• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycker ni om denna klocka?

Lukas0120

Breitling
Hej! Ska investera i en hyfsat dyr klocka inom några dagar och behöver lite hjälp med valet. jag kollade runt på lite olika sidor och det var något som fick mig att få intresse för en klocka av Hugo Boss, Nämligen den här;
http://www1.macys.com/shop/product/...#fn=sp=1&spc=83&slotId=15&kws=hugo boss watch

Vad tycker ni om den här klockan? Jag är en kille på 18 år!
Det uppskattas även om ni kommer med tips på andra klockor om ni inte skulle tycka om denna klocka, Jag kan tänka spendera upp till ca 5-7000 Kronor
 

fretig

Cartier
Nja, är ingen fan av s.k. "parfymklockor". För 5-7´kommer du en trevlig bit på vägen när det kommer till begagnade ur. Håll i pengarna ett tag och följ köp & sälj här på forumet. Garanterar dig att du kommer hitta en massa roligt samtidigt som dina preferenser kommer förändras.
Och så vill jag passa på att välkomna dig till forumet och in i ett fantastiskt missbruk =D
 

Rivalen

Rolex
Såg ingen klocka. Allmänt så tycker jag du skall köpa klocka av de som är huvudsakligen klocktillverkare och kläder av de som är huvudsakligen klädtillverkare. För 5-7 finns mycket trevligt att välja på. Men som sagt jag missade vilken typ av klocka du söker.

Edit nu såg jag att det är denna du gillar.
1512501.jpg
 

Rivalen

Rolex
Kolla på Archimede, Longines o Certina är redan nämnda. Tror du inte att du tröttnar på den reklampelaren till armband. 5-7k är mycket pengar - ta nu god tid på dig. Börja med att gå in till en urmakare och titta runt och prova på armen.

Många här är intresserade av mekaniska ur - detta är en av anledningarna - även om just denna ör för dyr, så är det detta vi fascineras av och om en del mekaniska ur i din prisklass hade gjort en liknande film så hade den också varit mycket sevärd och inspirerande. Lycka till!

 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen hit!
Kolla runt lite på forumet, så är jag säker på att du hittar andra alternativ som du skulle tycka bättre om än en klocka från Hugo Boss.
Så kallade parfymklockor är sällan (eller faktiskt ärligt talat aldrig) något att satsa på om du vill ha en bra klocka.
Som sagt, surfa runt lite och läs på innan du köper.
 

jhm

Panerai
Hej! Ska investera i en hyfsat dyr klocka inom några dagar och behöver lite hjälp med valet. jag kollade runt på lite olika sidor och det var något som fick mig att få intresse för en klocka av Hugo Boss, Nämligen den här;
http://www1.macys.com/shop/product/hugo-boss-watch-mens-regatta-black-rubber-strap-1512501?ID=511545&CategoryID=23930#fn=sp=1&spc=83&slotId=15&kws=hugo boss watch

Vad tycker ni om den här klockan? Jag är en kille på 18 år!
Det uppskattas även om ni kommer med tips på andra klockor om ni inte skulle tycka om denna klocka, Jag kan tänka spendera upp till ca 5-7000 Kronor


För det första; begrepp som att investera och köpa en klocka, passar inte i samma mening (såvida vi inte diskuterar mycket sällsynta guldklockor etc). Investeringar är tänkta att öka summan pengar du stoppar in. Klockor är däremot som bilar, d v s värdelösa som sparbössor, då de rasar i värde så fort du sätter dem på armen.

Om vi bortser från detta, så håller jag med tidigare tips. Titta istället på Orient, Seiko, Certina, eller vad som helst, som inte är direkta parfymklockor. Parfymklockor har ingen särskilt finish eller kvalitet på urverken, utan rider bara på på den varumärkeskännedeom klädmärkena förmedlar.

Håll dig alltså borta från dessa. Måste du absolut ha en parfymklocka, så har Calvin KIein bättre kvalitet än majoriteten av parfymklockorna.

Gå t ex in på uret.se och gör en sökning baserat på tänkt budget, så ser du snabbt vad som finns att tillgå för dessa pengar.

Lycka till! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sorry, men den kvalar in på topp tre av de fulaste klockorna jag sett i år.
Pluspoäng för nedräkningsfunktionen däremot. Om du är en seglarsnubbe eller gillar den funktionen så ta reda på vad det är för urverk och ta reda på vad det finns för andra klockor som använder samma urverk. Då hittardu säkert någon som inte ser ut som en clownklocka.
 

plattfot

Rolex
Kanske Ingen klocka att investera i som många sagt.
Skulle dock inte förvåna mig om det sitter samma urverk i denna som i Tissot, Certina, Hamilton, alternativt Seiko, Citizen. - helt ok kvalitet mao. Tycker dessutom (med undantag för texten på gummibandet) att den var riktigt snygg.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
För det första; begrepp som att investera och köpa en klocka, passar inte i samma mening (såvida vi inte diskuterar mycket sällsynta guldklockor etc). Investeringar är tänkta att öka summan pengar du stoppar in. Klockor är däremot som bilar, d v s värdelösa som sparbössor, då de rasar i värde så fort du sätter dem på armen.

