Nu Fastnav/Trackbikes igen?

Sneglat lite på eBay efter delar och tydligt att det finns färre grejer ute till salu än när den scenen var som mest popular ~2008-2012.
Fler här som cyklat fastnav och kanske hängt på Fixedgear.se?

gitane-pista-5774_1.jpeg

Yupp, cyklar för tiden en ombyggd chromoly Crescent med buttade tuber - for that vintage vibe -, 48/17 för stadsbruk. Är det världens roligaste geometri? Not by a long shot, men som någorlunda budgetbygge 10/10.

IMG_20220616_160916.jpg
 

vonhall

Rolex
Yupp, cyklar för tiden en ombyggd chromoly Crescent med buttade tuber - for that vintage vibe -, 48/17 för stadsbruk. Är det världens roligaste geometri? Not by a long shot, men som någorlunda budgetbygge 10/10.

IMG_20220616_160916.jpg
Inte för att vara dryg på något vis utan genuint intresserad! Men vad är det du försöker säga?
 

Entruv

Omega
Inte för att vara dryg på något vis utan genuint intresserad! Men vad är det du försöker säga?

Responderade helt enkelt till "Fler här som cyklat fastnav och kanske hängt på Fixedgear.se?". Förstår inte riktigt vad du menar att jag försöker säga mer än så?

Edit: kan förstå förvirringen, i och med att tråden specifikt syftar till racercyklar och inte specifikt track/fixed/SS.
 

vonhall

Rolex
Responderade helt enkelt till "Fler här som cyklat fastnav och kanske hängt på Fixedgear.se?". Förstår inte riktigt vad du menar att jag försöker säga mer än så?

Edit: kan förstå förvirringen, i och med att tråden specifikt syftar till racercyklar och inte specifikt track/fixed/SS.
Tackar för svar!
Då förstår jag 😊
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Vet inte om det är rätt att lägga ut det här men jag gör det.
Jo min cykelcross blev stulen tidigare i veckan och om någon skulle se en annons på den eller cykeln så vore det väldigt uppskattat om ni skickat ett meddelande.
Cykeln är en Merida Mission CX5000.
IMG_20191103_141237.jpg
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Det kom en cykel med posten igår! Ville prova en gravel som pendlarhoj och valet föll till slut på en Kona Rove AL700.
Mycket kval runt storleken... jag är kort i rocken och Konas storleksguide la mig mer på 50 än 52, och tydligen är den ganska stor i storleken. Så chansade på den lite mindre. Efter första turerna känns det bra, även om jag är van vid en lite större hybrid.

Några bilder på den boxfärsk innan den sabbas med skärmar och frontrack ;)
221116 rove 4.jpg

221116 rove 2.jpg

221116 rove 3.jpg

221116 rove 1.jpg
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Haha, såg att gravels hade fått nåd i den här tråden tidigare, blir kanske lite snävt med en "Grusiga tråden för gravel bikes" på KS :)
Kan för övrigt säga att pendlingen genast blev mycket roligare! Gillar verkligen min hybrid Specialized Sirrus Elite, men avgjort inte lika rolig att hojja. Saknar dock mina hydrauliska bromsar...
 

korvaza

Omega
Ytterligare en cykel på ingång och behöver få upp en på väggen. Några tips på hur jag hänger upp den på bästa sätt? Tänker att den kommer hänga rätt högt upp i en relativt trång hall..

1673687526880.jpeg
 

snajgel

Panerai
Ytterligare en cykel på ingång och behöver få upp en på väggen. Några tips på hur jag hänger upp den på bästa sätt? Tänker att den kommer hänga rätt högt upp i en relativt trång hall..

1673687526880.jpeg

här finns kanske något du kan använda.
 
Topp