• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Var får jag tag på dessa 20' och 30' tals "kuddformade" ur?

Som rubriken lyder.
Var får jag tag på dessa små sköningar
VC_American_1921_front.jpg
?
Och är det någon Som vet om de tillverkades i någon form av "jumbo"modell ÖVER 32-33mm?

Och ni som råkar äga något (@Aurum ?) Vad fick du betala?

Jag är lite intresserad av att skaffa mig en RIKTIG vintage klocka på 100år eller däromkring, i shysst skick.

Och jag är medveten om att förarklockan för höger handled från Vacheron mer eller mindre är både ovärderlig och totalt omöjligt att få tag på ☝️. Men den är med iaf, som ett exempel

Hjälp mig jag vill ha en. Dessa har satt sig på hjärnan åt mig.
Vacheron_Constantin_Vintage_American_1000.jpg
Picture 3700.jpg
79e7b288a7d5d7da79c4cb004441a16b.jpg
unnamed.jpg
dd582a80b3ee116d2f35f5467f86eacc.jpg

Finns rätt många på EBay, tradera och andra auktionssidor. Sök på cushion case eller typ 1920’s.

De flesta brukar ligga runt 30mm och nedåt, kan inte minnas att jag sett någon jumbo modell men det finns säkert.

Av mindre känt märke kan du hitta ett fint exemplar för nån tusenlapp, kändare märken som Omega, Longines osv 5-10k kanske för en fin.

De vanligaste är väl att de har boett i silver och porslinstavla vilket brukar klara sig från patina rätt bra mtp ålder!

Finns rätt många på EBay, tradera och andra auktionssidor. Sök på cushion case eller typ 1920’s.

De flesta brukar ligga runt 30mm och nedåt, kan inte minnas att jag sett någon jumbo modell men det finns säkert.

Av mindre känt märke kan du hitta ett fint exemplar för nån tusenlapp, kändare märken som Omega, Longines osv 5-10k kanske för en fin.

De vanligaste är väl att de har boett i silver och porslinstavla vilket brukar klara sig från patina rätt bra mtp ålder!
Ok tack så mycket.

(Jag ska googla, men jag passar på att fråga för du vet kanske, och då slipper jag;) )
En Rolex i guld, eller typ VC "driving" klocka (men den som gjordes efywr de allra första, som är gjorda för att ha på den vänstra handleden. Eller patek kanske? Har du nån aning om dessa gamla "cushion case"(?)
Är dyra eller billiga (relativt jag vet) sett till andra modeller tillverkade innan, säg 1950?

Tack för ditt svar förresten

Ok tack så mycket.

(Jag ska googla, men jag passar på att fråga för du vet kanske, och då slipper jag;) )
En Rolex i guld, eller typ VC "driving" klocka (men den som gjordes efywr de allra första, som är gjorda för att ha på den vänstra handleden. Eller patek kanske? Har du nån aning om dessa gamla "cushion case"(?)
Är dyra eller billiga (relativt jag vet) sett till andra modeller tillverkade innan, säg 1950?

Tack för ditt svar förresten
Igen koll tyvärr men VC/Patek i guld i bra skick är nog dyr. Men inte lika dyr som senare populärare modeller.

Rolex var väl inte av samma kvalite då och de är nog billigare.

Vill du ha något fint hade jag tittat på Longines eller IWC i guld, nu gissar jag bara men de kanske kostar runt 15k och då får du hög kvalite!

Igen koll tyvärr men VC/Patek i guld i bra skick är nog dyr. Men inte lika dyr som senare populärare modeller.

Rolex var väl inte av samma kvalite då och de är nog billigare.

Vill du ha något fint hade jag tittat på Longines eller IWC i guld, nu gissar jag bara men de kanske kostar runt 15k och då får du hög kvalite!
Ok tack för tipsen!

Kul om man kan hitta på nån del inom klockintresset som man faktiskt har råd att ägna sig åt i längden. Visst, man kan byta en klocka mot en annan och skjuta till den ev mellanskillnaden, men det är svårt att, som icke advokat, läkare, langare etc, (alltså vanlig knegare) ha råd att lägga pengar på 5,6 eller 10 olika Rolex, patek, omega mfl. Hur man än vrider sig så är det ändå flera hundra man har investerade där då, uppbundet. Och som sagt det blir väldigt dyrt om man ska försöka täcka "alla" typer av situation.
Tex dressklocka, sportklocka, vardagsklocka mm mm.

