• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vanligt att folk köper klockor på avbetalning?

Olika skolor, vissa gillar det, andra inte... ingen skugga faller på dom som gör det men själv köper jag aldrig lyxkonsumtion på avbetalning...även om klockor nog är bland det bättre då dom iallafall har ett andrahandsvärde, destå värre dom som drar till typ Thailand på avbetalning...
 

Isodor

Audemars
Sålänge man slipper ränta så är det väl ok i teorin ekonomisk men men, det vore ju intressant att veta om det är vanligt?
 

jandan

Panerai
Skulle aldrig köpa onödig:) klocka eller annan lyxpryl på avbetalning, lika lite skulle
jag få för mig att köpa en resa på avbetalning som många gör.
Tänk själv att resa iväg, och när du kommer hem behöva betala den att antal månader...
Men alla gör som dom själva vill, bara man trivs med sitt eget val man gjort!
 

Robin

Omega
Avbetalning utan ränta är en god affär men ganska så sällan.
I övrigt så bör nog lyxkonsumtion handlas med likvida medel.

Å andra sidan är det nog vanligt med folk som rullar i en bil för 10k och en klocka för 100k.
Är det intresse eller viljan att synas som styr?
 

fredtiger

Cartier
Skulle aldrig göra det personligen. Å andra sidan har jag ett huslån som inte är helt avbetalt, vilket alltså innebär att jag ägnar mig åt "lyxkonsumtion" trots att jag är skuldsatt... Resonemanget låter kanske lite bajsnödigt men så här; tänkte just i dagarna pynta i 63 000kr i amortering på mitt huslån. Om jag istället låter bli att amortera de pengarna och istället köper en klocka, är den då köpt på kredit eller "kontant"?

Att använda kreditkort är såklart en annan femma, men tycker frågeställningen är intressant.
 

Ajax

Omega
Får man en bra deal eller hittar ett klipp som man inte riktigt har pengar till så ser jag inga problem med att ta den på avbetalning :)
 

tim.stockholm

Cartier
2-Faktor
Skulle aldrig göra det personligen. Å andra sidan har jag ett huslån som inte är helt avbetalt, vilket alltså innebär att jag ägnar mig åt "lyxkonsumtion" trots att jag är skuldsatt... Resonemanget låter kanske lite bajsnödigt men så här; tänkte just i dagarna pynta i 63 000kr i amortering på mitt huslån. Om jag istället låter bli att amortera de pengarna och istället köper en klocka, är den då köpt på kredit eller "kontant"?

Att använda kreditkort är såklart en annan femma, men tycker frågeställningen är intressant.

Emm jävligt intressant resonemang. Jag har också "kontantat" klockor (med gott samvete) men när du slänger ut en sån frågeställning så undrar man ju... vad fan har jag gjort??!
 

Landshark

Cartier
Uppväxt med skolan att aldrig köpa något du inte kan betala med pengar du redan har samt att du har pengar kvar om något oväntat skulle inträffa. Gäller inte fastigheter & ev transportmedel.

Just det. Men om man har undantag för fast egendom och transportmedel, kan man väl likaväl slänga till ett undantag för "tidmätare". Som nämnts otaliga gånger i diverse trådar, har de för det mesta ett hyffsat bestående värde. :)

Kläder, mat, semester, sprit, cigg och knark spelar i en helt annan liga. Där cash:ar man helst.... :confused:
 

POO

Panerai
Är man inte en lyxfällankandidat är det väl egentligen inga konstigheter. En Rolex på avbetalning är förmodligen ekonomiskt bättre än en dito Volvo.
 

tomten

Breitling
Jag tror och hoppas innerligt att innehavare av klockor i det prissegment som oftast talas om här betalas med likvida medel. Jag har aldrig hört avbetalning nämnas som ett alternativ när jag klämt klockor.
 
Topp