• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Var det nån som sa Sinn 757? Jajamän!

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har väl egentligen varit intresserad av klockor ända sedan mitt första sommarjobb och min första lön, som gick till en guldfärgad Seiko Flightmaster. Detta torde ha varit 1991. Hade gått och trånat rätt länge efter denna och varit och tittat och längtat. När jag till slut kunde köpa den, för någonstans mellan 3000 och 4000 SEK om jag minns rätt, så kändes det verkligen fantastiskt. Ända tills jag visade upp den för farsans kompis som bara konstaterade "vad är det där för taikonklocka" (minns att det var tidigt 90-tal). Ridå... Själv hade han en Speedmaster månklocka, som jag för övrigt tyckte såg ut som skit... Ung och oerfaren var man kort och gott.

Åren gick och flera klockor passerade, bl a en Citizen Aqualand. Lite annat också men inget som gör att man höjer på ögonbrynen.
Men någon automatisk klocka tog det lång tid innan det blev. Trodde helt enkelt att allt automatiskt var förenat med astronomiska siffror. Så förhöll det sig ända fram tills jag insåg att det faktiskt finns en begagnatmarknad, och inte minst att det finns forum där likasinnade kan köpa och sälja av varandra. :)
Men innan jag kommit så långt, såg jag att det finns ett märke som heter Sinn, som såg ut att göra jäkligt fräna klockor. Dessutom inte överjävligt dyra. Så då väcktes intresset för det tyska märket.

Så på den vägen är det. Har hittills kunnat konstatera att jag gillar Seiko mycket. Lots of value for money. Har även lite annat i lådan; en IWC, en Longines och en Marathon. Men Sinn är ett märke som ständigt kommer upp i sökfältet på såväl Ebay som Watchrecon när plattan är i knät. Det är nåt visst med det helt enkelt.

Nog med bakgrund. Nu till det intressanta.

Såg häromdagen en Sinn 757 på Ebay som såldes i Tyskland. Kollade med säljaren om denne kunde tänka sig att sälja till Sverige trots att det inte gick att buda med en svensk adress. Det kunde han absolut. Så i den rätta sekunden la jag in ett sniperbud som träffade och gick hem! Vips var man ägare av en Sinn! Alltid lika spännande att köpa av en privat säljare som man inte vet ett skvatt om. Men även denna gång gick det vägen, tack och lov. Dessutom skickade denna gentleman med en överraskning på helt eget initiativ. Årets inbundna Sinnkatalog, med årets prislista och allt! Vilken härlig bonus! Och så läsvärd!

Vad var det då som kom hem? Jo en fullsetare, med allt som var med då den hämtades ut av föregående ägare som ny; kvitto, papper, cert, verktyg, låsvätska, ja rubb och stubb helt enkelt.

Klockan då, vad är värt att veta om den?

Sinn 757 "Der Duochronograph mit unverlierbaren Drehring".

