• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Valjoux 72

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Har kikat en del på gamla schyssta 3-registerschronos och kommit fram till att det är en Autavia 2446 jag är ute efter. Said modell har ett Valjoux 72 i sig (som även vintage-daytonor har?).

Jag undrar då lite kring verket. Jag förutsätter att det är bra skit iom de modellerna som man hittar det i. Detta torde dock också dra upp servicekostnaden och tillgången på delarna kanske inte är så super :(

frågan är då alltså ganska bred kring Valjoux 72: Kan vilken knegare som helst serva det? Finns delar att tillgå? Vad kan service komma att kosta? och sen skulle jag supergärna ta emot lite tips och åsikter ang valet av gammelchrono :)

Tack på förhand!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror detta är en tråd för vintagesektionen.

Spontant borde inte val 72 vara svårare att serva än mycket annat, men delar är kanske lite dyrare? Sitter bara och gissar här nu, men verket är finfint!

SNC16032.jpg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Tror detta är en tråd för vintagesektionen.

Spontant borde inte val 72 vara svårare att serva än mycket annat, men delar är kanske lite dyrare? Sitter bara och gissar här nu, men verket är finfint!

SNC16032.jpg

Håller jag helt med om :) finns inga snyggare urverk än minuterepeaters och manuella chronos :). Rent höjdmässigt vad får man räkna med att en gammal valjoux 72:a hamnar på ~12-13mm?

ang. trådens sektion så kan den bli flyttade om någon vill besvära sig med det ;)
 

UNO

Panerai
Hade liknande planer för ett år sedan och ABC kollade betr delar då och det var inga problem.
Jag var inne på att köpa en nytillverkad boett med nonametavlaen efter lite övervägande avstod jag eftersom det närmade sig gränsen och svårigheten att få fatt i någon som var beträdd att sätta ihop delarna.
I efterhand är jag nöjd med detta.
 
Topp