• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Var finns bästa / mest värda flygplats loungen

johpe

Silver
2-Faktor
Tänkar att vi är många som flyger en del så tänkte helt enkelt kolla var det är värt att gå på lounge?

Med mitt relativt begränsade testande i Europa så har jag typ kommit fram till att ingen av loungerna på Arlanda är värda besväret, så jäkla tråkiga och dåligt utbud av mat o dryck max 2- av 5.

Sitter just nu på Madrid-Barajas T4 lounge och den får väl godkänt, typ 3+ av 5 kanske, skaplig mat och helt OK utbud av dryck.

Bästa som jag provat hittills är nog faktiskt KLMs egna business lounge på Schiphol, ger den 4 av 5.

Själv kör jag med Priority Pass och ibland business biljett vid bra pris.

Fyll på med er egna tankar och rekommendationer om var det är värt att gå in o var det är bättre o skita i det.

Nu har jag inte varit ute och flugit dom senaste åren men när jag för ett antal år sedan kom hem från en vecka i Boston och fick vänta en 4-5 timmar på anslutningen hem var KLMs egna business lounge på Schiphol guld värd. Håller med, lätt den bästa jag varit på! :happyhappy:

Bästa som jag provat hittills är nog faktiskt KLMs egna business lounge på Schiphol, ger den 4 av 5.
Gillar loungen på AMS den var mitt andra hem innan pandemin, men upplever att cateringen stagnerat avsevärt. Har hört att nya AF på CDF terminal F ska vara bra. Gäller frågan bara Intra EU/Schengen? Och vilka allianser brukar du flyga med? Låter som att Flying Blue/Sky Team är det vanligaste?

Hur ser resemönstret ut och hur reser du nu? Är det för jobb eller privat? Kommer du resa ofta eller sporadiskt? Är miles viktigt eller är det endast tips på lounger du letar efter? Sedan beror det ju på vad man är ute efter i en lounge? I mitt fall är lounge ett onödigt ont som jag fördriver tid på mellan flighter och i bästa/värsta fall får i mig en bit mat på mellan flygen. 🤷🏻‍♂️

Personligen kan jag uppskatta Aurora loungen på T2 för dess lugn och ganska harmoniska miljö samtidigt som ex Clairins gratis massage och egna vilorum på AF's CDG kan vara riktigt härligt i vissa fall. Sky Team loungen på VCE är också rätt liten, men ganska lugn och harmonisk och man kan få sig ett bra glas prosecco på väg hem efter en lång arbetsvecka. Lufthansas Senator med Bier Garten på MUC är rätt skoj om man är på det humöret. 😉

Körde också priority pass länge som back up. Många tredjepartare är helt OK och det är en bra back up. Som sagt. oftast när jag letar lounge är det för att kunna smita in och få en lugn stund och lite mat innan nästa flight.

Generellt sett är det bästa sättet att få access är genom status/nivå inom de olika programmen. Tycker inte riktigt det är värt att betala EUR30-50 för access. Visst om jobbet betalar för biljett med access så OK. Men bäst är nog att skaffa sig guld status och sedan välja rutter över de flygplatser som man tycker har bäst lounger om det är just lounge man är ute efter. 😉

LOT Elite Lounge, som ligger i LOT Polonez loungen på WAW. Vilken kräver star alliance guld. Enda trevliga med den flygplatsen.
Lounge i loungen, inte för utsikten eller klimatet. Det är inga fönster, som en bunker, ganska taskig luft och den är liten.
Men bra drycker med alkohol och utan, massage samt annat ingår pre-covid och att maten inklusive snacks är bra. Free-flow Champagne och sprit med ålder utskrivet från Skottland. Alltid något.

Eventyr på CPH är den bästa loungen på CPH, den som är bättre är Mikkeller bar som inte är en lounge, men oftast, eller alltid, mer värd att hänga i om man prioriterar god dryck. Där kan man dock få ett Frequent flyer-kort med tillhörande rabatt om man frågar.

SAS lounger är oftast överfulla och svintråkiga. Men bättre än att hänga i terminalerna när det inte är rusning.

