• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Var har du den stora kronografvisaren?

max

Dancing Queen
Vad menar du, det står ju i tråden att 37,5 är mellan subtavlorna och vissa tycker det set bättre ut än att den står rakt upp vilket jag nästan är beredd att hålla med om, det är även där omega ofta ställer den vid foton om jag förstog det rätt.
Angående datum så ställer man den på aktuellt datum tex 14sekunder idag, imorgon låter man den hoppa till 15 och man får därmed en datumfunktion istället för kronograf som bara sitter oanvänd.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag har min på 0 (eller 60...). Kanske borde prova 37,5 för att se mer av all text rolex har plottrat in på daytonan

Verkar ju jobbigt att dels klicka fram sekundvisaren ett hack varje dag (skulle glömma det). Dessutom är det väl inte en sådär jättesnabb datumindikator om man ska räkna sekunderna visaren står på, då kan jag lika bra kolla på ajfånen
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ja, håller med!

Ska kanske börja med det där med datumfunktionen, ingen dålig idé alls faktiskt. Saknar datumet måste jag erkänna, så det är ett bra tips att testa. :)
 

Aron

Omega
Har min kronografen nollställd när jag inte använder den. Tycker det ser alldeles för "slarvigt" ut, eller vad man ska säga om den står stoppad lite varsomhelst helst.
På min Carerra så sitter de små urtavlorna placerade på ett sätt som enl min uppfattning gör att klockan får ett trevligt utseende, nollställd så får man en rak linje av visare hela vägen, plus att loggan sitter bredvid så den skyms inte av kronografvisaren när den står rakt upp. Något som jag kan störa mig lite på på vissa. Hade bl.a. En Seiko med en ganska bred visare som var enormt störande då den skymde för mycket. ( gav bort den klockan till min kära särbo;)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    223.6 KB · Visningar: 470

Zed

Swissera
Professional Dealer
Nollställd, har provat den två ggr sedan jag köpte Daytonan. Värdelös funktion. :lol:
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Zed: använde du kronografen "på riktigt" eller bara tryckte av och på? Har använt min till att ta tid vid matlagning, så lite användning har jag haft av den
 

Aron

Omega
Zed skrev:
Nollställd, har provat den två ggr sedan jag köpte Daytonan. Värdelös funktion. :lol:
Haha. Kan inte säga att jag sliter ut min heller, då det i dagens samhälle sällan behövs då man har en tidtagare i varenda telefon, i bilens färddator mm fast det händer allt att jag använder min ändå, tex om man är ute och promenerar och vill har koll på hur länge man har gått. Och ibland om jag ska köra bil nånstans och vill veta hur lång tid det tog. Trots att jag då har den infon från bilen, men det känns ändå lite mer kul helt enkelt :D
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
JS_80 skrev:
Zed: använde du kronografen "på riktigt" eller bara tryckte av och på? Har använt min till att ta tid vid matlagning, så lite användning har jag haft av den

Nä, testade bara hur det fungerade. :mrgreen:
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Aron skrev:
Zed skrev:
Nollställd, har provat den två ggr sedan jag köpte Daytonan. Värdelös funktion. :lol:
Haha. Kan inte säga att jag sliter ut min heller, då det i dagens samhälle sällan behövs då man har en tidtagare i varenda telefon, i bilens färddator mm fast det händer allt att jag använder min ändå, tex om man är ute och promenerar och vill har koll på hur länge man har gått. Och ibland om jag ska köra bil nånstans och vill veta hur lång tid det tog. Trots att jag då har den infon från bilen, men det känns ändå lite mer kul helt enkelt :D

Ja precis, ska jag ta tid på något så minns jag bara när jag började i tid ungefär och mäter minuterna. Har aldrig behövt veta på sekunden.
 
V

Viggen

Guest
Mina är alltid nollställda. Jag har en liten förkärlek för just kronografer. Jag behöver aldrig veta hur mycket klockan är på sekunden. Däremot tar jag tiden till och från. Så mina kronografer används. Dessutom låter jag ibland kronografens visare ta ut norr när jag inte har lust att leta fram mobilen, specielt på vintern. :)
 

lex

Omega
Alltid 0 om den inte används.... men jag använder väldigt sällan chronograf funktionen.
 
Topp