• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Val av seiko, help me out!

Anti

Cartier
Har blivit lite smått obsessed över att köpa en lite billigare Seiko att använda som beater på dagarna. Är inte speciellt insatt i Seikos modeller m.m så jag skulle behöva lite hjälp..
Har kollat omkring en del och hittat en del modeller jag gillar, t.ex:
SKX009 "Pepsi"
SBDC.. Sumo
SBBN.. Tuna

Vilket urverk det är spelar ingen större roll. Hjälp en nybörjare, fördelar/nackdelar? Vilken hade ni valt och varför? Prisklasser? Shoot!

/Ante
 

Nexus

Panerai
SKX007 är ju galet mycket klassiker. Du kommer äga en under någon period i ditt liv, så det är lika bra att du accepterar ditt öde och slår till nu.
 

Hubbatix

Cartier
Sumon är ju ett rejält kliv uppåt rent kvalitetsmässigt, men alla du nämner är ju bra val. Jag jonesar lite efter en 007/9 själv, Sumo har jag redan (om än något modifierad).



Vill även slå ett slag för Seiko Monster, fantasiskt kul klocka för pengen!





Daniel Z.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
En sån Tuna som Omen har är riktigt coola!
Här kommer den, en trevlig dykare :)
20140104_121413_zpsd5a5f69f.jpg
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Kolla nu här!
0w8xzCF.jpg





Ttc5vxm.jpg



Hur fin den är!

DLbqeBH.jpg


SKX009 är ofta ett bra val.

Kommer upp fina exemplar på Köp o sälj lite då och då. Vill man köpa nytt är dom inte omöjliga att spara ihop till.

Dag, datum är bra tycker jag.

Tål lite vatten.

En bra klocka.




Y1EyKQx.jpg
 

JohanHLM

Rolex
Hade tidigare en SKX007 som beater och visst är det mycket klocka för pengen men enligt mig lite för ömtålig för att vara optimal. Om den ska användas så som jag definierar beater dvs. vid hus- och bilreperationer, trädgårdsarbete, träning m.m tycker jag du bör satsa på en quartz. Sålde min 007 och köpte en SBDN011 istället vilken känns betydligt tåligare. Dock har jag blivit lite för lat på senaste tiden så den används tyvärr sällan :)
 

Anti

Cartier
Både Sumo och Tuna verkar ju vara riktigt stora bumlingar, lite för stora för mina handleder kan jag tänka mig.. Någon som har något annat alternativ som är mindre men som fortfarande liknar modellerna jag nämnde?
 

carlanton

Audemars
Svårt att jämföra Tuna med SKX007 då den kostar nästan 10 gånger så mycket.

Seiko75.sized.jpg


Den är stor, men eftersom att den inte har några bandhorn sträcker den sig inte ut över handleden och upplevs således som mindre. Dessutom väger den inte så mycket.
 

JohnGalt

Breitling
Jag har en seiko SKX009 "Pepsi" som beater och den är riktigt bra, går att komma över i K&S för en 800:- i nyskick om du är tålmodig. Rekommenderar den starkt :)
 
  • Like
Reactions: ace

Anti

Cartier
Svårt att jämföra Tuna med SKX007 då den kostar nästan 10 gånger så mycket.

Den är stor, men eftersom att den inte har några bandhorn sträcker den sig inte ut över handleden och upplevs således som mindre. Dessutom väger den inte så mycket.

Hade inte kollat prisklasserna tillräckligt noga tydligen, tack för det :)

Men säg att jag skulle vilja beställa hem någon av de nämnda klockorna, vilken hemsida är det bäst att beställa ifrån? Har förstått att det knappt görs några Seiko-kopior, så behöver man inte vara rädd för att få en fake hem alls?

/Ante
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett tips är att läsa på lite mer om vad som skiljer klockorna rent specifikationsmässigt.
Det är tre ganska olika klockor du frågar om både storleksmässigt, finishmässigt och urverksmäsigt.

Jag har haft alla tre men har nu bara kvar min tonfisk. Alla tre är bra klockor i respektive prisklass. Tonfisken är inte så stor som man tror, men den kan knappast kategoriseras som något annat än en toolklocka.

DSC_0255_zps0464931d.jpg

DSC_0213_zps61ebd7fd.jpg

8C98A814-141F-49B8-BDBB-106E675E75D0-10104-00000A4ECCE9A386_zps093c62eb.jpg
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Hade inte kollat prisklasserna tillräckligt noga tydligen, tack för det :)

Men säg att jag skulle vilja beställa hem någon av de nämnda klockorna, vilken hemsida är det bäst att beställa ifrån? Har förstått att det knappt görs några Seiko-kopior, så behöver man inte vara rädd för att få en fake hem alls?

/Ante
Mitt förslag är att du går till klockmäster i globen och köper klockan där. Dom har de allra flesta av seikos modeller (även GS och en hel del prospex). Om du spelar dina kort rätt och berättar om att du fått tipset att gå dit via KS kanske du till och med kan få pruta lite ;)

De är för övrigt mycket duktiga och trevliga i butiken, så om du inte köper något har du i alla fall fått en trevlig pratstund och kanske fått testa något roligt.

Själv var jag där igår och testade dessa (som faktiskt är på rea just nu...)
7e3e7uby.jpg
u3u6y4a5.jpg
aba5epen.jpg

Lycka till!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Sond

Patek
Tunan är för hög för att passa som en daglig klocka. Om du går mot den så se till att prova den och fundera på om priset inte ligger för högt för ditt syfte.

Skx009 är enligt mig bra som beater. Har en 011 själv.
 
Topp