• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vaknade upp till en död klocka ;(

tgadler

Omega
Drog på mig klockan som vanligt imorse, och börjar snurra några varv på kronan. Känner betydligt mindre motstånd än vanligt (Mindre än när den har stannat helt). Inser direkt att något är fel med tanke på att jag drog upp den helt igår kväll. Kollar på tavlan och ser att den stannade under natten. Snurrar ett par varv till utan att något händer.

Så klockan har helt enkelt stannat helt utan att ha råkat ut för någon olycka. Ska be farsan kika på den ikväll, annars så blir det urmakaren i helgen. Ber nu till gudarna att det inte blir en alltför kostsam historia, som 14-åring så är ju inte min ekonomi direkt strålande. Ni får ursäkta att jag åtar mig martyr-rollen, men behövde skriva av mig lite.

För att tråden ska ha något diskussionsvärde;
Vad tror du kan vara fel med klockan?
Har låtit den ligga såhär hela dagen, borde jag lägga den på något speciellt sätt?
image.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
Låter som att fjädern gått av? Ett byte blir ju inte helt gratis utan lär ju kosta uppåt 1000-lappen beroende på vart du väljer att lämna in den.
 

drClasse

Omega
Hej! Jag hade som ung en Heuer kronograf, och där gick nog fjädern av när jag drog upp den, sedan slutade även en av pusherknapparna fungera. Det var väl inte så dyrt att laga på den tiden, kronografknappen kostade väl femtilappen typ 1978 tror jag. Däremot avvaktar jag med att lämna in min vackra fickklocka anno 1778 där kedjan lossnat i lödningen. Det kan nog bli många lusidorer eftersom jag tror att rätt få urisar kan reparera den. :angel:
 

tgadler

Omega
Hej! Jag hade som ung en Heuer kronograf, och där gick nog fjädern av när jag drog upp den, sedan slutade även en av pusherknapparna fungera. Det var väl inte så dyrt att laga på den tiden, kronografknappen kostade väl femtilappen typ 1978 tror jag. Däremot avvaktar jag med att lämna in min vackra fickklocka anno 1778 där kedjan lossnat i lödningen. Det kan nog bli många lusidorer eftersom jag tror att rätt få urisar kan reparera den. :angel:
Antar att min också gick av när jag drog upp den igår kväll, tyckte nämligen att den kändes lite annorlunda. Det var som att steget då den börjar fjädra tillbaka återkom flera gånger, svårt att förklara i text. Har du kvar Heuern? Lägg då gärna upp en bild, de är alltid fina!
 

drClasse

Omega
Nej, tyvärr, jag sålde den på Tradera till en samlare i Jämtland -11. skall dock kolla om jag har sparat några bilder, lemaniaurverket var väldigt fint kommer jag ihåg.
 

Martin Lovasz

Audemars
Att fjädern går av är helt normalt och det är därför det oftast går att plocka ur fjädertrumman genom att lossa 3-4 skruvar och plocka av ett hjul och en brygga. Det är något man gör på 30 minuter (byter man bara trumman går det på 5 minuter) och så har man en ny fräsch fjäder i klockan, men det förutsätter att man har rätt fjäder hemma förstås. :)
 
Topp