• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker ni om att prova på klockar utan intentioner att faktiskt köpa?

LasPalmas

Breitling
Hej!
Få saker är så trevliga som att strosa runt i en klockaffär omringad av klockor till miljonbelopp. Dock så känns det alltid lite märkligt när jag själv gör det som student då jag inte har pengarna till många av modellerna. Vilket indirekt gör att jag inte har några vidare intentioner att faktiskt göra ett klocköp, åtminstone inte i dagsläget. Så hur ser ni på detta? Brukar ni själva gå runt och kolla på klockor helt utan planer på att köpa. Väljer ni även att prova på klockor eller håller ni er till "se men inte röra"? Är det mer "Okej" för min del att prova på en Panerai för 40 000kr än en Jaeger-Lecoutre för en halv miljon eller principen är densamma? Någon som själv har jobbat/jobbar i en klockbutik och kan dela med sig hur man ser på det hela när man är butiksbiträde?

Alla svar uppskattas!
 

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
Klart man måste prova klockor för att få en känsla för kvaliteten samt hur de bärs. Detta oavsett ifall man tänkt köpa eller ej, då man är klockentusiast. Däremot skulle jag inte vara bekväm med att prova en klocka för flera hundratusen. Så resonerar i alla fall jag.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Klart man måste prova klockor för att få en känsla för kvaliteten samt hur de bärs. Detta oavsett ifall man tänkt köpa eller ej, då man är klockentusiast. Däremot skulle jag inte vara bekväm med att prova en klocka för flera hundratusen. Så resonerar i alla fall jag.

Den mycket få gånger jag provat klockor som kostat mer än en bil så har säljarna inte haft nåt emot att låta mig prova trots att jag var tydlig med att jag inte skulle köpa. Butikerna lever ju på att skapa köpsug så att vi lägger irrationellt mycket pengar på en lyxpryl. :)
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Gick in hos Richard Mille i Singapore, en lite religiös upplevelse nästan! Klockor en bra bit utanför min budget och utan någon som helst intention från min sida att köpa. Hursomhelst, efter ett tag hade jag en klocka för ca 4,2 MSEK på armen.

Var helt tomt i butiken och det kändes som att butiksbiträdet mest uppskattade att någon kom in och pratade med dem! :)

Håller med, vore intressant att höra hur de som jobbar i butikerna resonerar.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Tror det beror lite på när man kommer. Dvs om säljarna faktiskt har potentiella kunder som står och väntar eller om det är helt tomt i butiken
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Om det är lugnt i butiken har jag inget emot att prova 2-3 klockor bara för kul. Tänker att det kan vara trevligt även för de anställda så det händer något för dem på jobbet. Jag skulle dock aldrig ta tid i anspråk om det är busy i butiken och jag inte har för avsikt att handla.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Som andra säger så tror jag säljarna bara tycker det är kul att någon kommer in och pratar med dem/uppskattar modellerna/ställer frågor osv, speciellt om man kommer när det är lugnt i butiken. Går du in när det är rus och tar upp en massa tid för ingenting dock så är de nog inte så glada med ditt besök så att säga.

Så gå in i butiken när det är lugnt så behöver man inte vara orolig om att verka jobbig eller så.

Själv gick jag in i flera riktigt high-end butiker på bond street i London, detta var en vardag typ klockan 10:00 på morgonen. Helt tomt i butikerna så säljarna var glada att någon som var intresserad kom in och pratade. Fick prova mycket.
 

Isengard2

Breitling
Jag har en klockmaster i krokarna som jag går förbi rätt ofta.. Jag har också fastnat i tanken " gå inte in och pröva klockor förrän du kan köpa den som passar bäst" Men får la ta mod till mig nån dag och ta för mig för att få kött på benen inför ett köpt
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Känner igen känslan men att få "den där" klockan på armen skapar ju faktiskt ett ha-begär, vilket ligger i linje med försäljningsstrategin om att skapa ett behov. Således är det väl bara att testa på om det görs med respekt för säljarna och deras tid.
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
Att få låta massan prova på är ADns motsvarighet till vad jag tex kan göra på jobbet: ”Dema”

Dvs demonstrera en produkt/linje med syfte att skapa habegär och efterfrågan, något de flesta säljande företag har i sin strategi på ett eller annat vis. De bara prova på och se glad ut!
 

