• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad tycker "vanligt folk" är en dyr klocka? Gissningsundersökning.

När börjar en klock-ointresserad tycka att en klocka är dyr?

• 1-5K

Röster: 159 15.1%
  • 5-10K

Röster: 577 54.6%
  • 10-20K

Röster: 233 22.1%
  • 20-40K

Röster: 56 5.3%
  • 40-80K

Röster: 24 2.3%
  • På riktigt, tror du att någon som är ointresserad tycker att över 80K är rimligt?

Röster: 7 0.7%

• Totala väljare
    1,056

Strindberg

Pandion
2-Faktor
Ibland frågar folk vad mina klockor kostar, i och för sig bara om de är av ett känt märke (och nya-ish).
Jag slingrar mig, oavsett pris, för jag tycker det är sjukt ointressant med ämnet.
Men, ett par gånger har vänner verkligen velat veta, och då brukar de ofta tycka att det mesta skit är dyrt.
Jag umgås bara med klockointresserade, men ändå generellt med folk som har bra lön och rimliga livssituationer. Bor på bonnavishan.

Kommentera gärna med vad ni umgås med för "folk", i samband med vad ni svarar. Tycker alla i Stockholm att en Sub är fullt rimlig i pris, bara för att visa tiden?

Svårt då folk är så ohyggligt olika. Mitt ex tex tyckte att min Oris för ~14k var jättedyrt. Men, skulle tippa på att det börjar bli dyrt för gemene man när det överstiger 10K. För många även mindre än så. :)

Men dom flesta av mina manliga vänner har bra mkt dyrare klockor än så...

Är 31 bast i Stockholm. Gissar baserat på min egna vänskapskrets och mina kollegor att 10k är någon slags magisk brytpunkt. När klockan kostar mer än den senaste iPhonen är den dyr ”på riktigt”.

Jag agerar väl likadant när det gäller andras grejer. När frugan köper en scarf för tio kex tycker jag det är dyrt, samma när polaren köper en gamingdator för 20k.

De flesta som inte är intresserade av klockor tycker nog att en klocka för 10-20 K är väldigt dyr. Och en sån klocka köper man en gång för att fira en milstolpe eller nån annan anledning. Men det beror ju på person till person.

Träffade en man på en middag som köpte och lagade mattor, i mitt huvud kostar en "vanlig" matta man har i vardagsrummet max 10-20 K beroende på. Tänk persisk mattstorlek alá Ikea. Men han berättade att det finns folk som har mattor i dörrmattsstorlek som kostar uppåt flera hundra K. Så allt är relativt.

Jag upplever att allt över 5 - 10 000 anses orimligt dyrt i de flesta sammanhang.
Jag bor i Stockholms innerstad och har en vänskapskrets och familj som i huvudsak har goda ekonomiska förutsättningar utan att för den sakens skull vara rika.
De flesta anser/skulle anse det vara vansinne att lägga de pengar jag gjort på klockor, medan enstaka har rätt bra pjäser själva.

En polare som inte är särskilt klockintresserad har en Exp2, en Portofino och en Superocean Heritage enbart för att han gillar sjyssta prylar och har råd. En annan har en Omega Seamaster 300, en tredje en Sub 14060. Även de sistnämnda är rätt ointresserade men uppskattar fina saker. En del andra polare bär inte klocka alls..
Måste också nämna polarna man oftast träffar och umgås med i samband med fotbolls- och hockeymatcher med det gemensamma favoritlaget; där finns det en IWC hos en snubbe, medan en annan har haft och har ett helt gäng riktigt fina pjäser.. Han råkar dock vara en forumräv här, så där är intresset på lika galna nivåer som hos mig :D

Ibland frågar folk vad mina klockor kostar, i och för sig bara om de är av ett känt märke (och nya-ish).
Jag slingrar mig, oavsett pris, för jag tycker det är sjukt ointressant med ämnet.
Men, ett par gånger har vänner verkligen velat veta, och då brukar de ofta tycka att det mesta skit är dyrt.
Jag umgås bara med klockointresserade, men ändå generellt med folk som har bra lön och rimliga livssituationer. Bor på bonnavishan.

Kommentera gärna med vad ni umgås med för "folk", i samband med vad ni svarar. Tycker alla i Stockholm att en Sub är fullt rimlig i pris, bara för att visa tiden?

Beror lite på inkomst, klockintresse, kulturella och ekonomiska referenser (dvs vad är vettigt från en privatekonomiskt perspektiv?). Så variationen i svaret är nog stort men jag tippar på att genomsnittet tycker allt över 10k är dyrt.

Håller med vad folket är inne på.
Brytgräns vid 10K, känt märke blir automatiskt dyrt (tänk Omega, Oris, Rolex mfl) och
hur mkt "bling" det är i klockan.

Råkade överlyssna ett samtal mellan två oinvigda för ett tag sedan. Där sades att en annan var helt ute och cyklade då han köpt en ny klocka för 15.000 kronor... Misstänker, som redan konstaterats att smärtgränsen går vid 10

Säkert som många skriver beror det på umgänge och levnadssituation men i mina kretsar är 5-10 tusen saftigt för en klocka. Ska väl också tillägga att jag endast har en intresserad i mitt umgänge.

Bra Poll! :)
På min förra arbetsplats hade kollegan köpt en ”fin klocka” till sonens examen.
-vad köpte ni för nåt då?
- en ”Gäänt” sa människan och såg så där äckligt nöjd ut.
Till saken hör att vi hade liknande inkomst och liv. Ungefär samtidigt köpte jag Explorer 36:an till hustrun. (vilket jag såklart inte nämnde)
Mina bekanta är för övrigt bara lärare, kommunfolk och annat slödder så här finns inga vettiga klockor.
Man köper resor, kök och Volvosar för pengarna istället.
Edit: kryssade i alternativet 5-10k.
Edit 2: @Gäspande_Skorpan 10k för en halsduk?! :wideyed: :D

Min svärfar brukar nogsamt berätta om sin klocka. Han är fascinerad över det faktum att klockan kostade mindre än vad batteribyte gjorde!
Vad han jobbat med?
Ingenjör, utbildad på både stark och svagström. Tjänat bra och har bra pension.

