• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vanligaste varumärket på K&S

Ariste

Audemars
2-Faktor
OBS! Ta inte detta inlägg på för stort allvar, den skulle inte klara de krav som Sifo/Temo och andra statistikproffs ställer på en statistisk undersökning med signifikans och annat tjafs. :)

Lätt uttråkad på jobbet så kollade jag på kul hur olika varumärken fördelar sig i popularitet på Klocksnacks Köp & sälj.
Jag sammanställde 4 sidor/35 annonser per sida, 140 annonser och detta var resultatet för en timme sedan:

Av 140 annonser fanns det ett känt klockmärke med i annonsrubriken på 103 av annonserna, både köpes, bytes och säljes. Majoriteten är säljannonser men jag har inte tagit med den aspekten vid denna lilla analys.
Av de 103 annonserna där ett klockmärke kunde ses i rubriken fördelade sig ordningen som följer:
Rolex 25%
Omega 10%
Seiko 15%
Longines 2%
Movado 1%
Zenith 2%
Oris 3%
Doxa 1%
Nomos 1%
Panerai 3%
Breitling 2%
Tag Heuer 3%
AP 3%
Hublot 1%
Girard Perregaux 3%
Fossil 1%
Luminox 1%
Citizen 2%
JLC 3%
Certina 2%
Glycine 2%
Wakmann 1%
CWC 3%
Tudor 3%
IWC 1%
Candino 1%
Enicar 1%
Casio 1%
Sandoz 1%
Sinn 1%
Steinhart 1%

Vad tror ni ligger bakom Rolex överlägsenhet vad gäller andelen annonser på K&S?

Är K&S bara en spegling av hur intresset för Rolex för övrigt ser ut på forumet?
Är Rolex-ägare är väldigt missnöjda med sina klockor? :)
Är Rolex-ägare så otroligt nöjda med sina klockor och de vill genast vill äga hela modellprogrammet one-by-one eller köpa på sig fler?
Fastnar Rolex-ägare i en känsla av att aldrig bli nöjda och jagar ständigt den där graalen som ska få dem att sluta flippa?
Är det lätt att tjäna pengar på Rolex, köpa billigt och sälja lite dyrare - är förklaringen easy business?

Det finns säkert lika många förklaringar som annonsörer, jag är nyfiken på era tankar kring detta.

Peace!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Att en begagnad Rolex behåller sitt värde relativt bra är nog en del i det hela. Lätt att byta runt utan att tappa mycket pengar. Sedan att det finns så mycket rollar på forum har väl att göra med att dom är grymma helt enkelt.
 

naggge

Panerai
Du har slarvat! :D

Har en Cartier till salu som ligger på sida 2 som inte finns med på din lista ;)
 

max

Dancing Queen
Hade varit mer intressant om du valt att ta bort wtb-annonserna (och delar om du fått med dem?) i din sammanställning då andelen wtb för just rolex på de fyra senaste sidorna är ganska många.
Sen tror jag att det helt enkelt att det speglar vad som är populärt, många köper en instegsmodell och vill sedan ha något värre eller så har de fler och nån blir liggande som får lämna för att prova nya.
Har ett gäng seiko hemma som aldrig används men som jag inte slänger ut till försäljning då det är så lite pengar, skulle rolexen bli liggande så skulle den nog roteras istället för att ligga och damma.

Det är mina tankar iaf.
 

Isodor

Audemars
Rolex spottar väl ute sig ca 1.250.000 klockor per år till överpris så klart det blir en stor andrahandsmarknad :lol:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Zenith skrev:
Rolex spottar väl ute sig ca 1.250.000 klockor per år till överpris så klart det blir en stor andrahandsmarknad :lol:

Av dina ständigt avundsjuka kommentarer så utgår jag från att du inte har råd med en Rolex..
 

max

Dancing Queen
För att utöka denna undersökning så gjorde jag samma sak nu (kl 15.00)

