• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad vet Ni om Certina Jubilé?

Hejsan!
Jag har övertagit driften/ägandet av en Certina Jubilé från ca 1970.
Guldklocka med 18k armband ca 12mm brett. Klockan köptes av min far då det begav sig.
Är inte insatt i Certinas historia eller annan rolig och intressant information, men efter att ha hittat denna fantastiska plats (Klocksnack), gissar jag att Ni är många som säkert kan berätta
lite kuriosa kring denna klocka
Siffror från klockan:
4010__172
729841
20200630_212454.jpg

Med vänlig hälsning från en lycklig klockägare/Micael

Tuff klocka. Kan ingenting men satt precis och googlade lite om mina egna Certinor.

Din Jubile är tillverkad 1968, den har ett Certina 23-20 17j handvevat verk som tickar i 18000bph och skall ha en PR på 50timmar och boetten är i 18k gulguld :)

Hejsan!
Jag har övertagit driften/ägandet av en Certina Jubilé från ca 1970.
Guldklocka med 18k armband ca 12mm brett. Klockan köptes av min far då det begav sig.
Är inte insatt i Certinas historia eller annan rolig och intressant information, men efter att ha hittat denna fantastiska plats (Klocksnack), gissar jag att Ni är många som säkert kan berätta
lite kuriosa kring denna klocka
Siffror från klockan:
4010__172
729841
20200630_212454.jpg

Med vänlig hälsning från en lycklig klockägare/Micael
Det är alltid trevligt med släktklenoder :) Tavlan ser lite fuktskadad ut runt index, ett besök hos en urmakare som ser över den är nog en god idé om den ska leva vidare :)

Hej BarbaBaba, ditt öga ser helt rätt. Det är inslag av svärta från fukt. Om Ni fick välja en "ursinnigt bra" butik/makare för detta, har Ni någon rekommendation? Eller kan en normalt begåvad urmakare klara detta?
Mvh Micael

Tuff klocka. Kan ingenting men satt precis och googlade lite om mina egna Certinor.

Din Jubile är tillverkad 1968, den har ett Certina 23-20 17j handvevat verk som tickar i 18000bph och skall ha en PR på 50timmar och boetten är i 18k gulguld :)
Otroligt roligt att få veta mer! Har inte insett att jag är djupt intresserad av klockor..... Räknade det jag hittade. 12 klockor av olika märken. Tissot, Certina, TagH, mm samt no name klockor. Klocksnack är fantastiskt! Har läst massor av trådar samt kollat köp och sälj..... Tack alla Ni medlemmar som bidrar till en enorm kunskapsbank.

Otroligt roligt att få veta mer! Har inte insett att jag är djupt intresserad av klockor..... Räknade det jag hittade. 12 klockor av olika märken. Tissot, Certina, TagH, mm samt no name klockor. Klocksnack är fantastiskt! Har läst massor av trådar samt kollat köp och sälj..... Tack alla Ni medlemmar som bidrar till en enorm kunskapsbank.
Tissot, Tag och Certina är ju en bra början till ett djupt beroende ;) Upp med bilder på resten också.

Tillbaka
Topp