Då kanske man kan klara sig med en eller ett par olika tripplar? Dressklocka, dykare/beater/kronograf och nånting däremellan.
Sen kan man kanske lägga pengarna på vintage, så man kan UTÖVA intresset också,inte bara sitta och spara pengar i 5 år för att kunna göra nästa inköp, hehe.

Ska kika upp Longines och IWC.
Som sagt, tack för tipsen!

Ok tack för tipsen!

Kul om man kan hitta på nån del inom klockintresset som man faktiskt har råd att ägna sig åt i längden. Visst, man kan byta en klocka mot en annan och skjuta till den ev mellanskillnaden, men det är svårt att, som icke advokat, läkare, langare etc, (alltså vanlig knegare) ha råd att lägga pengar på 5,6 eller 10 olika Rolex, patek, omega mfl. Hur man än vrider sig så är det ändå flera hundra man har investerade där då, uppbundet. Och som sagt det blir väldigt dyrt om man ska försöka täcka "alla" typer av situation.
Tex dressklocka, sportklocka, vardagsklocka mm mm.

Då kanske man kan klara sig med en eller ett par olika tripplar? Dressklocka, dykare/beater/kronograf och nånting däremellan.
Sen kan man kanske lägga pengarna på vintage, så man kan UTÖVA intresset också,inte bara sitta och spara pengar i 5 år för att kunna göra nästa inköp, hehe.

Ska kika upp Longines och IWC.
Som sagt, tack för tipsen!
Jag kör endast vintageklockor, har ett hundratal och kanske omkring 20-25 som jag faktiskt bär (övriga är renoveringsobjekt) och har över ca 4 år lagt totalt kanske hälften av vad Rolex billigaste modell går för ny. Och då äger jag dessutom en Rolex... Man behöver inte lägga några jättepengar för att ha en bra samling.
Min rekommendation när det kommer till klockan i fråga är att kolla tradera. Brukar dyka upp liknande nonameklockor på omkring 30mm i silver för hundralappar, så det är nog ett rätt säkert sätt att börja med. Stilen kallas ibland trench watch, eftersom klockor av den här typen var vanliga under första världskriget och bars av soldaterna då, så det kan du också söka på.
Edit: Hittade denna med en snabbsökning på tradera. 32mm dessutom!
359962087_73a17e5f-ba76-46af-87db-1b5db644446d.jpg

https://www.tradera.com/item/341996...anisk-20-30-tal-sveriges-urmakares-aktiebolag
Edit 2: Och en till, lite dyrare men köp nu iallafall. 31mm. Har en Omega från sent 30-tal i liknande stil.
200791803_d1ffe9ba-b7dd-4937-ab8d-94280b0841a0.jpg

https://www.tradera.com/item/341996/224197216/1-record-watch-company-genève-vintage-silver-1920-tal-v9887

Senast ändrad:
Jag håller med om att de är fina. Du fick bra tips här ovan med sökord. Många av dessa ur har relativt tunna boetter med nätta, lödda wire lugs. Det gör dem ju lite ömtåliga. Det finns även tjockare varianter i ”cushion case”-utförande med riktiga bandhorn, även kronografer, men de brukar vara dyrare.

Cyma och Fontain är relativt billiga märken du kan söka på.

Jag kör endast vintageklockor, har ett hundratal och kanske omkring 20-25 som jag faktiskt bär (övriga är renoveringsobjekt) och har över ca 4 år lagt totalt kanske hälften av vad Rolex billigaste modell går för ny. Och då äger jag dessutom en Rolex... Man behöver inte lägga några jättepengar för att ha en bra samling.
Min rekommendation när det kommer till klockan i fråga är att kolla tradera. Brukar dyka upp liknande nonameklockor på omkring 30mm i silver för hundralappar, så det är nog ett rätt säkert sätt att börja med. Stilen kallas ibland trench watch, eftersom klockor av den här typen var vanliga under första världskriget och bars av soldaterna då, så det kan du också söka på.
Edit: Hittade denna med en snabbsökning på tradera. 32mm dessutom!
359962087_73a17e5f-ba76-46af-87db-1b5db644446d.jpg

