• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Val av Omega - val av verk?

Kruse

Breitling
Gaah, när man tänker att man bestämt kommande klockköp öppnar sig nya svårigheter.

Sugen på en Omega, tittat ffa på Speedmaster modellerna - reduced går bort, men känner mer och mer att jag skulle vilja ha ett automatiskt verk, ex 311.30.44.50.01.002 (http://www.uret.se/omega-speedmaster-black-dial-p-9577.html) som det då sitter ett 3313-verk i. Ett år gamla ur finns såväl hos Kaplans som uretvintage, just över 30'.

Gick in hos min lokala AD för att kika lite, fick då en bra deal på Seamaster PO chronograf (http://www.uret.se/omega-seamaster-planet-ocean-chronograph-bracelet-p-14000.html) med 9300-verk i. Riktgt trevlig, snygg och KRAFTIG. Tycker dock PO:n är lite hög och klumpig, inte lika stilren som Speedmastern, vilket (förstås) också finns med 9300-verket. Men hur ter den sig då? Inte sett automatiska Speedmastern IRL, vare sig med 3313 eller 9300.

Efter läst om urverken blir man ju helt klart sugen på ett in-house. Kanske ska köpa en månklocka och bara känna efter, kan ju alltid byta eller lägga till fler ur.

Hjälp i djungeln..
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag tycker PO chrono är för stor (smaksak) samma gäller nya speedmaster med 9300 verket. Men av de två skulle jag gått på nya Speedmastern för den är lite ovanlig.

MEN, om jag var du, om jag letade omega, så skulle jag tittat på PO 8500 42mm eller soeedmaster 3570.50, originalet. PO är jätte fin och går att mixa med olika straps. Samma gäller månklockan, månklockan är också mkt billigare än de andra nya med inhouse verk.

(Nudg nudg, jag har en månklocka till salu nudg nudg)
 

Niclas

Omega
Jag har alltid gillat månklockan men vill ha automat. Reduced var inget alternativ, så när denna dök upp slog jag till.
Tycker PO med 9300 är på tok för tjock och även om min bara är några millimeter tunnare ( 4-5mm ? ), har den något domat glas som gör att den känns ännu tunnare.
Nöjd som fisken i vattnet med 3603 och den är inte alls lika "blurrig" i verkligheten som på bild.
( 3603 är en 3303 med komplikation för GMT )
HB-SIAno3.jpg

Omega HB-SIA titanium ref. 321.90.44.52.01.001
 

Knight

Cartier
Instämmer med ovan talare att PO 9300 är riktig best. Helt galet hög rentav. Vill slå ett slag för PO 8500 :hungry:
 
Topp