• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad tolererar ni i termer av ”sakta/forta sig”?

Blir det mer än fem sekunder åt nåt håll så blir jag vansinnig. Är det bara jag som är så neurotisk eller finns det de som är värre?
Beror helt på urverket skulle jag säga.
Min Seiko Alpinist ligger runt + 6 sek dygn vilket är bra för den modellen. Min OP ligger på + 2 vilket är inom ramen för den.
Skulle jag däremot ha en Seiko 5 så skulle väl +- 45 sek dygnet inte störa mig nämnvärt.

Håller med om att det beror på urverk men jag skulle själv aldrig orka med en klocka som drar sig mer än 10spd. Jag roterar klockor veckovis och en minut off (i slutet på veckan) funkar men sedan märks det ju att dinkan går fel.

Beror på klockan, dess pris och vad jag ska använda den till.
Men generellt vad gäller mekaniska klockor, +-10spd är okej för mig.

Bryr mig inte längre, är sällan samma klocka nyttjas så länge att det skulle bli något problem och det är länge sedan jag försökte pricka rätt sekund vid inställning.

Blir det mer än fem sekunder åt nåt håll så blir jag vansinnig. Är det bara jag som är så neurotisk eller finns det de som är värre?
Några sekunder under hur lång tid? Ska jag bara säga 0 för att vara värst? ;)
När jag ska bära en klocka kollar jag att den är synkad, är den inte det så ställer jag den. Beroende på klocka och urverk behöver den ju ställas olika ofta, men jag kan inte påstå att jag någonsin bär en klocka som inte först är ställd. Dock kollar jag inte under samma dag (flera gånger) hur den går.

Senast ändrad:
Ingenting jag gör i mitt liv baseras på sekundprecision så jag är nöjd om klockan håller sig inom en minut eller så per dygn. Jag roterar också flitigt så jag får ändå ställa alla klockor när dom ska bäras. Hade jag däremot betalat premiumpris för ett fint urverk så hade jag varit kinkigare, men det ska nog mycket till för att jag öht ska lägga mer än 20-25k på en klocka.

Tidigare brydde jag mig så att det var ett problem men då hade jag varit owg med en superquartz i många år också. Nu börjar jag gilla min vintage Tissot Visodate som har störst gångavvikelse. Inte lika noga då man ställer den. Jäkligt befriande på något sätt.

Stör mig rejält när det går utanför specs, framförallt när det gäller Rolex. Och nästan alla Rolex jag har haft har gått utanför specs... Bästa är ju när en klocka går att självregulera, dvs placerar man den tavla upp så fortar den sig lite, krona upp tappar den lite.

Stör mig mer än jag borde men blivit bättre. Går det inom spec och på plus så är jag glad och nöjd, faktiskt gör alla mina moderna ur detta. Jag har problem med det som sackar även om det är inom COSC. När jag tänker efter så har dom ur som sackat nog försvunnit lite fortare än dom skulle gjort om dom hade legat på plus. -1 har jag inga problem med men en som gick -4 blev rätt kortvarig. Inte enda anledningen men nog bidrog det. Få tillfällen men ibland kör jag igång en vintage Enicar som inte riktigt funkar att ha en hel vecka. Men här har jag inte alls dom kraven och tänker inte göra mig av med den.

Alla mina tidigare klockor har gått fort. Men min senaste med sellita sw200 går sakta.... Rätt ny så kanske "breaks in" men ligger som bäst på typ -2. Senast jag mätte -10... Så minus stör jag mig på väldigt mycket. Hellre +60 då än typ -5.

För mig är det rimligt att tillverkarens tolerans för klockan finns. Klockor med minimal avvikelse som håller tiden är fantastiskt tillfredställande. Lite "dyrare" klockor som jag har haft har ofta presterat och varit mycket exakta, alltså automater, quartz är ju en annan historia.

Tycker inte om klockor som saktar sig. Enklare att bara dra ut kronan och vänta. Kompenserar oftast de som fortar sig med att ställa dom 30 sek efter.

Stör mig mer än jag borde men blivit bättre. Går det inom spec och på plus så är jag glad och nöjd, faktiskt gör alla mina moderna ur detta. Jag har problem med det som sackar även om det är inom COSC. När jag tänker efter så har dom ur som sackat nog försvunnit lite fortare än dom skulle gjort om dom hade legat på plus. -1 har jag inga problem med men en som gick -4 blev rätt kortvarig. Inte enda anledningen men nog bidrog det. Få tillfällen men ibland kör jag igång en vintage Enicar som inte riktigt funkar att ha en hel vecka. Men här har jag inte alls dom kraven och tänker inte göra mig av med den.
Om det faktum att dom sackar bidragit till flipp kunde ju en ruckning för några hunkor varit ett bra alternativ! 😎

Hade en klocka som saktade sig uppemot en halv minut. Det visade sig vara utanför min toleransnivå, den åkte ut. Går klockan inom Specs, så tycker jag att det är ok. Men som så många andra så föredrar jag klockor som går lite snabbare framför klockor som går lite långsamt.

Just nu har jag en som går +5spd och en som går -1,5spd. Även om avvikelsen är större med +5 så känner jag ungefär lika mycket glädje inför båda klockorna. Så jag antar att jag föredrar snabba klockor ungefär tre gånger mer än långsamma.

Som många andra är inne på så är det bättre om den går för fort eller för långsamt. Gillar inte när det blir för stor avvikelse dock så därför har alla billigare automatare fått gå vidare. Mer än 6-8s så börjar det bli lite jobbigt.

Tillbaka
Topp