• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tål en Aquanaut?

Kakob

Cartier
Tjenis!

Har för mig att samma diskussion varit uppe ang. Royal Oak, men hur är det med PP:s Aquanaut? Går den att använda som sportklocka, eller talar vi ren lyxsport som trivs bäst på kontoret? Tål ju 12 bar så den är väl åtminstone badvänligare än RO:n med 5, men hur är det med stötar osv? Det finns ju ett par på forumet, vad är era erfarenheter och hur använder ni era vattennötter?

Att jag börjat bli lite sugen på en behöver jag väl knappast säga ;)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag ska börja använda min Patek mer.
Hade den på semestern och nu senast när jag var ute och flängde.
Ingen klocka jag skulle vilja dänga in i väggen precis likt submariner eller annan tålig helstålis.

Servicekostnaden ligger dock bara snäppet över rolex på dessa modeller. (gäller i alla fall 5167).

Köp nu!
/j
 

Kakob

Cartier
Tack för snabba svar! Är inte tänkt att bli en OWG-klocka, men vill ändå känna att den är mångsidig ifall det nu skall skjutas hål i plånboken någon gång... Sen är en intressant fråga vad den faktiskt skulle komma att utsättas för, är mer pedant än jag vill erkänna även med min stålrolle. Det bästa är väl att bara skaffa en skx också...

Mitt intryck är att den allmänna åsikten kring Aquanaut är positivare än RO vad gäller hållbarhet, är jag ute och cyklar? Eller är det bara så enkelt att skräckhistorierna gör starkare intryck?
 

Whedda

Rolex
Äger en 5711 som har samma verk och kan dela med mig av mina erfarenheter. Den tål utan problem att bada och simma med pga 120m vattentäthet (precis som Aquanauten) men man skall komma ihåg att det är samma verk som sitter i den nya automatiska Calatravan och långtifrån robust. I kombination med en supertunn boet är det allt annat än en sport klocka.

Samtidigt är det absolut inga problem att bära den till vardags om man inte planerar att stöka till det rejält. Jag bar min 5711 mer eller mindre dagligen på semestern i somras och den pallade utmärkt för såväl bad som kvällsaktiviteter.

Som nämnt ovan är ju en grundservice marginalt dyrare än för en ny Rolex.
 

Kakob

Cartier
Äger en 5711 som har samma verk och kan dela med mig av mina erfarenheter. Den tål utan problem att bada och simma med pga 120m vattentäthet (precis som Aquanauten) men man skall komma ihåg att det är samma verk som sitter i den nya automatiska Calatravan och långtifrån robust. I kombination med en supertunn boet är det allt annat än en sport klocka.

Samtidigt är det absolut inga problem att bära den till vardags om man inte planerar att stöka till det rejält. Jag bar min 5711 mer eller mindre dagligen på semestern i somras och den pallade utmärkt för såväl bad som kvällsaktiviteter.

Som nämnt ovan är ju en grundservice marginalt dyrare än för en ny Rolex.


Tack för detaljerat svar! Har en sportrolex i dagsläget som jag gärna vill tänka på som en "klocka som tål allt", men sanningen att säga daltar jag den, och den hamnar i princip aldrig i situationer utöver det du beskriver. Det är nog så enkelt att jag per automatik blir försiktig med klockor som kostar mer än ett par tusen, och det bästa är väl att ha en renodlad beater. Med det sagt leder du mig in på nästa problem: frågan om Aquanauten är en "nästan-Nautilus" och jag ändå skulle vilja byta upp mig igen när plånboken går med på det... 5711 är verkligen grym, bara att gratulera! :)
 

Whedda

Rolex
Tack för detaljerat svar! Har en sportrolex i dagsläget som jag gärna vill tänka på som en "klocka som tål allt", men sanningen att säga daltar jag den, och den hamnar i princip aldrig i situationer utöver det du beskriver. Det är nog så enkelt att jag per automatik blir försiktig med klockor som kostar mer än ett par tusen, och det bästa är väl att ha en renodlad beater. Med det sagt leder du mig in på nästa problem: frågan om Aquanauten är en "nästan-Nautilus" och jag ändå skulle vilja byta upp mig igen när plånboken går med på det... 5711 är verkligen grym, bara att gratulera! :)

Jag tror precis som du att de allra flesta inte utsätter sina klockor för så krävande prövningar som man vill tro. Sen är det inget snack om att en modern sportrolex tål både mer stryk och repor utan att tappa charmen.

Om budget tillåter det är det ett perfekt komplement till varandra.

Angående "nästan-Nautilus" är det upp till var och en. Är det Aquanaut man gillar bäst är det absolut rätt val men om man egentligen vill ha en Nautilus och t om ser du själv byta upp tror jag spontant att man blir mer lycklig av att spara lite till och köpa 5711. Det gjorde jag och skillnaden är inte så stor i pris att det skall vara värt att köpa det man "nästan" vill ha.

Men som sagt...jag hade lätt kunnat se en 5167 på handleden men i valet mellan den och 5711 valde jag Nautilus som i mitt tycke både var något mångsidigare.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag tror precis som du att de allra flesta inte utsätter sina klockor för så krävande prövningar som man vill tro. Sen är det inget snack om att en modern sportrolex tål både mer stryk och repor utan att tappa charmen.

Om budget tillåter det är det ett perfekt komplement till varandra.

Angående "nästan-Nautilus" är det upp till var och en. Är det Aquanaut man gillar bäst är det absolut rätt val men om man egentligen vill ha en Nautilus och t om ser du själv byta upp tror jag spontant att man blir mer lycklig av att spara lite till och köpa 5711. Det gjorde jag och skillnaden är inte så stor i pris att det skall vara värt att köpa det man "nästan" vill ha.

Men som sagt...jag hade lätt kunnat se en 5167 på handleden men i valet mellan den och 5711 valde jag Nautilus som i mitt tycke både var något mångsidigare.


Hade du verkligen kunnat köpa en 5167? Har svårt att se det framför mig, om det nu inte är en i rosé..
 

Whedda

Rolex
Hade du verkligen kunnat köpa en 5167? Har svårt att se det framför mig, om det nu inte är en i rosé..

Skulle inte köpa den med 5711 i lådan då det är same-same men jag menar bara att jag förvånas varje gång jag provar den hur bra den är/sitter.

Rosén är fusk men för dem pengarna ligger 5396R närmare ;)
 
Topp