https://www.tradera.com/item/341996...anisk-20-30-tal-sveriges-urmakares-aktiebolag
Edit 2: Och en till, lite dyrare men köp nu iallafall. 31mm. Har en Omega från sent 30-tal i liknande stil.
200791803_d1ffe9ba-b7dd-4937-ab8d-94280b0841a0.jpg

https://www.tradera.com/item/341996/224197216/1-record-watch-company-genève-vintage-silver-1920-tal-v9887
Tack för alla tips!
Det kanske finns en fin Omega kvar här på KS. @JesperO vet bättre.
Hade själv span på den men det kom alltid något annat emellan.
https://klocksnack.se/threads/prisbumpad-omega-vintageklockor-1-kvar-–-connie-piepan-chronometer-f300hz-art-deco-30-tal-svart.121107/
Precis som den här jag tänker mig!

Och (av någon outgrundlig anledning?) Gärna ett av de lite kändare namnen somomega eller Rolex, Vacheron eller JLC.
Ä en om de inte håller wller tros få något speciellt värde framöver heller, så känns det av någon anledning "bättre" att köpa en feån ett bra märke, ävennom det mer eller mindre bara är boett som fortfarande är original
Intresset för hela vintagedelen är inte så utbrett än. Jag har mest tittat eftwr klockor kag själv velat ha och köpt de jag har kunnat köpa och ansett mig ha råd med. Har jag tröttnat eller de fått för lite handledstid så här jag sålt och köpt annat, skulle vara kul att samla lite

Och då låter ju detta som det absolut bästa (mest prisvärda) alternativet.
Då jag som vanlig knegare inte har råd att ha en stålpatek eller sportrolle för varje dag i veckan

Det kanske finns en fin Omega kvar här på KS. @JesperO vet bättre.
Hade själv span på den men det kom alltid något annat emellan.
https://klocksnack.se/threads/prisbumpad-omega-vintageklockor-1-kvar-–-connie-piepan-chronometer-f300hz-art-deco-30-tal-svart.121107/

jo den finns kvar - @trumpetera högg den men den hade lite issues med gången så jag kommer ta tillbaka den när vi får till en dejt och ev serva den.
Trevlig och charmig klocka men ganska liten.
Fick inte mycket handledstid hos mig.

jo den finns kvar - @trumpetera högg den men den hade lite issues med gången så jag kommer ta tillbaka den när vi får till en dejt och ev serva den.
Trevlig och charmig klocka men ganska liten.
Fick inte mycket handledstid hos mig.
För min del är små klockor är inga problem men om inte @trumpetera återtar den efter fix så får den gärna istället bli @Hela dagen runt tavlan. Jag har själv nu nästan en hoardervarning hängandes över mig efter de senaste veckornas klockfyndande.

Jag har två ur jag väntar på för tillfället. Så är lite rädd om slantarna nu.
Men finns den kvar när jag är klar så kikat jag gärna!
Jag har eg heller inget problem med små klockor, det är väl en vanesak antar jag.

Går ibland från 42.3 till 36, eller tvärt om, då kan det kännas märkligt några dagar dock.

Men annars är det väl mest en fråga om vad man bär på sig i övrigt (kläder, skor/kängor, smycken etc) kan jag tänka mig.

Jag har två ur jag väntar på för tillfället. Så är lite rädd om slantarna nu.
Men finns den kvar när jag är klar så kikat jag gärna!
Jag har eg heller inget problem med små klockor, det är väl en vanesak antar jag.

Går ibland från 42.3 till 36, eller tvärt om, då kan det kännas märkligt några dagar dock.

Men annars är det väl mest en fråga om vad man bär på sig i övrigt (kläder, skor/kängor, smycken etc) kan jag tänka mig.
Pengar ska ju, tyvärr, räcka till så mycket, utöver roliga klockor. Men här hittade jag faktiskt en till, som jag inte ska (får ;)) lägga bud på.
https://sikoauktioner.se/auktion/497787

Tillbaka
Topp