Elias.A

Cartier
Har faktiskt funderat på exakt samma! Är också student så budgeten är oftast inte jättestor. Jag har dock fått lika bra bemötande i butikerna när jag bara kommer in för att testa klockor som när jag faktiskt har intentioner på att köpa något. Jag tror att det är som många i denna tråd nämner bäst om man går in när det är lungt i butiken, känns ju som om det inte vore nått större problem då.
 

lofgreno

Audemars
Också funderat på det där. Tar emot lite att dra in och kolla klockor när man egentligen inte ska köpa. Men på flygplatser känns det mer ok på nåt sätt. Dom verkar inte ens förvänta att man ska slå till. :)
 

Riffraff

Cartier
"Federico talks watches" Federico fick den frågan då han ju jobbat med att kränga klockor i butik. Enligt honom var det helt ok att prova utan intention att köpa när det var lugnt. Var det rusningstid så uppskattade man som säljare om fönstershopparen var ärlig med att hen inte hade någon intention att köpa så de kunde ta hand om andra (riktiga) kunder först.

Personligen har jag aldrig gått in i en butik bara för att prova . Tid är pengar och man är väl lite svensk som inte vill "vara till besvär". Ska dock göra ett undantag nästa Tokyo resa för jag bara måste prova en sbgj235 :happyhappy:. Får göra ett besök när det är lugnt
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte sålt just klockor, men gjort många år som säljare i detaljhandeln. Som många skriver så är det lite dumt att ta tid av en upptagen säljare. Inte bara för att hen blir irriterad utan även för att hen kommer så artigt som möjligt försöka göra klart ditt ärende så han kan ta nästa på kö. Servicenivån blir som ett snitt där din lite sämre vägs upp av att de som väntar får lite bättre service.
Säg att jag jobbar med att sälja TV-apparater. En kund kommer in och är öppen med att han bara ska kolla. Jag har då två uppgifter; se till att han kommer att köpa en TV förr eller senare, och att det då sker hos mig. Har jag det lugnt så visar jag honom inte bara den där Samsung i 7-serien han frågade om utan jag visar honom även vad han inte får som 9-serien har, och varför 5-serien är billigare. Vi kan kika på vad Sony har på marknaden och eventuella tillbehör. Allt för att göra honom trygg i sitt beslut och trygg med att vi vet vad vi snackar om, och jag har absolut inget emot att ge honom den servicen. Hade jag haft mycket att göra hade jag mer eller mindre visat honom vart TVn stod.
 

Bjooorn

Omega
Intressant tråd! Jag skulle inte känna mig bekväm att testa utan syfte att köpa... Men det har säkert mer att göra med att jag inte har varit och klämt och känt på klockor så många gånger att det känns som en större grej än vad det är. Men sen tänker jag på visningar av klockor, säg inbjudningsvisningar. Är det okej att gå på en sådan utan att ha intentionen att köpa?
 

Anton103

Breitling
Har spenderat många eftermiddagar med att gå in till olika affärer och de flesta som jobbar där är ok med att man kikar runt på olika modeller. Om man gör klart från början att man inte ska köpa har personen alltid möjlighet att hjälpa en mer aktuell kund om en sådan skulle komma in i butiken. Känner också att många som jobbar i ADs gärna delar med sig av all den kunskap de har och vill lära en om varumärket istället för bara sälj sälj sälj hela tiden, vilket alltid är trevligt!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ca 20% av alla som går in i min arbetsgivares butiker (större hemelektronikskedja) går in för att de behöver tänka på något annat än sina liv. De tycker kanske det är roligt att titta på prylarna vi säljer, de kanske uppskattar vår butiksdesign, de kanske vill ha en bjudkaffe.

Som säljare är det ens jobb att göra besöket trevligt, något som om tid finns innefattar att dema produkter. För när den där terapi-kunden behöver köpa något kommer hen komma tillbaka till oss förutsatt att hen känt sig välkommen.

I klockerivärlden fungerar jag som en sådan terapikund. Jag har tittat och känt och klämt hos min lokala AD. När jag köpt nytt har jag även köpt där, när det har köpts tillbehör har det köpts där. Enkelt när man tänker på det.
 

Jonas74

Omega
Har jobbat en del i butik själv i mitt tidigare liv (inte klockor dock) och håller helt med om resonemanget att skapa ett köpsug kombinerat med en trygghet. Men sedan går jag emot det lite själv för jag skulle på sin höjd våga prova klockor jag i alla fall teoretiskt har råd med. Och även det tycker jag känns läskigt.
 

PJZ

Cartier
Personligen så har jag inga som helst problem att pröva klockor även fast jag i stunden inte kommer köpa något.