Mått: 43mm diametralt och 15mm hög. 22mm länk.
Hjärtat utgörs av det välkända 7750-verket. Ingen närmare presentation behövs väl tror jag.
Glaset är av safirtyp med antireflex på bägge sidor.
Utsidan är TEGIMENT-behandlad (kommer från latinets tegimentum) enligt Sinns recept, vilket gör den särskilt reptålig. En teknik som kom till systermodellen 756 först, och introducerades 2003. Den går ut på att ytan härdas och därigenom utgör ett skyddande hölje. Min klocka är drygt två år gammal, men bär endast ringa spår av användning trots sin ålder.
Ar-torrhållningsteknik (att betrakta som direktöversatt...) vilket konkret innebär att man har manipulerat åldringsprocessen inne i klockan, dvs lyckats göra den avsevärt mycket långsammare än i normalfallet, utan denna innovation. Även i vattentäta klockor tränger fukt in i klockan vilket gör att oljorna åldras. Tekniken introducerades på marknaden 1995 och bygger på tre hörnstenar: en "Trockenkapsel", EDR-tätningar och skyddsgas. Detta tillsammans gör att miljön inne i klockan i det närmaste är att betrakta som helt torr. Detta gör att kyla inte påverkar klockan nämnvärt (vilket annars bidrar till mikrokondensering), funktionssäkerheten höjs och tidsavvikelsen ges bästa möjliga förutsättningar att hållas konstant över tiden.
"Torrhetskapseln" utgörs av kopparsulfat vilken absorberar fukten inne i klockan. När den är helt torr är den nästan vit, vilket man kan se på utsidan av klockan (se bild 6 nedan). Varefter fukt tas upp ändrar den kulör till mörkt blå, och har då tagit upp så mycket fukt att den är mättad och behöver ersättas med en ny.
Extrem DiffusionsReduzierend-tätningarna är speciellt utvecklade för att hålla atmosfärsluft utanför klockan och skyddsgas inne i klockan separerade. Tekniken gör att inträngning av atmosfärsluft inne i uret reduceras med 75% jämfört med vanliga nitriltätningar.
Magnetfältsskydd. Det finns historier här på forumet som berättar om klockor som plötsligt börjat gå helt bananas. Har blivit magnetiserade har det visat sig. För att motverka detta har Sinn naturligtvis utvecklat en teknik som hanterar detta problem. Tekniken bygger på att urverket ligger inkapslat mellan urtavlan, verkhållare och en mellanbotten, som alla är gjord i ett material som inte förblir magnetiserat efter att ha utsatts för magnetism. Den är i o m detta "godkänd" för magnetism upp till 1000 Gauss. Detta kan man se på urtavlan i den lilla symbolen som utgörs av ett streck med två halvcirklar kring. Notera att det inte är vare sig är orange och blixtformad, eller svart-gul-getingfärgad. Less is more. ;)
Temperaturokänslighet. Klockan är godkänd för temperaturintervallet -45 till +80 grader C. När klockan sitter direkt mot huden anpassar den sig efter hudens temperatur. Det leder till att den ligger någonstans kring 30 grader C. Sitter den utanpå en tröja eller liknande anpassar den sig till omgivningstemperaturen istället. I riktigt kalla klimat kommer de flesta klockor stanna någonstans kring -30 grader C. Men inte en Sinn. Den kommer att fortsätta gå långt under -45 grader C. Coolt. Förvisso med en rätt stor gångavvikelse, den kommer att tappa fart, men den går ändå. För att försäkra sig om att alla klockor verkligen klarar av dessa temperaturer testas varje exemplar inom spannet -45 till +80 grader. För att lyckas med detta nyttjar Sinn sina egna oljor, och har hårda krav på toleranser på urverksdelarna.
Oförlorbar flygarvridring. Vanliga vridringar kan teoretiskt trilla av eller brytas loss om de får en smäll. Men inte en Sinn-vridring. Den är säkrad med skruvar för att minimera risken för förlust. Inlägget av aluminium är mattsvart i vridringen, vilken kan vridas åt bägge håll i distinkta lägen, ett för varje sekund. Känslan är som man förväntar sig av tysk precision.
Vattentät till 200 m, utan att för den skull ha skruvade knappar, men väl krona. Kronan är för övrigt mycket lättmanövrerad då den släpper uppdraget när den trycks in och ska gängas fast. Detta minimerar risken för felgängning då det mycket tydligt känns hur gängan tar, vilket annars kan vara svårt när uppvridningen bromsar rörelsen hos kronan.
Undertryckssäker. Sjunker trycket på utsidan om uret, dvs det blir övertryck inne i klockan, finns det risk att glaset säger upp sig. Men inte på en flygar-Sinn, eftersom den är testad ända ner till 0,2 bar, vilket motsvarar en höjd av ca 12.000 m.

Puh. Med allt detta skrivet tror jag att jag förtjänat en paketöppning nu.

Därför; några bilder på mitt nyförvärv. Fy fasiken vad bra den känns!