Säljesannonser

Rolex 16,1 %
omega 10,8 %
Seiko 10,8 %
Audemars Piguet 4,3 %
Tag Heuer 4,3 %
CWC 3,2 %
Girrard Perragaux 3,2 %
Oris 3,2 %
Steinhart 3,2 %
Tudor 3,2 %
Certina 2,2 %
Citizen 2,2 %
G-shock 2,2 %
Helson 2,2 %
JLC 2,2 %
Panerai 2,2 %
Zodiac 2,2 %
Breitling 1,1 %
Bulova 1,1 %
Candino 1,1 %
Cartier 1,1 %
casio 1,1 %
Doxa 1,1 %
Enicar 1,1 %
Fossil 1,1 %
Glycine 1,1 %
Hublot 1,1 %
IWC 1,1 %
Longines 1,1 %
Luminox 1,1 %
Meistersinger 1,1 %
orient 1,1 %
Sandoz 1,1 %
Sinn 1,1 %
Techné 1,1 %
Walkmann 1,1 %
Vostok 1,1 %
Zenith 1,1 %



Köpesannonser:
Rolex 35,7 %
Seiko 21,4 %
Omega 10,7 %
Panerai 7,1 %
Breitling 3,6 %
Citizen 3,6 %
CWC 3,6 %
IWC 3,6 %
JLC 3,6 %
Longines 3,6 %
Nomos 3,6 %


Totalt 140 annonser varav 27st var tillbehör och ot, många klockannonser hade flera klockmodeller totalt var 93st klockor till salu och 28st önskades köpas. Jag räknade inte med två tillbakadragna annonser.

Jag vet jag är jobbig, ville bara få klarhet i förhållandet mellan säljes och köpes.
 

Ministern

Founder
2-Faktor

Ministern

Founder
2-Faktor
max skrev:
För att utöka denna undersökning så gjorde jag samma sak nu (kl 15.00)

Säljesannonser

Rolex 16,1 %
omega 10,8 %
Seiko 10,8 %
Audemars Piguet 4,3 %
Tag Heuer 4,3 %
CWC 3,2 %
Girrard Perragaux 3,2 %
Oris 3,2 %
Steinhart 3,2 %
Tudor 3,2 %
Certina 2,2 %
Citizen 2,2 %
G-shock 2,2 %
Helson 2,2 %
JLC 2,2 %
Panerai 2,2 %
Zodiac 2,2 %
Breitling 1,1 %
Bulova 1,1 %
Candino 1,1 %
Cartier 1,1 %
casio 1,1 %
Doxa 1,1 %
Enicar 1,1 %
Fossil 1,1 %
Glycine 1,1 %
Hublot 1,1 %
IWC 1,1 %
Longines 1,1 %
Luminox 1,1 %
Meistersinger 1,1 %
orient 1,1 %
Sandoz 1,1 %
Sinn 1,1 %
Techné 1,1 %
Walkmann 1,1 %
Vostok 1,1 %
Zenith 1,1 %



Köpesannonser:
Rolex 35,7 %
Seiko 21,4 %
Omega 10,7 %
Panerai 7,1 %
Breitling 3,6 %
Citizen 3,6 %
CWC 3,6 %
IWC 3,6 %
JLC 3,6 %
Longines 3,6 %
Nomos 3,6 %


Totalt 140 annonser varav 27st var tillbehör och ot, många klockannonser hade flera klockmodeller totalt var 93st klockor till salu och 28st önskades köpas. Jag räknade inte med två tillbakadragna annonser.

Jag vet jag är jobbig, ville bara få klarhet i förhållandet mellan säljes och köpes.


Det nyanserade bilden kraftigt och ger ju tydliga tecken på att flest vill köpa en Rolex :mrgreen:
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
naggge skrev:
Du har slarvat! :D

Har en Cartier till salu som ligger på sida 2 som inte finns med på din lista ;)
Ber om ursäkt, jag har slarvat. :)
Spencer66 skrev:
Och därmed föll hela Aristes resonemang.. :D

Är det ingen ordning på dig Ariste? ;)
Japp, där föll det ihop totalt. :) Ännu en orsak till att jag inte arbetar med metod och statistik.
max skrev:
...Jag vet jag är jobbig, ville bara få klarhet i förhållandet mellan säljes och köpes.
Inte jobbig, bara noggrann. Intressant att se förhållandet mela utbud och efterfrågan, men faktum kvarstår i at Rolex är mest poppis bland säljarna. Guds gåva till handleden, varför vill man sälja den? :)
 

max

Dancing Queen
Ariste skrev:
Inte jobbig, bara noggrann. Intressant att se förhållandet mela utbud och efterfrågan, men faktum kvarstår i at Rolex är mest poppis bland säljarna. Guds gåva till handleden, varför vill man sälja den? :)