Denna fråga hör ändå LIIIITE till tråden - är det någon här som blivit "dömd" av sin klädsel när de går in i butik? Tex. Dressad i kostym = super bra service medans om du kommer in i luvjacka och ett par slitna jeans = säljarna höjer inte ens blicken?
 

Isengard2

Breitling
Eller prova en klocka hos en handlare och sedan beställa den (billigare) på nätet?
Jag funderar på att göra det. klockan som jag gillar finns hos lokala klockmaster för 7,395 kr men online på en annan sida finns den för 5,750 kr Enda skillnaden är att den billiga kommer med läderband. Tycker du att det är dålig stil att göra så? länkar till båda följer nedan

https://www.klockmaster.se/klockor/tissot/tissot-chemin-des-tourelles-powermatic-80-t0994071104800

https://klockorochsmycken.se/produkt/tissot-chemin-des-tourelles-powermatic-80-t099-407-16-048-00/
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Personligen så har jag inga som helst problem att pröva klockor även fast jag i stunden inte kommer köpa något.

Denna fråga hör ändå LIIIITE till tråden - är det någon här som blivit "dömd" av sin klädsel när de går in i butik? Tex. Dressad i kostym = super bra service medans om du kommer in i luvjacka och ett par slitna jeans = säljarna höjer inte ens blicken?
Jag har absolut inga problem med att gå in hos en AD utan att vara ”dressad”. Jag brukar tvärtom försöka tajma besöket med en ”bekvämare” outfit. Känns bara töntigt att klä upp sig enbart för att försöka få bättre service. Har aldrig upplevt sämre service hos ADs pga min klädsel (som kan variera)
Dock lämnar jag alltid Adidasbyxorna och bomberjackan hemma, det är att utmana ödet och jag sparar den outfiten till besöket hos LW.
;)
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Personligen så har jag inga som helst problem att pröva klockor även fast jag i stunden inte kommer köpa något.

Denna fråga hör ändå LIIIITE till tråden - är det någon här som blivit "dömd" av sin klädsel när de går in i butik? Tex. Dressad i kostym = super bra service medans om du kommer in i luvjacka och ett par slitna jeans = säljarna höjer inte ens blicken?
När jag går in i en butik med ändamålet att spendera tio- eller tom hundratusentals av mina surt förvärvade är det sista jag vill att känna att jag behöver klä upp mig för besöket. Snarare kan man väl vända på frågeställningen: Bör AD ha en dresscode när de möter sina klienter?
Jag gillar snygga kläder, men som frekvent cyklist blir det ibland svårt att upprätthålla. Jag vet inte hur många gånger jag i tid och otid stövlat in på både Rob och Nymans iklädd cykelmundering inkl ryggsäck och dinglande hjälm. Har alltid blivit bemött på bästa sätt så jag är övertygad om att de lämnat kavajkravet på kunderna för länge sedan.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Jag förstår känslan, men just eftersom klockor ofta är rätt dyra så krävs det ofta lång betänketid för många (i alla fall för mig). Att låta folk prova utan intention att köpa just där och då kan ju hjälpa kunden att bestämma sig för någon klocka i långa loppet. Varesig det är klocka X eller Y. Jag tänker att det bygger upp ett allmänt intresse hos personen som kanske gör att den kan bilda sig en uppfattning om vad som finns, hur de känns och ser ut i verkligheten. Och vad vet AD:n, du som student kanske en dag får ett väldigt välbetalt arbete. Vips kan du då komma ihåg den där fina klockan du provade för ett år sen...

Iof provar jag nog inte klockor för fantasisummor, för jag antar att jag ändå tycker det känns ganska meningslöst för mig personligen. Vill nog ändå känna att det VORE möjligt att köpa någon gång i framtiden. Hur långt in i framtiden det än är.

TLDR: Klockor är dyra och AD:n måste spela the long game.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
När jag går in i en butik med ändamålet att spendera tio- eller tom hundratusentals av mina surt förvärvade är det sista jag vill att känna att jag behöver klä upp mig för besöket. Snarare kan man väl vända på frågeställningen: Bör AD ha en dresscode när de möter sina klienter?
Jag gillar snygga kläder, men som frekvent cyklist blir det ibland svårt att upprätthålla. Jag vet inte hur många gånger jag i tid och otid stövlat in på både Rob och Nymans iklädd cykelmundering inkl ryggsäck och dinglande hjälm. Har alltid blivit bemött på bästa sätt så jag är övertygad om att de lämnat kavajkravet på kunderna för länge sedan.
Hade du däremot fortfarande haft hjälmen på dig vet ingen hur det hade gått ;)
 
Topp