• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Val utav klocka. Tacksam för svar!

blitz

Breitling
Hej jag är ny här på forumet! Jag har på senaste tiden fått ett intresse för klockor därför regestrerade jag mig..
Tänkte iallfall köpa mig en ny klocka (mekanisk). Har tidigare alltid haft quartz ur.
Har kollat lite och de finns vissa med Eta, Valjoux, Lemania, In house mm. Vad är skillnaden ?
Har tänkt använda klockan varje dag.. De jag kollat mest på Omega Speedmaster och Seamaster OP och D.
Vad ska man kolla på och vad rekomenderar ni?

Mvh
 

TKVF

Panerai
In house är egentillverkade av märket och oftast "finast". Väldigt många klockmärken använder ETA-verk, som är modifierade, dvs. mer eller mindre ombyggda.

Hur mycket pengar är budgeten på? Vad har du för stil? Skall det vara något speciellt på/med klockan?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
In house betyder väl att verket är tillverkat av klocktillverkaren och inte köpt från ETA, Valjoux el annan.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

blitz

Breitling
In house är egentillverkade av märket och oftast "finast". Väldigt många klockmärken använder ETA-verk, som är modifierade, dvs. mer eller mindre ombyggda.

Hur mycket pengar är budgeten på? Vad har du för stil? Skall det vara något speciellt på/med klockan?
tack för hjälpen! Budgeten ligger runt 20-30 000. Hade tänkt en klocka som passar till lite de ena och de andra! Något speciellt är det väl inte, bara att den ska hålla ett tag och helst vara problem fri. Skulle kunna tänka med att köpa en begagnad klocka också.
 

TKVF

Panerai
Kan du tänka dig begagnat får du mer för pengarna självklart. Någon rekomenderar alldeles strax Rolex... Kolla i så fall även på Tudor Black Bay. Den har ett ETA-verk. Knallar på bra.

Annars finns ju IWC som i sina billigare klockor har ETA-verk. Omega har ju bra klockor som många börjar med.

Har du kollat utbudet på ex Uret.se och Chrono24.se?
 

jabla

Sarlacc
Kan du tänka dig begagnat får du mer för pengarna självklart. Någon rekomenderar alldeles strax Rolex...

Här kommer det :)

En nyservad Datejust med safirglas kommer aldrig att bli omodern och går att använda till allt från bad till kostym.
Kan varieras med mängder av olika bandtyper och ryms inom din budget.
 
  • Like
Reactions: Wii

Dammen

Cartier
Tycker man ser alldeles för många Omega Seamasters så jag tänkte föreslå lite annat. :)

Oris TT1 Divers Date
IWC Aquatimer
Tudor Pelagos
Vintage Rolex Pepsi GMT
Sinn U1/U2/UX
Rolex Explorer I

Googla bilder och lycka till!
 

blitz

Breitling
Kan du tänka dig begagnat får du mer för pengarna självklart. Någon rekomenderar alldeles strax Rolex... Kolla i så fall även på Tudor Black Bay. Den har ett ETA-verk. Knallar på bra.

Annars finns ju IWC som i sina billigare klockor har ETA-verk. Omega har ju bra klockor som många börjar med.

Har du kollat utbudet på ex Uret.se och Chrono24.se?
Tack för tipset om Tudor! De har jag aldrig sett tidigare! Har tittat lite på uret.se
Här kommer det :)

En nyservad Datejust med safirglas kommer aldrig att bli omodern och går att använda till allt från bad till kostym.
Kan varieras med mängder av olika bandtyper och ryms inom din budget.
Jo det va fina! Passade hyfsat bra till natoband också!
 

blitz

Breitling
Tycker man ser alldeles för många Omega Seamasters så jag tänkte föreslå lite annat. :)

Oris TT1 Divers Date
IWC Aquatimer
Tudor Pelagos
Vintage Rolex Pepsi GMT
Sinn U1/U2/UX
Rolex Explorer I

Googla bilder och lycka till!
gillade nästan allihopa! Men kan man rangordna de efter kvalite eller vad man ska säga hehe ? Läsa att Tudor är en lillebror till Rolex eller vad man nu ska kalla de om de nu stämmer ? Livslängden för uret är somsagt de viktigaste för mig!
 

Mr Chance

Kalmar
Mina två förslag är Rolex Explorer 1 eller en Tudor Submariner. Tudorn finns i lite olika varianter, blå el svart tavla exempelvis.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Rolex Sub eller GMT är klassiker som passar de flesta. Bra kvalitet och riktigt sköna att bära.
 

TKVF

Panerai
gillade nästan allihopa! Men kan man rangordna de efter kvalite eller vad man ska säga hehe ? Läsa att Tudor är en lillebror till Rolex eller vad man nu ska kalla de om de nu stämmer ? Livslängden för uret är somsagt de viktigaste för mig!
Alla de uren håller "hur-länge-som-helst" om man är lite försiktig med dom och servar dom.
 

GurraG

Cartier
Hitta en modell du blir "kär" i utan att bry dig om prestige eller pengar och spara ihop till just den är mitt tips.

Jag var länge intresserad av klockor för att dom var snygga och köpte mycke' modequartz typ Fossil och Guess. Sen blev jag kär i en Heuer Monaco och det fick bli min första riktiga klocka. Sen har det blivit fler mekaniska, framför allt, vintageur.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det mesta är väl egentligen redan sagt. Men om man vill så kan man ju kolla på: Breitling superocean heritage, Och Longines legend diver. Om man gillar nya "dykarklockor" med lite klassiskt dressat stuk. I båda dessa sitter det eta-verk, vilka är både pålitliga och billiga att serva. Men de är dock väldigt vanliga och enligt vissa kännare är de kanske lite trista. Men jag gillar de verken. Gillar man datejusten kanske man även gillar daydaten, som även har dagvisning kl 12. Rolex daydate kostar tyvärr en del pengar, (En bra klocka är aldrig dyr). Men "lillebror" Tudor har en liknande som heter dateday som är en drassig klocka som även klarar ett bad eller två. Alles är egentligen en fråga om smak.
Men nu fick du några tips på vad jag gillar! Välkommen i träsket och lycka till i jakten.
 
Topp