För att tron om att gräset är grönare på andra sidan ligger i människans gener, det är det som får oss att utvecklas och hela tiden driva saker ett steg till och aldrig vara helt nöjd med det man har är min teori. Anledningen till att rolex ligger högst är rimligen för att det är ett märke som de flesta klockintresserade känner att de någon gång vill prova på att äga och det är ett märke som det har talats mycket om här, och såklart slumpen då k&s är långt ifrån statiskt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
35 procent av köpesannonserna gäller rolex och 16 procent av säljes. Detta torde innebära att de flesta vill köpa en Rolex och 55 procent behåller efter köp.

Hos Omega gäller att 11 procent vill köpa och 11 procent vill sälja vilket torde innebära att alla vill sälja Omegan de köpte.

I fallet Seiko vill 21 procent köpa och 11 procent sälja vilket innebär att hälften av de som köpte en Seiko vill sälja den..

Summan av kardemumman är att det är fler som behåller sin Rolex än som säljer dem, för Seiko är det 50/50 och ALLA Omegaägare säljer sin..

Allt detta enligt Aristes logik :D
 

max

Dancing Queen
Spencer66 skrev:
35 procent av köpesannonserna gäller rolex och 16 procent av säljes. Detta torde innebära att de flesta vill köpa en Rolex och 55 procent behåller efter köp.

Hos Omega gäller att 11 procent vill köpa och 11 procent vill sälja vilket torde innebära att alla vill sälja Omegan de köpte.

I fallet Seiko vill 21 procent köpa och 11 procent sälja vilket innebär att hälften av de som köpte en Seiko vill sälja den..

Summan av kardemumman är att det är fler som behåller sin Rolex än sin Omega där alla säljer..

Allt detta enligt Aristes logik :D

Haha men nu skall vi kanske sära på procent och antal :)

Här ser ni antal (för att inte trycka in ännu en lista i tråden hehe: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhamiU1TKfZNdHZsaGlFNVdWN1p1bXpBaFhyakZHa2c&usp=sharing
 

Ministern

Founder
2-Faktor
max skrev:
Spencer66 skrev:
35 procent av köpesannonserna gäller rolex och 16 procent av säljes. Detta torde innebära att de flesta vill köpa en Rolex och 55 procent behåller efter köp.

Hos Omega gäller att 11 procent vill köpa och 11 procent vill sälja vilket torde innebära att alla vill sälja Omegan de köpte.

I fallet Seiko vill 21 procent köpa och 11 procent sälja vilket innebär att hälften av de som köpte en Seiko vill sälja den..

Summan av kardemumman är att det är fler som behåller sin Rolex än sin Omega där alla säljer..

Allt detta enligt Aristes logik :D

Haha men nu skall vi kanske sära på procent och antal :)

Här ser ni antal (för att inte trycka in ännu en lista i tråden hehe: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhamiU1TKfZNdHZsaGlFNVdWN1p1bXpBaFhyakZHa2c&usp=sharing


Jag använde bara dina procentsatser och aldrig antal..
 

AndyK

Cartier
Ber om ursäkt om jag trampar på några tår nu.

Men är det bara jag som inte tycker att Rolex gör speciellt snygga klockor? :oops: Enstaka Perpetual, Daytona och Milgauss kan jag tycka är helt OK, men inget jag trånar efter. Tycker att många av dem ser antingen klumpiga eller lite vulgära ut. :?

Nu lär jag väl få halva KS efter mig, med 250 piskrapp som straff. Men jag står upp för yttrandrefriheten. ;)
 

_jonte

Patek
Finns nog flera anledningar och kombinationer. Tror många går direkt på en sport-Rolex innan de vet riktigt vad de vill ha. Sen kanske de flippar den för en annan modell, en vintage, eller nåt helt annat. Bra andrahandsvärde så det är ju lätt och bekvämt att flippa på. Det finns många, många Rolex där ute och det är få som har råd att ha 10 st samtidigt, varför man ofta får flippa för att få nytt. Billigare märken, Seiko etc, kan ju de flesta samla på sig utan nån större ekonomisk påfrestan. Att det finns många WTB är väl mycket för att de ofta ger resultat; de finns så många Rolex av många modeller där ute att det nog är lätt att få napp vilken modell man än letar efter så länge den är hyfsat vanlig.
 

max

Dancing Queen
AndyK skrev:
Ber om ursäkt om jag trampar på några tår nu.