IMG_7672.JPG
IMG_7678.JPG
IMG_7679.JPG
IMG_7682.JPG
IMG_7683.JPG
IMG_7686.JPG
IMG_7688.JPG
IMG_7689.JPG

IMG_7698.JPG

Knivigt med bildtexterna, men bild 4 avslöjar antimagnetismsymbolen.
Bild 6 visar "torrhetskapseln".
Bild 7 visar lösningen som Sinn valt för att se till att vridringen överlever ett världskrig.
Bild 8 visar Sinn sinne för detaljer. Det medföljande verktyget är värt en bild för sig själv, men det blev det ingen denna gång.
Bild 9 visar en nöjd ägares riktning i livet.

Over and out. :)
 

demondave

Rolex
Fy tusan så snygg! Slår man upp over engineered kommer man till en bild av en Sinn :)

Bara UX-ägare, men det kommer bli fler Sinn i framtiden. Ett ruskigt underskattat märke utanför den mycket entusiastiska skaran anhängare.



Edit: Appropå genomarbetat, det var jävlarimejjen verkshöjd på den öppningen, stor tumme upp! Läste faktiskt texten också ;)
 

Hubbatix

Cartier
Jag är jäkligt glad att jag tog mig tid från fotbollen på teven för att läsa texten också, riktigt bra skrivet! Du sätter fingret på exakt vad det är som gör Sinn till ett av marknadens coolaste märken. Jag har bara en U1:a än så länge, riktigt nöjd med den, men det finns många modeller i deras lineup som jag är duktigt sugen på. Ovanstående modell har jag kikat på flertalet gånger, gillar cleana kronografer med hår på bröstet!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för de värmande orden, roligt att texten uppskattas, och att den givit er som läsare ett utbyte!

All fakta har tagits från Sinns katalog. Maken till informativ "broschyr", det känns ytterst ovärdigt att kalla den det, har jag aldrig sett. Men det är ju säljlitteratur och mitt intresse, som tekniker med stort mekanikintresse, för detta märke stärktes ännu mer under tiden jag läste på om klockan. Smart drag av Sinn. Finns mycket mer att njuta av i Sinns produktflora än vad som ryms i 757:an, det är bara att konstatera. Som demondave skriver, märket kanske ger epitetet over engineered en betydelse. Alltså, smaka på det; ingenjörerna har verkligen gjort allt för att eliminera de risker som finns för produkten när den brukas så som det är tänkt. På riktigt. Åtminstone för mig är bara det en anledning att skaffa en. Ska det va' nåt så ska det va' nåt ordentligt. Annars kan det va'.
"Smolket" i bägaren blir så klart som så många med detta intresse känner väl till. Den hinner inte mer än landa innan man börjar fundera över hur denna kompletteras på bästa sätt. Sinn har så mycket fränt som tilltalar mig, att sökbegreppet även framgent lär vara vanligt förekommande under klocksurfandet. Nöjd kan jag dock konstatera att gårdagens lilla uppsats väckte faktiskt mitt eget intresse ännu mer för den klocka som just införskaffats. Att det var teknisk höjd inom märket visste jag, men den tekniska väg de har arbetat fram under sin relativt korta tid som firma (bildades 1961) tycket jag är enastående.

Det känns kort och gott riktigt bra helt enkelt. Får jag säga det själv så tycker jag bilderna blev schyssta. Den är ju för jäkla snygg!

Ska se om jag inte kan bjuda på ytterligare någon bild.
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Bra val.
Har själv Omega, Rolex mm, men mina 2st Sinn får mest handledstid.
När jag såg att det var en Sinn paketöppningstråd så var jag tvungen att bänka Rolexen från handleden och ta på mig en Sinn 144 innan jag öppnade tråden, haha man är bra störd.
Grattis! (tror för övrigt att detta är första gången jag skriver grattis på KS, så det måste betyda att din var något extra)
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Har haft en sådan. En riktig stridsvagn - blev lite för hög och kombinerat med vikten fick jag den aldrig att passa samtidigt som jag störde mig lite på avsaknaden av sekundvisare... Kvaliteten och tydligheten är dock oslagbar! Har själv en 857 Lufthansa testaf UTC nu. Lite kul med Sinn - de är otroligt bra i kundmötet. På halvnördigt sätt mailade jag och frågade om 857 LH VERKLIGEN används av LH's piloter (är allergisk mot pilotmarketing som inte håller). Fick ett långt svar från den som tog fram klockan där han utförligt kunde visa på statistik/uppgifter om att en stor del av de 777 klockorna mycket riktigt gått till flightdeck. Ett trevligt företag.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Den lilla tuben är ett verktyg. Ena änden en skruvmejsel, andra änden en band-bytar-spets. Se bild nedan.