United Polaris lounge i USA ska vara svinbra, inte besökt men kommer att göra. Kräver biljett i affärsklass till Europa eller Asien.
Bordservice, bra drinkar och Champagne.

Lufthansa's Senatorloungerna i Tyskland är oftast bra gällande dryck, helt OK på mat men oftast lika knökade om inte mer än SAS egna. Men oftast ganska stora och trevligare än SAS.

Lite ris, lite ros.

I Europa är den trevligaste jag varit på nog den på BCN. Var ett tag sedan jag var där nu. Men fanns gott om plats och trevligt utbud av dryck och snacks.

Har ingen erfarenhet av First lounger, men av de business jag varit i runt om världen är nog SilverKriss på SIN. Bra utbud av mat och oändligt utbud av dryck. Och galet mycket plats. Tvåa kommer nog Star Alliance på LAX, inte i närheten av SilverKriss, men fortfarande väldigt bra.

I övrigt tycker jag kvaliteten på lounger är ganska kass nu för tiden. Men skönt att komma iväg en stund. Men försöker alltid ha så lite tid som möjligt på flygplatsen så blir inga längre besök.

Globalt är Silverkriss på SIN riktigt bra, Quantas på SYD är också trevlig. Även BA på SIN är trevlig med sin a la carte.

Emirates lounge på heathrow va jäkligt schysst. Bra mat och dryck samt boarding direkt från loungen om man åker första eller business klass på en A380.

Deras lounge i Köpenhamn och Frankfurt va inte lika vass dock.

Gillar loungen på AMS den var mitt andra hem innan pandemin, men upplever att cateringen stagnerat avsevärt. Har hört att nya AF på CDF terminal F ska vara bra. Gäller frågan bara Intra EU/Schengen? Och vilka allianser brukar du flyga med? Låter som att Flying Blue/Sky Team är det vanligaste?

Hur ser resemönstret ut och hur reser du nu? Är det för jobb eller privat? Kommer du resa ofta eller sporadiskt? Är miles viktigt eller är det endast tips på lounger du letar efter? Sedan beror det ju på vad man är ute efter i en lounge? I mitt fall är lounge ett onödigt ont som jag fördriver tid på mellan flighter och i bästa/värsta fall får i mig en bit mat på mellan flygen. 🤷🏻‍♂️

Personligen kan jag uppskatta Aurora loungen på T2 för dess lugn och ganska harmoniska miljö samtidigt som ex Clairins gratis massage och egna vilorum på AF's CDG kan vara riktigt härligt i vissa fall. Sky Team loungen på VCE är också rätt liten, men ganska lugn och harmonisk och man kan få sig ett bra glas prosecco på väg hem efter en lång arbetsvecka. Lufthansas Senator med Bier Garten på MUC är rätt skoj om man är på det humöret. 😉

Körde också priority pass länge som back up. Många tredjepartare är helt OK och det är en bra back up. Som sagt. oftast när jag letar lounge är det för att kunna smita in och få en lugn stund och lite mat innan nästa flight.

Generellt sett är det bästa sättet att få access är genom status/nivå inom de olika programmen. Tycker inte riktigt det är värt att betala EUR30-50 för access. Visst om jobbet betalar för biljett med access så OK. Men bäst är nog att skaffa sig guld status och sedan välja rutter över de flygplatser som man tycker har bäst lounger om det är just lounge man är ute efter. 😉

För min del är det både i jobb o privat, 5-6 resor om året, mestadels inom Europa och mestadels Flying Blue.

Loungerna för mig är ett sätt att göra mellanlandningen dräglig o slippa sitta på ngn överfull restaurang med dålig service o dålig mat o behöva ha stenkoll på sitt handbagage.

Aurora loungen på T2 på ARN var väl som du säger lugn o behaglig, men mat o dryck skit tråkig, exakt samma pastasallad som SAS loungen på T5 som jag käka för 5 månader sen.

Därför startade jag tråden för att få tips om lounger som faktiskt är värda att besöka och för att undvika de kassa (tex SAS på T5, ARN) där man lika gärna kan sätta sig på ngn restaurang på flygplatsen.