Men är det bara jag som inte tycker att Rolex gör speciellt snygga klockor? :oops: Enstaka Perpetual, Daytona och Milgauss kan jag tycka är helt OK, men inget jag trånar efter. Tycker att många av dem ser antingen klumpiga eller lite vulgära ut. :?

Nu lär jag väl få halva KS efter mig, med 250 piskrapp som straff. Men jag står upp för yttrandrefriheten. ;)
Tror ingen tar illa upp, jag (och troligen många många andra) var precis lika dan i början av mitt klockintresse och talade vitt och brett både om att de var fula, tråkiga och att jag aldrig skulle ha en... nu sitter jag här med skägget i brevlådan. Färden från att tag heuer verkar vara en fin klocka till rolex är en rolig och omtumlande resa, det är bara att dyka ner i klockträsket och börja färden!
Man mognar liksom in i många modeller, man ser den inre skönheten, tidlösheten och dess elegans.

Vi har varit med om så många nya som på ett år gått från din ståndpunkt till att äga 2-3 rolexar, att vi börjar bli vana :D
 

AndyK

Cartier
max skrev:
Tror ingen tar illa upp, jag (och troligen många många andra) var precis lika dan i början av mitt klockintresse och talade vitt och brett både om att de var fula, tråkiga och att jag aldrig skulle ha en... nu sitter jag här med skägget i brevlådan. Färden från att tag heuer verkar vara en fin klocka till rolex är en rolig och omtumlande resa, det är bara att dyka ner i klockträsket och börja färden!
Man mognar liksom in i många modeller, man ser den inre skönheten, tidlösheten och dess elegans.

Vi har varit med om så många nya som på ett år gått från din ståndpunkt till att äga 2-3 rolexar, att vi börjar bli vana :D

Låter oroande ;)

Jag gillar att hitta lite udda kvalitetsgrejer som inte så många andra känner till. Rolex är för välkänt för mig... :)

Dock kan jag förstå att det är kvalitetsur, inget snack om det. Utseendet är bara inte min kopp te (än?).
 

max

Dancing Queen
AndyK skrev:
Låter oroande ;)

Jag gillar att hitta lite udda kvalitetsgrejer som inte så många andra känner till. Rolex är för välkänt för mig... :)

Dock kan jag förstå att det är kvalitetsur, inget snack om det. Utseendet är bara inte min kopp te (än?).
hehehe det finns massa roliga udda-märken, bara att botanisera och prova dig fram. Rolex är såklart långt ifrån de enda som gör bra klockor, säger bara att det är ganska vanligt att man vänjer sig vid dem först efter ett tags klocknördande.
Välkommen till forumet btw!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
AndyK skrev:
Ber om ursäkt om jag trampar på några tår nu.

Men är det bara jag som inte tycker att Rolex gör speciellt snygga klockor? :oops: Enstaka Perpetual, Daytona och Milgauss kan jag tycka är helt OK, men inget jag trånar efter. Tycker att många av dem ser antingen klumpiga eller lite vulgära ut. :?

Nu lär jag väl få halva KS efter mig, med 250 piskrapp som straff. Men jag står upp för yttrandrefriheten. ;)

+1

Jag har verkligen försökt.
Ägt två Rolex, sålt dom relativt snabbt. Rolex står för mkt för mainstream, bra klockor men såååå sömniga.

Tänkte köpte en ExpII förra veckan, men tog som tur är förnuftet till fånga och köpte en AP istället :)
 

AndyK

Cartier
masterkiller skrev:
Kan vi få se några smakprov?

Är tyvärr helt ny i klocksvängen, så jag har inga exempel här.

Kanske även ska förtydliga lite. Inte kvalitet till vilket pris som helst. Det ska vara mycket kvalitet för pengarna.
Jag gillar att hitta alternativ till det som är "bäst", men som är lite mer prisvärt.
 
Topp