Värt att nämna, vilket jag inte gjorde igår, är skruvarna av insextyp. Stabilt och robust. Inget trams helt enkelt. Klockan kommer levererad med en liten flaska medelhård gängsäkring och två insexnycklar. Mycket genomtänkt känns det.

Notera spännets slitage. Det som vanligen blir repor och hairlines blir istället matta skavmärken. Hairlines tycks inte uppstå alls. Den på spännet ingraverade texten är lätt gradad så att den inte till det minsta kan vara vass. Vet inte hur det är utan Tegiment-processen, men månne är det ett resultat av den. Symbolen som syns under firmanamnet avslöjar att klockan är just Tegimentbehandlad. Om någon har missat det tidigare. Färgen på den är rätt avslöjande redan från början kan man tycka.

Den har fått lite skyddande skumgummi under sin hållare i Modalowindern. Misstänker att den IWC3713 den bor granne med, inte har mycket att sätta emot om den bestämmer sig för att ta en tugga av den...

Skickar med en bonus wrist shot.


IMG_7701.JPG
IMG_7702.JPG
IMG_7704.JPG
IMG_7707.JPG
IMG_7709.JPG
IMG_7693.JPG
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Stort grattis till en fin klocka! Mycket välskriven och informativ paketöppning, tackar för det! Känslan för sinn stärks ytterligare av sådana här inlägg.
:sinn:
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag har sagt det förr och det är värt att upprepa: Sinn är banne mig den enda riktiga "toolwatch"-tillverkaren som finns kvar. Resten är ju bara accessoarer...

Och detta säger jag, med en Rolex Explorer på handleden. (Men det är tålig accessoar) :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Häftigt med bra bemötande! Det stärker intresset och lojaliteten ytterligare.

Apropå avsaknaden av sekundvisare. Jag var också lite skeptisk till en början, men jag tycker att det invaggar en i ett lugn jag inte har med någon annan klocka. Inget som rör sig hastigt och som man gärna följer med blicken, utan bara en stilla harmoni. Dessutom är det sådan precision i visare och tavla att det är rätt enkelt att avgöra ungefär hur många sekunder mellan hela minuter klockan faktiskt är.
Baksidan är väl kommentarer man kan få av t ex kollegor som utbrister när de får den i sin hand: Men den står ju still!? :dead:
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tack för en föredömligt författad paketöppning och grattis till en grym klocka! Härligt också med en bra beskrivning av vad det är som gör Sinn speciella, känns verkligen som att jag förstår vad intresset för märket handlar om bättre nu.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för alla värmande ord! Roligt med ett gemensamt intresse!

Fick till och med sambon att läsa tråden, det muttrades om osocial någonting igår... Någon satt vid datorn, övriga i soffan med Mello och alpint. Även hon fann den dock rolig att ta del av, och det till stor del tack vare era kommentarer!
Sedan kom frågan, vad kostar den där egentligen? Den ligger på 2300 Euro idag. Då ny förvisso. Tur att inte älgar kan flyga. Annars hade hon kunnat svälja en hel, med det vidöppna gapet.. :woot:

Tror det är på plats med :sinn: vid det här laget.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Apropå avsaknaden av sekundvisare. Jag var också lite skeptisk till en början, men jag tycker att det invaggar en i ett lugn jag inte har med någon annan klocka. Inget som rör sig hastigt och som man gärna följer med blicken, utan bara en stilla harmoni.

Det där var ungefär min känsla när jag hade en JLC Reverso Classique. Det fanns ett otroligt härligt, kaxigt lugn i att inte ha en sekundvisare. Min nuvarande Reverso GT har ju sekundvisare och den är jag inte helt glad över ibland...

/Henrik
 
Topp