• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad tycks om Glycine?

mouqvist

Rolex
Har nu funderat ett tag på nästa inköp. Helst hade det varit en dyrare klocka som jag skulle ha till allt men jag känner att jag kommer inte att våga utsätta den för större risker, varför jag tänker nu skaffa en vardagsklocka att ha på kontoret.
jag tänkte att klockan skulle ha stålboett, vit tavla, safirglas, 39-42mm, helst WR 100m, enkelt ETA verk (eller quartz?) och inga komplikationer förutom datum. Drömklockan är troligen en SS Royal Classic 2 men nu vill jag begränsa budget till under 10.000:-
Har kollat på denna som är stilren och uppfyller alla krav förutom att den tål bara 50m
Jag inbillar mig att Glycine ligger kvalitetsmässigt i nivå med Oris Artelier, Ball Engineer, osv, kan nån bekräfta?
Har någon andra förslag på modeller och märken runt 5000-10000:-?
Vet någon om modellen har utgått? Jag kan köpa den ny men har för mig att den har varit ett tag på marknaden.
Tack för kloka råd

image.jpg
 
Om du har valt en klocka du verkligen vill ha så kommer det andra du köper aldrig få en chans, fast om du bara vill ha en beater medans du sparar är det väl skitsamma.

Jag skulle kolla på Sinn, finns en tråd som ligger och skräpar här någonstans.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har haft en Glycine airman och det var en riktigt schysst klocka.
Du kan givetvis vänta, spara lite till och köpa en beg klocka. Vill du ha en ny och direkt nu så är Glycine en mycket bra alternativ.
 
Håller med dom två sista här, Har också en Airman och är en helt fantastisk klocka, var också min första automatic, har lite olika band plus original länk och tycker att den passar till det mesta, finns med olika färger på tavlan, Airmanen är dyrare men är ganska säker på att den går att få tag i betydlig billigare i Europa.
 

Cryssarn

Rolex
Min första Glycine var en Combat 6. Supernöjd! Sedan blev det en Airman, den konkurrerar numera mot min Speedy Pro om handledstid. Övriga klockor ligger numera och samlar damm utöver dessa två.
_DSC5054 (2).jpg
vilken jävla lume!!!

Har haft och har ett gäng. Gillar dem som tusan, även om jag inte är helt förtjust i deras senaste alster. Bra kvalitet för pengen och intressant historia med sina Airmans (klassiker IMO)...

Nuvarande innehav:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
tycker absolut att Airman är en klassiker. kanske inte min chrono lika mycket då men dom andra.
Din incursore är så jävla ball i övrigt.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Min första "riktiga" klocka var en Glycine airman. Den är fantastisk och har överlevt typ allt jag kastat på den.
Fen år som soldat har satt sina spår i klockan, men den är fucking amäjzing endå!
DSC_0695.JPG
20150407_162055.jpg
20150216_184312.jpg
Den där tycker jag är riktigt tuff.
Vad får man betala för en sådan? (Och var köper man helst)?
 

meo_swe

Audemars
Den där tycker jag är riktigt tuff.
Vad får man betala för en sådan? (Och var köper man helst)?
De finns att köpa på Urtid. Men de verkar ha svårt att svara på mail och så... Annars finns de att köpa i t.ex. Tyskland och liknande. Kolla chrono24 där kostar de dessutom mycket vettigare. Har funnits/finns ett par annonser på forumet också tror jag
De kostar mellan 12-16 nya, kanske runt 6-8 begagnade:)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Haft en combat sub kom dessvärre inte överens med storleken just då, nu kan jag tänka mig 45mm< klockor märkligt nog :confused:
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
De finns att köpa på Urtid. Men de verkar ha svårt att svara på mail och så... Annars finns de att köpa i t.ex. Tyskland och liknande. Kolla chrono24 där kostar de dessutom mycket vettigare. Har funnits/finns ett par annonser på forumet också tror jag
De kostar mellan 12-16 nya, kanske runt 6-8 begagnade:)
Ok, Tack! :D
 
Har nu funderat ett tag på nästa inköp. Helst hade det varit en dyrare klocka som jag skulle ha till allt men jag känner att jag kommer inte att våga utsätta den för större risker, varför jag tänker nu skaffa en vardagsklocka att ha på kontoret.
jag tänkte att klockan skulle ha stålboett, vit tavla, safirglas, 39-42mm, helst WR 100m, enkelt ETA verk (eller quartz?) och inga komplikationer förutom datum. Drömklockan är troligen en SS Royal Classic 2 men nu vill jag begränsa budget till under 10.000:-
Har kollat på denna som är stilren och uppfyller alla krav förutom att den tål bara 50m
Jag inbillar mig att Glycine ligger kvalitetsmässigt i nivå med Oris Artelier, Ball Engineer, osv, kan nån bekräfta?
Har någon andra förslag på modeller och märken runt 5000-10000:-?
Vet någon om modellen har utgått? Jag kan köpa den ny men har för mig att den har varit ett tag på marknaden.
Tack för kloka råd

image.jpg
 
Har två Airman och en Combat. Den ena "luftgubben" är kanske i minsta laget (18 Royal) men i övriga variabler är de helt lyckade. Är nog sugen på en tredje Airman. Rekommenderas !
 

olof.s

Breitling
2-Faktor
Har haft denna pärla sen början av 2000 och den har överlevt flertalet strapatser! En bra investering för ca 7.000(?) kr!

Sry för oskarp bild.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    116.2 KB · Visningar: 102
Topp