Där har du fel. Bara kolla senaste årens ökningar på äldre Rolex, Tudor flingor & subs m.m.. Bra ökningar.. 16710 har stigit också, precis som de flesta andra. Så jo, det hade varit en smart investering att köpt på sig för några år sen..
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Inget jag skulle rekommendera. Finns massor av bättre ur med kreditvärdig stamtavla du kan välja mellan; Certina, Longines m m för den pengen plus kanske lite till.
 

jhm

Panerai
Där har du fel. Bara kolla senaste årens ökningar på äldre Rolex, Tudor flingor & subs m.m.. Bra ökningar.. 16710 har stigit också, precis som de flesta andra. Så jo, det hade varit en smart investering att köpt på sig för några år sen..


Nej jag har inte alls fel. Förutsättning för att någonting skall anses vara en investering, är per definition, att man på förhand rimligen kan anta att någon form av räntabilitet, eller avkastning om du så vill, kommer att äga rum på satsat kapital. Hade du läst vad jag skrev innantill, så framgick det även att jag undantog ett fåtal klockor, vilka ofta är i guld, och ibland kan det vara de lite mindre populära modellerna.

Jag vet också att Submarinern och ett par andra har visat sig vara guldkalvar i sammanhanget, men det var nog inte särskilt många som gick in med den intentionen när de en gång köpte dessa nya. Så att generellt säga att det är en investering att köpa ett armbandsur, det är fullständigt uppåt väggarna och ingenting annat. Generellt tappar ett armbandsur mellan 20 och 40 % av anskaffningsvärdet redan första året. Ungefär som att köpa en bil med andra ord.

Att säga att man skall göra en investering och köpa en fastighet, det är däremot med sanningen överensstämmande, då chanserna till värdeökning, vida överstiger chanserna mot när du köper en klocka.

Precis som en budget, så avhandlar ovanstående "önskvärda framtida tillstånd", och att satsa pengar på en klocka för att den om 30 eller 50 år skulle kunna öka i värde, är kanske inte en särskilt effektiv placering. Vill man ha snabb given avkastning på kapital, skulle jag hellre föreslå statsobligationer.

http://www.forbes.com/sites/arieladams/2013/01/31/watches-worth-the-most-to-sell/

:)
 
P

Philippe Stern

Guest
Hej! Ska investera i en hyfsat dyr klocka inom några dagar och behöver lite hjälp med valet. jag kollade runt på lite olika sidor och det var något som fick mig att få intresse för en klocka av Hugo Boss, Nämligen den här;
http://www1.macys.com/shop/product/...#fn=sp=1&spc=83&slotId=15&kws=hugo boss watch

Vad tycker ni om den här klockan? Jag är en kille på 18 år!
Det uppskattas även om ni kommer med tips på andra klockor om ni inte skulle tycka om denna klocka, Jag kan tänka spendera upp till ca 5-7000 Kronor
Självklart ska du köpa en Steinhart. Kolla in http://www.steinhartwatches.de/en/
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Där har du fel. Bara kolla senaste årens ökningar på äldre Rolex, Tudor flingor & subs m.m.. Bra ökningar.. 16710 har stigit också, precis som de flesta andra. Så jo, det hade varit en smart investering att köpt på sig för några år sen..

Ja, han har tvärfel. Rätt klockor kan gå upp. Mina vintage har gått upp mellan 25 och 100 procent. Så rätt klockor kan vara en investering.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
  • Like
Reactions: WHU

POO

Panerai
En tulpanlök har nog inte samma livslängd som en klocka..


Nej nej, det finns väl skillnader. Å andra sidan var det väl inte för att man en dag insåg att tulpaner inte varade för evigt som det gick som det gick?
Blir bara lite fundersam när folk bara ser en evig uppgång som alternativ.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nej nej, det finns väl skillnader. Å andra sidan var det väl inte för att man en dag insåg att tulpaner inte varade för evigt som det gick som det gick?
Blir bara lite fundersam när folk bara ser en evig uppgång som alternativ.

En råvara med begränsad hållbarhet kommer alltid peaka vid en viss nivå för att sedan oundvikligen falla. Att köpa en aktie gör man normalt för att få en viss avkastning. Att den under perioder kommer falla eller att slutvärdet kan bli noll innebär inte att det inte kan vara en investering. Självklart kan du investera i klockor men som i alla investeringar så kan du inte vara säker på avkastning.
 
Håll i pengarna och kolla in certina, glycine och longines. De gör riktigt fina klockor och faller som dessutom in på din budget. Dessutom är det "riktiga klockmärken" så du kan förvänta dig hög kvalité på klockorna.
 

Rojalisten

Panerai
Tänk så här, klädesmärkena satsar till stor del på forskning i nya material, PR och nya designer, där accosiarer oftast blir lite bortglömda således att kvalitet etc avviker ifrån vad du annars skulle jämföra med klädesplaggen.

Klockmärken forskar i matrial, jobbar med PR och självklart nya designer, men här talar vi endast om klockor, det resulterar i bättre kvalitet och mer klocka för pengarna (även om klockor oftast kan avskräcka i form utav priset :)
 

Rivalen

Rolex
Kansk dumt att jag ger synpunkter - det skiljer 50 år på oss. När jag var 18 hade jag lyssnat ljummet på en 68-åring. Men för mig får gärna en klocka och en deodorant fungera på ungefär samma sätt - de som är tillräckligt intresserade och intressanta kan få komma så nära att de kan känna hur jag luktar och se vilken klocka jag bär. Därför går reklamuret tvärbort. Sedan behöver vi inte spekulera i värdeökning, utan fråga oss hur stor blir värdeminskningen på en sådan Hugo Boss klädklocka om du ångrat dig om ett halvår jämfört värdeminskningen på t ex en Longines klockaklocka. Ge dig tid.
 
Topp