5-10k, själv tyckte jag det innan portarna öppnades :rolleyes:
Över 5k så blir det en märkbar del i månadsbudgeten, under det så räknas det mer som konsumtion.

Tog ett tag att övertyga en ointresserad kompis att 5k var okej att lägga på en klocka som räcker decennier :)

Jag skulle väl också tro runt 10 k. Jag tycker att det verkar som att många av gemene man nöjer sig med Daniel Wellington, gant osv och då blir ju kvalitetsur väldigt dyra i jämförelse :)

Jag kryssade in 5-10k boxen. När den "vanliga" människan ska köpa en "fin" klocka så kanske det blir en Gant eller Armani för 2-3k, över 5k så börjar det bli ganska dyrt och över 10k är rena rama Beverly Hills!

Har bara berättat för mina närmaste och de bara skakar på huvudet med öppen mun.
När jag påpekar att de lagt 100K på en utlandsresa eller 300 på att renovera köket så är det tydligen inte jämförbart.

Senast ändrad:
5-10 skulle jag tippa på. Umgås själv med folk som tycker över 5 är alldeles för mycket men även de som lägger flera 100k på en klocka. Många har gjort bra pengar på företagande och då får det gärna spenderas.

Jag vill utveckla mitt svar. Även jag tycker egentligen att det är hål i skallen med klockor över 10k. Men jag tjänar bra och gör inte så mycket ”dyrt” i form av bio, middagar ute och festkvällar så någon dumhet ska jag väl göra med pengarna sominte investeras? Bonusar ska ju vara just en bonus i livet, för mig har det blivit klockor.
Bra Poll! :)
På min förra arbetsplats hade kollegan köpt en ”fin klocka” till sonens examen.
-vad köpte ni för nåt då?
- en ”Gäänt” sa människan och såg så där äckligt nöjd ut.
Till saken hör att vi hade liknande inkomst och liv. Ungefär samtidigt köpte jag Explorer 36:an till hustrun. (vilket jag såklart inte nämnde)
Mina bekanta är för övrigt bara lärare, kommunfolk och annat slödder så här finns inga vettiga klockor.
Man köper resor, kök och Volvosar för pengarna istället.
Edit: kryssade i alternativet 5-10k.
Edit 2: @Gäspande_Skorpan 10k för en halsduk?! :wideyed: :D
Ändå relaterat till ämnet;

Frugan älskar Dolce och jobbar hårt i firman hon är partner i. När sedan utdelningen landade var det jävligt enkelt att blåsa lite stålars på Net-A-Porter. Fin jävla scarf är det också. Med tanke på att den kostar mindre än en Aquis är det förvisso (åthelvete för) dyrt men också rätt billigt när allt kommer omkring. För henne var det nog minst lika nice (eller till och med niceare) än när jag fick hem min senaste klocka i samma prisklass. Man behöver liksom inte tänka på servicekostnader på scarves.

Jag vill utveckla mitt svar. Även jag tycker egentligen att det är hål i skallen med klockor över 10k. Men jag tjänar bra och gör

Frugan älskar Dolce och jobbar hårt i firman hon är partner i. När sedan utdelningen landade var det jävligt enkelt att blåsa lite stålars på Net-A-Porter. Fin jävla scarf är det också. Med tanke på att den kostar mindre än en Aquis är det förvisso (åthelvete för) dyrt men också rätt billigt när allt kommer omkring. För henne var det nog minst lika nice (eller till och med niceare) än när jag fick hem min senaste klocka i samma prisklass. Man behöver liksom inte tänka på servicekostnader på scarves.
Servicekostnad på scarves är nog överkomliga ja! :D
Har du bild på underverket?

Är 31 bast i Stockholm. Gissar baserat på min egna vänskapskrets och mina kollegor att 10k är någon slags magisk brytpunkt. När klockan kostar mer än den senaste iPhonen är den dyr ”på riktigt”.

Jag agerar väl likadant när det gäller andras grejer. När frugan köper en scarf för tio kex tycker jag det är dyrt, samma när polaren köper en gamingdator för 20k.
Tio kex= en scarf för 10.000:-?

Jag vill utveckla mitt svar. Även jag tycker egentligen att det är hål i skallen med klockor över 10k. Men jag tjänar bra och gör inte så mycket ”dyrt” i form av bio, middagar ute och festkvällar så någon dumhet ska jag väl göra med pengarna sominte investeras? Bonusar ska ju vara just en bonus i livet, för mig har det blivit klockor.

Å andra sidan blir det inte mycket kvar av en scarf efter dagligt användande i 30 år. Valfri sportklocka som får lite service står ju pall för det (med slitage såklart).

Mea culpa, det var väskan som kostade 10. Scarfen landade runt 2 (gratis för fan, billigare än ett schysst Panna-strap!).
Gillar hur enorma klyftor vi verkar ha i detta land trots allt när någon tycker en färgad tygbit för 2k är nästintill gratis och samma summa får många heltidsarbetande spara en bra tid för att kunna spendera på något de verkligen vill :) Att det trots allt finns heltidarbetare som inte ens kan lägga de pengarna på mat varje månad gör en ju lite smått rädd....med risk för att låta som en kommunist vilket jag verkligen inte är :p

Tillbaka
Topp