• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Hej KS!

Börjar bli dags att växla upp ett steg i klockvärlden och gå från mina relativt överkomliga klockor till något lite dyrare. Har siktat in mig på något i mellanprisklassen ~20k som max, helst inte under 42mm, gärna kronograf och passa bra på läder. Så, först trodde jag valet var självklart med en beggad speedmaster men med lite eftertanke skulle jag lika gärna gå på nåt annat, lite mindre vanligt. Har surfat runt en del bl.a. på Longines, Raymond Weil och Oris. Och på den sistnämnda hittade jag denna Artix GT Chrono. Kan oerhört lite om Oris men får ändå en bra känsla av det jag läser. Just i den här modellen kan man ju även hitta liknade drag som hos Speedy. Kanske lite sportigare och nyare då såklart. Men vad säger ni? Tips, idéer? Tack på förhand.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Den är väl som alla andra Oris, jäkligt fin! :)
 

carlanton

Audemars
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Jag gillar inte racingkronografer, men den här var riktigt clean! Jag antar att den har ett Valjoux 7750 i sig, så den är antagligen ganska tjock och surrar högt (?) när kronografen körs. Speedyn tror jag är ganska tunn, men har aldrig provat en själv.

I ärlighetens namn hade jag hellre tagit en Speedmaster. Tidlös design och garanterat andrahandsvärde.
 

DrDre

Patek
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Jag tycker att den där väldigt snygg. Faktiskt bland de finare Oris jag sett. Det klart att den inte är lika klassisk som Speedmastern, men det finns ju inte en enda kronograf i hela världen som är å andra sidan........

Den här skiljer ju sig rätt mycket från Speedmastern då den är automat och har datum. Kul att man har vanlig infästning för bandet, det ökar ju valfriheten betydligt. Ett racingband skulle nog passa bra.

En fråga. Vi klockan 9 ser det ut att vara någon sorts skala eller mått. Vet du vad det är?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Har ingen info att komma med, förutom att jag tycker den är riktigt snygg.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Kul! Har aldrig sett den förut. Gillar att den ser ut att ha vridring. Ser grymt cool och snygg ut. Jag säger KÖR!!!

Edit: Googlade lite snabbt och såg att det vid 9 är "sekundvisningszon".
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
carlanton skrev:
Jag gillar inte racingkronografer, men den här var riktigt clean! Jag antar att den har ett Valjoux 7750 i sig, så den är antagligen ganska tjock och surrar högt (?) när kronografen körs. Speedyn tror jag är ganska tunn, men har aldrig provat en själv.

I ärlighetens namn hade jag hellre tagit en Speedmaster. Tidlös design och garanterat andrahandsvärde.

Håller med. Diggar inte heller racing-ur annars men som sagt, den här är lite cleanare. Får inte bli för sportigt. Och japp, 7750 får det att snurra.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Har aldrig sett Orisen innan men den ser grymt trevlig ut. Helt klart en värdig kandidat hos mig även om Speedmaster alltid kommer att Speedmaster!
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
DrDre skrev:
En fråga. Vi klockan 9 ser det ut att vara någon sorts skala eller mått. Vet du vad det är?

Det är faktiskt en mycket speciell sekundvisare. Kan inte förklara riktigt i text eller länka till youtube från telefonen... Det ser iaf ut som att en mätare fylls för att visa sekunder.
 

BME

Cartier
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Riktigt snygg!
Har en Oris själv ur aviation serien som jag är grymt nöjd med, mitt första "riktiga" mekaniska ur och enligt mig är Oris ett bra steg in i vansinnet :mrgreen:
 

DrDre

Patek
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Dalomo skrev:
DrDre skrev:
En fråga. Vi klockan 9 ser det ut att vara någon sorts skala eller mått. Vet du vad det är?

Det är faktiskt en mycket speciell sekundvisare. Kan inte förklara riktigt i text eller länka till youtube från telefonen... Det ser iaf ut som att en mätare fylls för att visa sekunder.

