• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad var det som fick er intresserade av klockor?

aximand

Panerai
2-Faktor
Hej!

Har pratat runt lite i min umgängeskrets (de som är intresserade av klockor i alla fall :) ) och vi hamnade i en diskussion om vad som faktiskt fick oss intresserade av klockor. Det fanns ungefär lika många anledningar som det fanns personer i rummet och det var för mig extremt intressant att höra vad som fick andra att.. ticka. :hilarious: ( :meh: )

För mig var det det den extrema toleransen i mikromekaniken, där man tämjt naturen så till den grad att man kan hålla koll på något som är helt och hållet uppfunnet av människan (sekunder, timmar, datum). Jag tycker att själva konceptet med urverk är intressant, oerhört häftigt hur man har lyckats få något att gå så pass exakt trots att man alltid slåss mot olika typer av naturliga imperfektioner.

Andra sa att det var "statusfaktorn" som ledde in dem på spåret, en tredje sa att han sett Richard Mille och tyckt att de var "svincoola" och efter det intresserat sig. Ytterligare än sa att han gillade konceptet med smycken men kände att han tyckte att det kändes fel att ha en guldkedja eller liknande.

Så - Vad säger ni? Hur kommer det sig att ni blev intresserade? Var det ädelstenarna och statusen som lockade eller var det mikromekaniken och poleringen? Kanske något helt annat?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Från början var det nog mycket utseende/status/ballfaktor men som efterhand övergick till en beundran av hantverket, kvaliteten och historian. Idag tycker jag klockor är stilfulla konstverk som jag gärna har på armen när det i övrigt finns få vettiga accessoarer för oss män.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Hantverk/historia/design.

Burit klocka sedan jag var runt 7-8 år då min far köpte en Casio till mig, sedan dess har det alltid funnits en klocka runt min handled.
Nu är han en gammal man min far, synen är inte vad den en gång var, här om dagen köpte jag honom en digital Casio som han lätt kan läsa av, ingen gladare än honom och cirkeln sluten där allting började med en Casio.
 

Riffraff

Cartier
Hmm... till en viss del kanske det var status men det var i så fall omedvetet, ska jag träffa på nytt folk för första gången brukar det bli Seiko, likaså på arbetsplatsen.

Jag är inte "slit o släng" typen, är inte den som behöver uppdatera mig till det senaste. Jag vill ha bra, kvalitativa grejor till ett fördelaktigt pris och sedan behåller jag dem år ut och år in, en bra jacka/rock kan man ha i årtionden snarare än år typ. Att den enda intressanta "smycket" för män gick i samma linje kändes logiskt.

Jag blev inte intresserad av "klockor" så mycket som jag blev intresserad av att ha 1 klocka att ha under årtionden framöver. Nu är jag inte någon OWG längre men kommer hålla mig till max 4. Ett verkligt intresse för hantverket kom efter första inköpet och de oräkneliga timmar man spenderat med att kolla klockor på Youtube
 

Barricello

Audemars
Ojoj.. jag har vart faschinerad av klockor så länge jag kan minnas.. kunde Inte gå förbi en klockaffär utan att stå å dräggla över alla Ur i skyltfönstret.. men de spelade ju ingen roll om de va Ur & Penn eller Stjärnurmakarn eller vad dom då hette.. (Uppskattad ålder på mej då, ca 5år) Skulle tro att jag fått intresset av min Farfar eller och Morfar.. som hade sånna coola FickUr. :)
 

Script

Cartier
Allmän törst efter kunskap i kombination med det romantiska skimmer som ligger över klockor fick mig intresserad. Den kunskapspool som finns att dricka ur var större än jag någonsin hade föreställt mig tidigare.
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Min pappa köpte mig en Swatch på Köpenhamns flygplats när jag var ca 12. Sen dess har jag burit klockor. Hade Swatchen i början, sen gick jag över till smart watch och i fjol började intresset på riktigt då jag köpte mig en fin Certina kronograf. Samtidigt blev jag medlem i KS. Sedan dess har det spårat ur.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Jag hade för mycket pengar och kände ett trängande behov av att aldrig mer bli nöjd.

Seriöst: finmekanik och elektronik + smycke = :heart:
 
Senast ändrad:

St Maxime

KS Explorers Club
Hmm borde man ju onekligen veta svaret på med tanke på hur mycket tid man lägger på denna hobby. Tror att mitt intresse - första gången - väcktes av att jag fick en Breitling Wings av min far i studentpresent (över 2 decennium sedan). På den tiden var fokus sannolikt på fabrikat (”rätt” märke) - hade inte ekonomi att följa hjärtats lust, men imponerades likväl av det. Sen var det andra hobbys och egna småbarn som stal uppmärksamheten under en period. Däremot så växte intresse till liv igen för ca 3 år sedan, mkt tack vare en vän som är betydligt mer aktiv här på KS. Med tanke på hur all tid jag nu stjäl från honom med alla funderingar gällande klockor – så kan jag tänka mig att han ångrar att han dels uppmärksammade mig på vintage klockor men även på KS.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag köpte en Seiko 5när jag slutade snusa för två år sedan. Sen har lite andra klockor passerat revy men sannolikt var det hantverk, status och suget efter ett intresse som inte tog så mycket plats som lockade. I ärlighetens namn har mina andra hobbys kostat mig mer pengar även om jag aldrig gjort vinst på en klocka.