För min del är det både i jobb o privat, 5-6 resor om året, mestadels inom Europa och mestadels Flying Blue.

Loungerna för mig är ett sätt att göra mellanlandningen dräglig o slippa sitta på ngn överfull restaurang med dålig service o dålig mat o behöva ha stenkoll på sitt handbagage.

Aurora loungen på T2 på ARN var väl som du säger lugn o behaglig, men mat o dryck skit tråkig, exakt samma pastasallad som SAS loungen på T5 som jag käka för 5 månader sen.

Därför startade jag tråden för att få tips om lounger som faktiskt är värda att besöka och för att undvika de kassa (tex SAS på T5, ARN) där man lika gärna kan sätta sig på ngn restaurang på flygplatsen.
Om du sitter på T5 så finns ju Pontus (ett tag till iaf). Maten överlag på svenska lounger är rätt trista tycker jag.

Har likt dig stftet med loungen att kunna jobba och samtidigt slippa överfulla, dyra och sega resturanger och gater. Men efter 20års resande är maten inom EU lounger ganska sekundär. Inte ofta den ger något tycker jag.

Priority pass är generellt rätt låg standard, de är främst i nödfall marginellt bättre än terminalerna (finns undantag men de är undantag...). Flygbolagens diamond, guld, senator, bla bla... är bättre men beroende på världsdel och tid så har de fler besökare än vad man helst önskat. Guld status i star alliance öppnar många dörrar bokstavligen och definitivt värt att betala en del extra för att öppnå. Sen är allt relativt när det kommer till "är värt att gå på lounge", vi kan gå in på first class, privata terminaler, osv... men det en är annan bekvämlighetsnivå som är associerat med ett annat kostnadsfack.

Reser bara privat till USA så det är Arlanda, Frankfurt, München, Zürich och Miami loungerna jag använder mest. Har lyckats skrapa ihop guldkort till mig o frun på privatresor så hoppas SAS överlever. Guldloungen på Arlanda är inte så fantastisk. Senatorloungerna i Tyskland är överlag bra. Zürich är riktigt bra med en rejäl whiskybar som den delar med förstaklassloungen. I Miami är det Turkish som har loungen. Helt ok

Just det, glömde bort Turkish på IST. Den var något ut över det vanliga med flera stationer med kockar som laga mat på beställning. Ett rum med golf simulator, bilbana och andra kul saker.

Vad menar du med att Eurobonus guld är sämre än motsvarande hos något annat bolag?
Eurobonus Guld ger ibland inte samma lounge access, priority etc. inom hela Star Alliance. Stundtals krävs te x M&M eller Kriss Gold alt en SAS biljett i business+guld. Dvs. med Eurobonus guld räcker det inte i viss fall med guld men med en economy biljett (utanför SAS).

Som en kommentar till @johpe för egen del är loungerna sekundärt. Det viktigaste för min del är prio till security, prio boarding och en extra gratisväska i vissa fall. Som tidigare Platinum i FB var det också trevligt med grattis comfort seats intra EU.

Eurobonus Guld ger ibland inte samma lounge access, priority etc. inom hela Star Alliance. Stundtals krävs te x M&M eller Kriss Gold alt en SAS biljett i business+guld. Dvs. med Eurobonus guld räcker det inte i viss fall med guld men med en economy biljett.
De enda lounger man inte kommer in i är första klass. Eller vilka menar du att man hos Lufthansa inte kommer in i?

Guld och business. Vilka specifika lounger är det?

De enda lounger man inte kommer in i är första klass. Eller vilka menar du att man hos Lufthansa inte kommer in i?

Guld och business. Vilka specifika lounger är det?
Vet att både MUC och FRA haft endast restriktioner tidigare iaf med fördel M&M likadant med Kriss i SIN och KLA till vissa lounger. Men vanlig Senator/business har man givetvis access till.

Edit: mycket kan ha ändrats iom pandemin och det var nu länge sedan jag var M&M guld.

Vet att både MUC och FRA haft endast restriktioner tidigare iaf med fördel M&M likadant med Kriss i SIN och KLA till vissa lounger. Men vanlig Senator/business har man givetvis access till.

