• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad vet du om DITT nästa klockköp?

JayJay

Rolex
För egen del köper jag sällan klockor helt på impuls. Mitt senaste köp låg och lurade i ca ett halvår innan jag slog till. Detta berodde på att jag visste exakt vad jag ville ha ut av klockan men inte vilket märke eller modell.
Jag vet redan nu ungefär vilket nästa inköp kommer bli. Jag har haft ögonen på märket i nästan 2år men bestämde mig först efter att för första gången tittat på dem live i veckan. Jag vet alltså märke och det står mellan ett par modeller. Jag tror köpet ligger ungefär 6-12månader fram i tiden(men kan gå snabbare om andan att prioritera faller på). Är till och med rätt säker på vad som kommer åka ut ur lådan när köpet är genomfört.

Som rubriken lyder: Vad vet du om ditt nästa klockköp? Beskriv gärna allmänt hur ditt konsumtionsmönster runt klockor ser ut. Själv är jag uppenbarligen lagd åt det långsiktiga och planerande hållet.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Skrev den här listan i februari

ÖNSKELISTA

* Rolex 1655 Explorer II * Tudor Snowflake * Zenith el primero multi color, 02.0480.405 * Omega Seamaster 300 * Seiko 6105 * IWC cal 88 * Rolex DD guld.

Har avverkat Zenith, IWC, DD och Seikon (nästan, 6309 ist).

Tappat lusten på Omegan. En flinga kan det bli och möjligen en 1655 men då måste allt lämna vilket inte verkar troligt.

Alltså har jag följt en plan, typ...
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Ser modeller jag gillar, kollar upp _allt_ som finns om dom på nätet och lagrar långt bak i hjärnan. När det sedan vankas köp så går jag igenom databanken och väljer ut det som lockar mest just då :p.

I dagsläget så ligger daydate, panerai 111, glashutte panomaticlunar xl och rolex turnograph bra till inför nästa köp :)
 

Målarn

The Steak
Vad jag vet är att nästa köp kommer bli riktigt jävla dyrt :(
Kan ju säga att det blir Rolex igen, ej råd med Patek :)
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Jag kommer att köpa en Explorer och sedan en klocka med något blått insag. Dels för att jag inte har det och dels för att jag gillar blått. Förslag mottages gärna:)

//andheg
 

Målarn

The Steak
Inte råd? Utgår ifrån att det egentligen handlar om att du är rädd för att stöta dig med farbror Spencer genom att köpa en finare leksak än honom?:D

Haha nej det är sant, Pateken kostar för mycket.. Kanske kan köpa den om 4-5år :)
Farbror Spence lirar ändå i en helt annan liga ;)
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jag har sneglat en del på Rolex DJII i tvåton och Explorer 2. En AP 15300 eller 15400 ligger också bra till, med ändock anskrämliga servicekostnader..
Samtidigt så måste jag köpa något annat än Rolex, till viss del för att frugan inte ska veta vad den kostar ;)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Kollar länge innan det blir affär, men nu är jag ute efter något som har lång gångreserv. Har tittat på det länge nu, och köpt annat emellan, men alltid kommit tillbaka till att jag verkligen vill ha något med minst 8 dagars gångreserv.
Kanske Panerai...:)
 

RDFG

Cartier
"Vet" är väl kanske att ta i men är ganska säker på att nästa inköp blir steget in i rolexträsket. Normalt sett väntar jag till någon av modellerna från jag-vill-ha-listan dyker upp till ett förmånligt pris (har dock bara blivit två inköp hittills varav den ena var sprak ny från AD, så att det är en vana kan väl diskuteras).

Säger väl att det blir en submariner som jag alltid gör i denna typ av trådar :D
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Köper en dyrare klocka om året och det blir säkerligen en Datejust i höst. Annars köper jag gärna gamla prylar med plexi då och då.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hjärnan säger till mig att inget ska köpas.

Hjärtat säger till mig att jakten på den optimala datejusten ska fortsätta, en clean med vit urtavla eller en blingig variant.
Samtidigt vore det kul med en vintage Gmt på skinnband, eller mocka. Dock ej Pepsi :). En Day Date på skinnband vore också fin. Eller en patinerad sub 5513... Jobbigt är det.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Rätt nöjd i dagsläget. Kör devisen en in en ut. Får bara dåligt samvete om jag har massa (nåja) klockor liggandes. Vill inte sälja 5513 eller OQ, så tillsvidare sitter jag ner i båten.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Har snart sparat 100kr varje dag i ett år snart och det kommer bli en Rolex men är inte säker på modell... Sub.... Gmt..... vem vet he he ; )
 

Camo00

Patek
Det enda jag vet efter en titt på kontot är att det lär dröja! :(
Var rätt nära en ny Speedy på krita i veckan men nää...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag letar en Oris Big Crown Telemeter Chronograph, det var min första "riktiga" klocka och jag ångrar varje dag att jag sålde den.. Skulle helst hitta min gamla men det blir nog svårt tyvärr :(

3924950.jpg
 

Andreas777

Cartier
Det där med nästa köp är ju det roligaste med våran hobby/beroende... min inköpslista är alldeles för lång och den roterar hela tiden. Idag så står en pam305 alt en Ap roo diver i top men när det blir dax så kan en iwc portofino 8 day handwound ligga högst.
 

Emil

Cartier
vet precis vad jag kommer till att köpa, jag ligger som en gammelgädda i vassen och lurar tills rätt tillfälle ges. blir lite småköp vid sidan om, men ligger lågt tills rätt märke och modell ploppar upp!
 

Bodén

Panerai
Enkelt! Det blir en Rolex Gmt Pepsi, en PAM111, IWC Mark XVII, Rolex Submariner 114060, Oris Diver, Omega PO, eller något annat. :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Topp