• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vantage – ett bland många ”sub brands"

Ariste

Audemars
2-Faktor
Snubblade för några år sedan över en vacker kronograf när jag letade efter ”vintage chronograph” på bukten och av misstag skrev ”vantage...”. I listan över relativt enkla och trista ur så stack denna pärla ut, inte bara för att det är en kronograf utan för att jag tycker den är så otroligt vacker. Rund boett, luggarnas aggressiva vinkel, underbar tavla, knapparnas placering och utseende – allt stämmer för mig med denna kronograf. Väl överskeppad så behövdes en service och efter det har den tickat på fint och tjänat mig väl. Efter det har det blivit två till med svart tavla samt en med vit som för tillfället är hos urmakaren. Inuti tickar Valjoux 7733 utan modifieringar, robust och pålitlig men inget jag pillar med själv.

003.jpg


IMG_3219.jpg


IMG_3197.jpg


Historiken kring Vantage är inte helt olik andra subbrands. I mitten av 1950-talet investerade Hamilton massor av dollars I ett program med fokus på expansion och diversifiering. Detta resulterade bland annat i att företaget under en längre tid producerade klockor under tre olika varumärken – Hamilton, Vantage och Buren – i sex olika fabriker i USA och utomlands.

006.jpg


002.jpg


För att möta den växande efterfrågan av billiga klockor i USA så förvärvade Hamilton 1961 Standard Time Corporation, St Croix, Virgin Islands. Med den nya anläggningen äntrade företaget marknaden för budgetklockor med kvalitet (allt är relativt). Standard Time levererade urverk som monterades och marknadsfördes av Vantage Products som bildades 1962. Vantage breda utbud av prisvärda kvalitetsklockor såldes rikstäckande via nästan 9.000 butiker i USA. I utbudet fanns allt från enklare ur med boetter i guldpläterad skitmetall till ur med komplikationer huserade i stålboetter.

1966 var det dags igen, Hamilton förvärvade Buren Watch Company i Buren, Schweiz. Buren var då ett helt integrerat tillverkningsföretag och kompletterade Hamiltons monteringsverksamhet i Bienne på ett alldeles förträffligt sätt. Buren Watch Company är värd en egen tråd framöver.

001.jpg


hamiltonhako.jpg


IMG_3308.jpg


För ungefär ett år sedan hittade jag en Vantage min-stop och jag föll direkt för formen, skicket är ypperligt och varje gång jag bär den så får jag gåshud. Oerhört praktiskt att klocka koktiden på pastan och andra nödvändigheter. Inuti tickar ett Durowe 471-4 och jag hoppas aldrig behöva leta delar till det då jag misstänker att lagren inte svämmar över med delar till den kalibern.

Har visat mitt senaste nytillskott i Vantage-klubben i en annan tråd, lite mer chocolate-dial över denna:

IMG_6054.jpg


IMG_6051.jpg


Det var allt jag har att berätta om detta märke, hoppas det var till nöje!

000.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Re: Vantage – ett bland många ”sub brands"

Dom där var riktigt balla! De gör sig ju absolut bäst på hålade racingband.
Intressant läsning dessutom.
Kvalitetspost!
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Re: Vantage – ett bland många ”sub brands"

Verkligen snygg.

Bolognese02.jpg


Mycket lik min Zodiac som jag bytte till mig på TTT och sålde vidare till Danmark i våras.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Vantage – ett bland många ”sub brands

easy rider skrev:
Dom där var riktigt balla! De gör sig ju absolut bäst på hålade racingband.
Intressant läsning dessutom. Kvalitetspost!
Tackar, de gör sig bäst på racing och nu ska jag kolla på Singulars bruna till det senaste tillskottet.
JoberMan skrev:
Verkligen snygg. Mycket lik min Zodiac som jag bytte till mig på TTT och sålde vidare till Danmark i våras.
Den minns jag, var duktigt sugen på den när du annonserade på TTT men var inte tillräckligt snabb. En förlust för Sverige helt klart.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt fina Ariste! :)

Tänk om "någon" kunde göra en sammanställning med ett rejält släktträd över 60/70-talets brands/subbrands....

Eller va fan...när sätter vi igång? :mrgreen:
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Riktigt fina Ariste! :)

Tänk om "någon" kunde göra en sammanställning med ett rejält släktträd över 60/70-talets brands/subbrands....

Eller va fan...när sätter vi igång? :mrgreen:
Intressant, Denke...kul projekt och jag är gärna med men har noll idéer om upplägget nu...:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Speciellt välkommen hem efter senaste leveransen från urmakaren är den här vittavlade Vantagen, köpte ett vrak för mer än ett år sedan och fick tag i en donator i somras. Nu är den hemma, ett välkomnat tillskott bland de svarta:

IMG_1571_zps1d59e8fd.jpg


Nu stryker jag ett streck över märket Vantage, jag är hemma, jag är fri! :)
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Re: Vantage – ett bland många ”sub brands"

Ariste skrev:
Speciellt välkommen hem efter senaste leveransen från urmakaren är den här vittavlade Vantagen, köpte ett vrak för mer än ett år sedan och fick tag i en donator i somras. Nu är den hemma, ett välkomnat tillskott bland de svarta:

IMG_1571_zps1d59e8fd.jpg


Nu stryker jag ett streck över märket Vantage, jag är hemma, jag är fri! :)
Snygg! Extra coolt med inverteringen av färgerna på tavla/register. Grattis
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Vantage – ett bland många ”sub brands

JoberMan skrev:
Ariste skrev:
Speciellt välkommen hem efter senaste leveransen från urmakaren är den här vittavlade Vantagen, köpte ett vrak för mer än ett år sedan och fick tag i en donator i somras. Nu är den hemma, ett välkomnat tillskott bland de svarta:
Nu stryker jag ett streck över märket Vantage, jag är hemma, jag är fri! :)
Snygg! Extra coolt med inverteringen av färgerna på tavla/register. Grattis
Tackar, tanken på att det finns en exakt inverterad variant av den vittavlade därute jagar mig. Timmarkeringarna på den vita är likt den svarta också ljusa, kanske finns det en variant med svarta timmarkeringar på vit tavla...:)...så nördig är jag!
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Re: Vantage – ett bland många ”sub brands"

Tack för en bra post! Letat runt efter lite info kring just detta märke efter att jag kommit över en själv för nåt åt sedan. Trivs riktigt bra med den och blir ju genast sugen på en kronograf också!
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1358846047.641850.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358846047.641850.jpg
    97.7 KB · Visningar: 369

Ariste

Audemars
2-Faktor
jabla skrev:
Min-stopen är ju en fantastiskt praktisk komplikation, konstigt att inte fler märken hakade på.
Praktisk OCH snygg, har sett en del andra märken som anammat min-stop-funktionen och kanske sitter det samma verk i alla. Senast gick det en Vasa på Kaplans....var väl några månader sedan men vill minnas att den var i fint skick....
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Besudlar givetvis även denna tråd med mitt nytillskott, den har inte hunnit få service än men har redan vunnit mitt hjärta. Trion är komplett, nu saknas bara lämpligt band till bruningen eller varför inte till alla tre, förslag!

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Ragge

Cartier
Tack, det var intressant. Och vilka snyggingar. Den svarta talar helt klart till mig på alla sätt och kanske är en rimlig kronograf att sukta efter.
 
Topp