Edit: mycket kan ha ändrats iom pandemin och det var nu länge sedan jag var M&M guld.
Det stämmer inte.

Eurobonus Guld ger ibland inte samma lounge access, priority etc. inom hela Star Alliance. Stundtals krävs te x M&M eller Kriss Gold alt en SAS biljett i business+guld. Dvs. med Eurobonus guld räcker det inte i viss fall med guld men med en economy biljett (utanför SAS).

Som en kommentar till @johpe för egen del är loungerna sekundärt. Det viktigaste för min del är prio till security, prio boarding och en extra gratisväska i vissa fall. Som tidigare Platinum i FB var det också trevligt med grattis comfort seats intra EU.
Ja prio är nice men så fort man har en lite längre mellanlandning har jag kommit fram till att det är rätt skönt med lounge möjlighet.

Helt klart är prio smidigt vid incheckning och USA kontrollen i Tyskland. Gratisväskan är också praktisk. Men det är rätt skönt med loungen när man ska vänta några timmar i Tyskland. Vore skönt om SAS överlever så det iaf är direktflyg Sth-Miami några månader om året (okt-mars).

Just det, glömde bort Turkish på IST. Den var något ut över det vanliga med flera stationer med kockar som laga mat på beställning. Ett rum med golf simulator, bilbana och andra kul saker.
Har inte provat på den nya flygplatsen då resandet blivit lidande under pandemin. Men den på gamla var den riktigt bra, klar favorit.

Som zippan säger så stämmer det inte riktigt. Utöver din star alliance guldstatus måste du dock också flyga med ett bolag inom star alliance för att få komma in i loungerna, kanske där skon klämt? Vill dementera att SAS Gold inte är värt något utanför norden, du kommer in i över 1000 lounger globalt. Kollade min tripit och i år har jag besökt lounger i Dubai, Istanbul, Addis Ababa, Kapstaden, Johannesburg, London (Heathrow samt Gatwick), Edinburgh, München, Frankfurt, Malta, Newark samt Talinn. Några flera gånger om och dessutom varit runt de flesta bolags lounger. Vidare har så gott som alla flygplatser priority checkin och security.

Som zippan säger så stämmer det inte riktigt. Utöver din star alliance guldstatus måste du dock också flyga med ett bolag inom star alliance för att få komma in i loungerna, kanske där skon klämt? Vill dementera att SAS Gold inte är värt något utanför norden, du kommer in i över 1000 lounger globalt. Kollade min tripit och i år har jag besökt lounger i Dubai, Istanbul, Addis Ababa, Kapstaden, Johannesburg, London (Heathrow samt Gatwick), Edinburgh, München, Frankfurt, Malta, Newark samt Talinn. Några flera gånger om och dessutom varit runt de flesta bolags lounger. Vidare har så gott som alla flygplatser priority checkin och security.
Som sagt det var ett jag sedan jag var HON och ännu längre sedan jag körde Eurobonus. Kör Kriss Gold och FB Gold nu och upplever det som en fungerande kombo. Speciellt med mkt resor runt APAC.

Som sagt det var ett jag sedan jag var HON och ännu längre sedan jag körde Eurobonus. Kör Kriss Gold och FB Gold nu och upplever det som en fungerande kombo. Speciellt med mkt resor runt APAC.
Låter som en väldigt bra kombo, hade inte haft något emot ett FB Gold då jag gillar både KLM och framförallt Delta. Sen apropå kriss så hade jag en väldigt trevlig vistelse i deras lounge i heathrow 2b, en av väldigt få lounger som har bordsservering.

Låter som en väldigt bra kombo, hade inte haft något emot ett FB Gold då jag gillar både KLM och framförallt Delta. Sen apropå kriss så hade jag en väldigt trevlig vistelse i deras lounge i heathrow 2b, en av väldigt få lounger som har bordsservering.
Singapore och Kriss är riktigt bra. Har tyvärr inte testat deras lounge på LHR. Men de kör ju fifth freedom därifrån nu så man kanske får passa på. 🙂

Tillbaka
Topp