• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Valjoux 7750, A short story

Hittade en intressant story om en av historiens riktiga giganter vad det gäller urverk, Valjoux 7750.

Valjoux-7750-1052x971.jpg


http://wornandwound.com/2016/01/26/chronography-5-the-valjoux-7750/

Varför inte visa upp våra kära ur vars innanmäte innehåller ett 7750 urverk?! Tyvärr har jag ingen kvar men lägger in en bild på min U-boat flightdeck som fick vandra vidare förra hösten.
IMG_20151110_120410.jpg

IMG_20151110_120318.jpg
 

plattfot

Rolex
Ambivalent förhållande till 7750.
Rasslande/vobblande rotor som vad jag förstår bara laddar åt ena hållet. 50 procent av rotorns rörelse till spillo mao.
Dessutom är verket högt och gör klockan hög. Å andra sidan är det trevligt med ett verk många kan serva. På tal om service...

Här är min gamla sinn som ligger i lådan i väntan på just service.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Va jäkligt inne på att skaffa en klocka med 7750 förut.. Kanske ska börja bli intresserad av det igen. Trevlig läsning :)
 

davkar

Omega
Har spanat på flera klockor med 7750 men har samtidigt oroat mig för att de är svindyra att serva. Men det kanske inte är värre än andra "standard verk"?
 
Topp