Jag förmodar att sekundermarkörne liksom glider fram (som hastighetsmätaren på gamla Volvo). Jäkligt cool lösning. Dessutom blir ju urtavlan snyggare om man bara har två småtavlor.
 

Pleximannen

Cartier
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Den ser fin ut även om jag personligen föredrar Speedmastern. Jag skulle nog rekommendera att prova på och se hur den känns på handleden innan du slår till, om möjligt. Det är ju en del pengar trots allt. Och en Speedmaster är nog betydligt mer lättsåld = inte samma risk att köpa, så där spelar det kanske mindre roll om man råkar ångra sig...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Oris e bra grejer!

Tycker dock att du ska köpa på stålarmband och beställa lädret på sidan, Oris har ganska billiga läder och prisskillnaden på stål/läder gör sig inte rätt!

Själv skulle jag köpt den helsvarta!



/Asplund
 

Bilagor

  • 10138_674_7661_44_34_mb.png
    10138_674_7661_44_34_mb.png
    44.8 KB · Visningar: 300

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Pleximannen skrev:
Den ser fin ut även om jag personligen föredrar Speedmastern. Jag skulle nog rekommendera att prova på och se hur den känns på handleden innan du slår till, om möjligt. Det är ju en del pengar trots allt. Och en Speedmaster är nog betydligt mer lättsåld = inte samma risk att köpa, så där spelar det kanske mindre roll om man råkar ångra sig...

Givet att jag försöker prova först. Ska kolla runt lite bland återförsäljarna. Vet också att speedmastern är ett säkrare kort på många sätt men lite just därför den inte känns riktigt lika kul. Vad det än slutar på så kommer jag förhoppningsvis vara säker på valet.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Asplund skrev:
Tycker dock att du ska köpa på stålarmband och beställa lädret på sidan, Oris har ganska billiga läder och prisskillnaden på stål/läder gör sig inte rätt!


Har hört det förut dock diggar jag inte länken alls så kommer troligtvis aldrig användas. Men är det bara för andrahandsvärdet då?
 

BME

Cartier
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Dalomo skrev:
Har hört det förut dock diggar jag inte länken alls så kommer troligtvis aldrig användas. Men är det bara för andrahandsvärdet då?

+1
1000 ggr snyggare på läder
 

KMS

Rolex
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Grymt snygg!

Kolla in tex jomashop.com eller Ebay, mycket billigare än 20 men självklart lite mer nackdelar/chansningar med att handla via nätet från USA.
 

morrism

Audemars
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Om du gillar den stilen har du ju Tag Heuer Carrera i ungefär samma prisklass.

tag-heuer-carrera-CV2A10.FC6235_MED.jpg
 

morrism

Audemars
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Om du gillar den stilen har du ju Tag Heuer Carrera i ungefär samma prisklass.

tag-heuer-carrera-CV2A10.FC6235_MED.jpg


tag-heuer-carrera-CV2A10.BA0796_MED.jpg


Snyggare länk än Oris enligt mig
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

KMS skrev:
Grymt snygg!

Kolla in tex jomashop.com eller Ebay, mycket billigare än 20 men självklart lite mer nackdelar/chansningar med att handla via nätet från USA.

Ja, såg den på jomashop vilket gjorde att den blev ännu lite mer intressant. Tack för tipset ändå.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

morrism skrev:
Om du gillar den stilen har du ju Tag Heuer Carrera i ungefär samma prisklass.

tag-heuer-carrera-CV2A10.FC6235_MED.jpg


tag-heuer-carrera-CV2A10.BA0796_MED.jpg


Snyggare länk än Oris enligt mig

Tack för tipset! Håller med om länken och den är fin men vill helst ha utan siffror dock.
 

David

Bödeln
Re: Vad tror ni om Oris Artix GT Chronograph?

Just den där har jag inte provat, men jag har aldrig sett en Oris jag inte gillat, kan inte tänka mig att den där är ett undantag.
 
Topp