• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vanligt fenomen? (Breitling)

Asplund

Patek
2-Faktor
tjipp

Vad är detta man ser runt boettlocket? Ser ofta detta fenomen på just Breitling, klockan på bilden är t.ex. endast 10 år gammal..

Rost? Smuts kan det väl inte vara då klockorna ofta är nypolerade dvs. då borde de vara tvättade innan och efter polering?

4311833h_xxl.jpg
 

Mauritz

Rolex
Någon typ av poler-vax samt dåligt tvättat skulle jag säga.
Rost känns uteslutet då det är en rostfri klocka :)
 
Någon typ av poler-vax samt dåligt tvättat skulle jag säga.
Rost känns uteslutet då det är en rostfri klocka :)

BESSERWISSER VARNING!!

Nu säger jag inte att det är rost på klockan ovan men rostfritt kan faktiskt tro det eller ej rosta.
Väljer man fel stålsort i fel miljö kan det innebära och det rostfria stålet rostar eller missfärgas.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
BESSERWISSER VARNING!!

Nu säger jag inte att det är rost på klockan ovan men rostfritt kan faktiskt tro det eller ej rosta.
Väljer man fel stålsort i fel miljö kan det innebära och det rostfria stålet rostar eller missfärgas.

Därav jag skrev om Breitling specifikt. Delvis om deras stållegering kanske krånglar..
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag har fått mycket svarta märken av min länk och den smuts som satt på länken såg ut så. Smuts+polervax kanske?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
BESSERWISSER VARNING!!

Nu säger jag inte att det är rost på klockan ovan men rostfritt kan faktiskt tro det eller ej rosta.
Väljer man fel stålsort i fel miljö kan det innebära och det rostfria stålet rostar eller missfärgas.
Var på besök i Skånemejeriers ostfabrik i Kristianstad för ett par år sedan. I den del där ostarna flöt runt i saltvatten satt endast rostfria skåp. Pga saltvattnet var alla skåpen väldigt rostangripna. Sen var det väl inte c5m men ändå.
Läs mer http://www.teknikhandboken.se/handb...underlag/krav-pa-fastdon/korrosionshardighet/

OnT: ingen aning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
10 års hudavlagringar? Skarpa kanter där det kan gömma sig och ett tjockt baklock gör att det får ligga skyddat?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
10 års hudavlagringar? Skarpa kanter där det kan gömma sig och ett tjockt baklock gör att det får ligga skyddat?

Men klockan är ju i nyskick så antar att den är nypolerad / putsad, borde inte det tagits bort ganska enkelt med en tandborste i samma veva? Låter märkligt att polera upp en klocka och lämna äckel kvar? Kanske bara är jag :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men klockan är ju i nyskick så antar att den är nypolerad / putsad, borde inte det tagits bort ganska enkelt med en tandborste i samma veva? Låter märkligt att polera upp en klocka och lämna äckel kvar? Kanske bara är jag :p
Tippar på att den är använd och därefter lätt avtorkad. Allt biologiskt material möglar ju. Eller Å är det som du säger silikonfett.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
100% smuts. Så där ser nästan alla beggade brattar ut som jag köper, mer eller mindre iallafall. Går bort med lite fuktig trasa (eller en dusch om man har trycktestat den). Min Yachting hade sån där smörja under hela vridringen. De flesta har vid länkfästen, mellan länkbitar och i hålor.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Smuts, mögel, gamla partiklar., hud, svett, porer, snor... Varför just brattar är drabbade så ofta vet jag ej. Kanske för att vi brattebärare är så smutsiga helt enkelt? ;)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Men klockan är ju i nyskick så antar att den är nypolerad / putsad, borde inte det tagits bort ganska enkelt med en tandborste i samma veva? Låter märkligt att polera upp en klocka och lämna äckel kvar? Kanske bara är jag :p
Just på den klockan är det skumt. Den ser så piff och uppfräschad ut i övrigt. Bakboetten är ju helt nypolerad. Riktigt slarvigt. Så svårt är det inte. Säger jag som just kollade mina närbilder på min Cockpit jag har till salu. Finns viss tendens till smuts mellan boett och länk ser jag. Damn! Skämskudde. Detta måste tvättas och fotas om när jag är hemma nästa gång. :)
 
Topp