Variationen är det som håller intresset uppe, och faktumet att det alltid finns mer att lära och upptäcka.
 

hm201

Omega
Jag har alltid varit intresserad av mekaniska saker, och som barn besökte jag därför massor av mekaniska museer runt om i världen och de hade ibland förklaring på hur mekaniska klockor fungerade vilket jag tyckte var extremt intressant. När jag sedan började på universitetet (oväntat nog inte civ.ing.) tyckte jag det var något extremt elegant över hur mekaniska urverk egentligen fungerar och den extrema precision du får redan vid 20,000kr, och jag såg det som en möjlighet att köpa något som jag kunde använda resten av livet - utan att datera mig själv allt för nära kan jag säga att jag nu sitter med den omega jag då köpte på armen idag, och jag har sedan dess hoppat av två universitetsutbildningar och tagit examen i en tredje.

Dessutom har jag alltid gillat specifikt klockor, och kan fortfarande komma ihåg när jag gick med min mor som 12 åring för att köpa min första "egna" och självvalda klocka, en citizen i titan, som jag fortfarande har för de pengar jag fått i födelsedagspresent och julklapp och sparat ihop i flera månader (men min mor var vänlig nog att betala mellanskillnaden för att jag skulle få den i titan istället för stål). Jag tyckte också att elektroniken bakom vibrationerna i quartz för att hålla tid, något helt subjektivt styrt av något helt objektivt, var lika intressant då som nu (och jag äger flera quartz-ur än mekaniska).

Jag bär dock sällan klockor på jobbet, vilket jag själv upplever är synd.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Såg en Fortis pilot krongraf i ett skyltfönster när jag gick i mellanstadiet. Så man drömde om Star Wars, Top Gun och bli en stridspilot.... Det fick räcka med en klocka : )
 
Pappas intresse smittade av sig. Hade en Swatch eller casio på armen hela min uppväxt. Först i 20-årsåldern fördjupades intresset och jag började få upp ögonen för fina automatiska urverk.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Formen och metallen. Designen på tavla och visare. Den känslan när man drar fingrarna över kronan, vridringens kanter eller känslan av en skön länk. När jag var runt 10 hade jag en mekanisk Olma sport med brun tavla med lite sunburst. Den kunde jag sitta och titta på och följa sekundvisaren rörelse. Sen kom en massa annat ivägen under många år men i 40 års åldern vaknade intresset igen.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag jobbade med tillverkning av finmekanik och hade en kollega som var intresserad. Det var så det började.
Det var alltså en förkärlek till mekanisk som drog mig till mekaniken i klockor, urverken.
 
Senast ändrad:

Dr Hochblume

Panerai
Som så många andra har jag haft klocka sedan lågstadiet, och upp i vuxen ålder. Dock hade jag inget större intresse av klockor. Men när @AndersM frågade om jag inte behövde kronograf i jobbet, började funderingen på ny klocka växa. När jag fick min första kronograf var jag sjukt nöjd, i en vecka:rolleyes:. Då insåg jag att jag behövde en kronograf som mätte längre tid och som var tydligare, så det blev en Seiko med 7T92 urverk:). Från den blev det andra kronografer tills jag hittade min Timex flyback, och var nöjd igen:rolleyes:. Men drömmen levde om en automatisk kronograf och jag fick tag på en med Valjoux 7750 och jag var nöjd igen:D:rolleyes: Med den var jag fast i det mekaniska träsket och nu med mekaniska Timex:ar:happyhappy: och gissningsvis slutar det inte där.....
 

Nilas

Patek
2-Faktor
I mitt fall så har det varken gått i arv eller liknande. Har inte heller haft ett omättligt intresse för stil eller komplicerad mekanik sedan förskolan. Var nog mest i behov av en klocka och fick en vid 12 års ålder om jag inte minns fel. Där såddes fröet.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Sonny crockett i Miami vice har varit en bidragande faktor.
02-Miami-Vice.jpg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Kan inte påstå att jag varit intresserad sedan barnsben. En klockintresserad vän (ej klocksnackare) tyckte att jag behövde en klocka för ca 3 år sen. Sen hamnade jag här :rolleyes:
 
Topp